سه شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۹
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۵۷۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

عوارض نرسیدن ید کافی به بدن چیست؟

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت: نرسیدن ید کافی به بدن عوارض بی‌شماری شامل گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده‌زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کرولالی مادرزادی، کاهش بهره هوشی و عقب‌افتادگی ذهنی خواهد داشت.

«عبدالرحمن نیک‌خلق» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: نمک در تمام سلول‌های بدن انسان وجود دارد و مهمترین عامل انتقال پیام‌های عصبی از مغز به اعضاء، انقباض قلب و ماهیچه‌های دیگر بدن است.

وی با بیان اینکه نمک باعث ایجاد طعم و مزه مناسب غذا می‌شود، افزود: این ماده باعث طولانی شدن زمان نگهداری غذا می‌شود، زیرا از رشد میکروب‌های نامطلوب جلوگیری کرده و از فساد مواد غذایی ممانعت به عمل می‌آورد.

نیک‌خلق خاطر نشان کرد: ید یکی از ریزمغذی‌های اساسی است که در تولید هورمون تیروئید شرکت دارد و این هورمون در سلامت و اعمال حیاتی انسان از دوران جنینی،‌ کودکی و بلوغ نقش دارد، لذا نرسیدن یدکافی به بدن عوارض بیشماری شامل گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده‌زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کرولالی مادرزادی، کاهش بهره هوشی و عقب‌افتادگی ذهنی خواهد داشت.

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان ایلام یادآور شد: در صورت تولید و عرضه نمک‌های ناسالم که متاسفانه اخیرا شایع شده مشکلات کمبود ید و سایر بیماری‌های مرتبط مجددا بروز خواهد کرد و توصیه می‌شود که نمک به مقدار کم و آن هم از نوع نمک‌های یددار تصفیه شده‌ای که دارای پروانه بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و تاریخ تولید و انقضاء آن نیز ثبت شده است، استفاده شود.
(سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳) ۱۰:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها