دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۲
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۵۶۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

روغن های نباتی، احتمال جبران کاهش تولید سالانه با کمتر شدن تقاضاها در بخش تولید انرژی

قیمت بیشتر روغن های نباتی اصلی در این اواخر به پایین ترین سطح چند سال اخیر رسیده اند، این در حالیست که منابع روغن سویا در ایالات متحده و روغن پالم در مالزی در این لحظه از سال به پایین ترین سطح چند سال گذشته کاهش داشته است. در ماه های اخیر کاهش تقاضا ها برای بیودیزل باعث کمتر شدن مصرف روغن های نباتی به عنوان ماده اولیه تولید بیودیزل شده بنابراین در حالت کلی تقاضای مصرف روغن های نباتی کاهش یافته است و دلیل برای افزایش قیمت های روغن های نباتی وجود ندارد.

قیمت بیشتر روغن های نباتی اصلی در این اواخر به پایین ترین سطح چند سال اخیر رسیده اند، این در حالیست که منابع روغن سویا در ایالات متحده و روغن پالم در مالزی در این لحظه از سال به پایین ترین سطح چند سال گذشته کاهش داشته است. در ماه های اخیر کاهش تقاضا ها برای بیودیزل باعث کمتر شدن مصرف روغن های نباتی به عنوان ماده اولیه تولید بیودیزل شده بنابراین در حالت کلی تقاضای مصرف روغن های نباتی کاهش یافته است و دلیل برای افزایش قیمت های روغن های نباتی وجود ندارد.
به عنوان یک واکنش از این رویداد، دولت اندونزی تصمیم به افزایش یارانه مصرف بیودیزل در این کشور گرفته و باید دید این تصمیم تا چه حد باعث رشد تقاضاها برای روغن پالم در این کشور می شود. همچنین بالا بودن منابع دانه های روغنی باعث ثابت ماندن قیمت روغن های نباتی نیز شده است.
پیش بینی می شود که در اکتبر 2014 تا سپتامبر 2015 تولید جهانی 8 نوع روغن نباتی اصلی تنها رشد سالانه 2.7 میلیون تنی را تجربه کند که این رقم تنها یک چهارم افزایش سالانه تولید در فصل قبل است. باتوجه به کاهش تولید دانه های روغنی (به غیر از سویا) و بالا بودن قیمت آن ها، تمرکز بازار بر روی روغن کشی از سویا که یک دانه روغنی با محتوی پایین روغن می باشد، رفته است. البته باید توجه داشت که رشد تولید سالانه روغن پالم نیز کمتر شده است.
ما پیش بینی می کنیم که در این فصل مصرف جهانی از 8 نوع روغن نباتی اصلی در حدود 5 میلیون تن افزایش داشته باشد که نیاز است برای مرتفع کردن این میزان تقاضا از ذخایر استفاده شود. در سه ماهه اول فصل رشد مصرف جهانی بسیار چشمگیر و درحدود 1.9 میلیون تن بود که ما دلیل آن را افزایش تولید بیودیزل در آن زمان مخصوصا در آرژانتین می دانیم.
فرض ما این است که در ژانویه تا سپتامبر 2015 تولید بیودیزل کاهش یابد که این تغییر روند بعد از رشد چند ساله اخیر تولید بیودیزل می تواند عامل مهمی در وضعیت بازار باشد. در هر سه ماه در این فصل ما انتظار رشد بیش از 1 میلیون تنی مصرف روغن های نباتی برای استفاده در بخش خوراکی را داریم که دلیل آن قیمت های نسبتا پایین روغن های نباتی می باشد. در نتیجه ما برآورد می کنیم که در ژانویه تا سپتامبر 2015 به ازای هر سه ما به طور متوسط رشد مصرف روغن های نباتی برای تمامی مصارف در نزدیک یک میلیون تن باشد.
وضعیت صادرات روغن های نباتی:
در فصل 2015-2014 تنها رشد تولید روغن های نباتی محدود خواهد بود، بلکه منابع صادراتی این محصولات نیز کاهش خواهد یافت. در واقع، ما تنها انتظار داریم که صادرات خالص روغن های نباتی تنها در کشورهای آرژانتین و اندونزی بهبود پیدا بکند درحالی که دیگر کشورهای صادرکننده کم و بیش از کاهش صادرات رنج می برند.
این بدان معنی است که وابستگی کشورهای واردکننده تنها به یک یا دو کشور محدود می شود زیرا در دیگر کشورهای صادرکننده منابع صادراتی بسیار کوچک می باشد. به طور متوسط در 4 فصل گذشته خالص صادرات 7 کشور اصلی صادرکننده روغن های نباتی در حدود 2.8 میلیون تن رشد داشته است. در مقابل در فصل 2015-2014 این کشورها با رکود صادرات مواجه هستند. باید منتظر ماند و دید که تقاضای جهانی تا چه حد می تواند با رشد داخلی روغن کشی دانه های روغنی در کشورهای واردکننده کاهش یابد مخصوصا در کشورهایی که واردکننده بزرگ سویا به حساب می آیند.
روغن پالم:
در هفته های اخیر قیمت روغن پالم چه در بازار نقدی و چه در بازار آتی تقویت شده و اختلاف قیمت خود را با روغن سویا کاهش داده است. در حال حاضر منابع روغن پالم در کشورهای مالزی و اندونزی بسیار کوچک هستند اما در هفته ها و ماه های پیش رو میزان تولید روغن پالم در این کشورها به طور فصلی افزایش پیدا خواهد کرد.
به نظر می رسد که در اکتبر 2014 تا مارس 2015 تولید جهانی روغن پالم در سطح همین دوره زمانی در یک سال قبل باشد یعنی به رقم 28.6 میلیون تن برسد. چشم انداز کاهش سالانه 0.8 میلیون تنی تولید روغن پالم در مالزی عملا با افزایش تولید این محصول در اندونزی جبران خواهد شد. با این حال، یک مساله مهمی وجود دارد و آن این است که در ماه های اکتبر تا مارس در طی 30 سال گذشته تنها سه بار تولید روغن پالم کمتر و یا مساوی میزان تولید سال قبل از خود بوده است و در بقیه ایام افزایش سالانه را شاهد بوده ایم. در 10 سال اخیر متوسط رشد سالانه تولید روغن پالم در شش ماه ابتدایی فصل زراعی در حدود 1.5 میلیون تن بوده است. اما در فصل جاری شرایط آب و هوایی نا مناسب باعث شده که بازده تولید کاهش یابد و در نتیجه در اکتبر 2014 تا مارس 2015 میزان تولید جهانی روغن پالم کمتر شود.
برای ماه های آوریل تا سپتامبر 2015 ما انتظار داریم که افزایش بازده تولید درختان پالم  در مالزی، اندونزی و تایلند باعث شود که تولید جهانی روغن پالم در حدود 1.4 میلیون تن نسبت به دوره زمانی مشابه در سال 2014 افزایش پیدا کند.
احتمالا تقاضای جهانی برای روغن پالم و روغن سویا در نیمه دوم فصل جاری باتوجه به منابع کوچک سایر روغن های نباتی از جمله روغن آفتابگردان و روغن زیتون، افزایش یابد. این موضوع ممکن است باعث شود تا مصرف جهانی روغن پالم در آوریل تا سپتامبر 2015 نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل در حدود 1.5 میلیون تن افزایش داشته باشد و به 31 میلیون تن برسد. از نظر ما در این مدت تقاضای جهانی برای مصرف روغن پالم در بخش غذایی بیش از 1.5 میلیون تن افزایش خواهد داشت در حالی که این احتمال وجود دارد تقاضا جهانی برای روغن پالم جهت استفاده در بخش تولید انرژی کمتر شود.
(دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳) ۰۹:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها