دوشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۵۵۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

اتاق بازرگانی از رانت‌های اقتصادی جلوگیری کند

رئیس هیات مدیره شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مشهد گفت: اتاق بازرگانی باید با ایجاد فرصت‌های تجاری برابر برای کلیه اعضا و به دور از گروه‌گرایی و باند بازی و جلوگیری از هرگونه حبس اطلاعات تجاری، از سوء استفاده و رانت‌های اقتصادی جلوگیری کند.

مجتبی بهاروند  با اشاره به نقش اتاق بازرگانی به عنوان موثرترین تشکل بخش خصوصی، عنوان کرد: این نهاد نقش بی‌بدیلی در راهبرد توسعه و خروج کشور از رکود،‌ تورم و مشکلات متعدد اقتصادی دارد.

بهاروند عنوان کرد: در اقتصادخرد و کلان اتاق‌های بازرگانی نقش راهبردی را بر عهده دارند و می‌توانند به عنوان مشاور برای سه قوه کشور و این نهادخدمتگزار در جهت منابع خصوصی نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به اجرای انتخابات اتاق‌های بازرگانی کشور در اسفند ماه امسال، گفت: با توجه به این‌که خردورزی جمعی، اساس و بنیان هر تشکل است، هرگونه تصمیم‌گیری در حلقه‌های بسته و محدود منجر به فساد و رانت‌جویی خواهد شد.

عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به این‌که محدودیت باندی، فردی و گروهی و دور نگه داشتن اعضای اتاق و بدنه فعالان اقتصادی می‌تواند آسیب‌های جدی به پیکره اتاق بازرگانی به عنوان تشکل بخش خصوصی وارد کند، اضافه کرد: اتاق بازرگانی در آینده باید اعضای خود را مهم‌ترین سرمایه خویش بداند و آنان را در توانمندسازی و استفاده از ابزارهای مناسب بیشتر از گذشته یاری کند.

بهاروند در خصوص ویژگی‌های یک اتاق بازرگانی موفق گفت: اتاق بازرگانی موفق باید بتواند فعالین اقتصادی جدیدالورود و کارآفرینان جوان را حمایت و آنان را به عنوان مدیران اقتصادی فردا به رسمیت بشناسد.

وی افزود: اتاق آینده‌نگر اتاقی است که ضمن آگاه بودن به مسئولیت‌های اجتماعی خود در جهت بهبود فضای مستمر و کسب و کار و بهبود حلقه‌های فرآیند توسعه اقتصادی کشور اهتمام ورزد.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مشهد ارائه گزارش مالی شفاف و به دور از هرگونه ابهام در پایان هر سال مالی را یکی از وظایف اتاق دانست و گفت: ارائه این گزارش باید با نهایت دقت انجام شود و از هزینه‌های غیرضروری که می‌تواند در راستای بهبود وضعیت بنگاه‌های اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد در این زمینه پرهیز شود.

بهاروند اظهار کرد: اتاق بازرگانی موفق باید با به کارگیری مشاوران خلاق مسائل اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی را حل و راهکارهای عملیاتی را در قالب اتاق‌های فکر به دولت و تشکل‌ها ارائه دهد.

وی هم‌چنین با اشاره به نقش بی‌بدیل تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی به عنوان بازوان اتاق بازرگانی، خاطرنشان کرد: تقویت و توسعه تشکل‌های تولیدی، معدنی، کشاورزی، تجاری، حمل و نقل و ترانزیت باید در سرلوحه وظایف اتاق‌های بازرگانی قرار گیرد.

رئیس هیات مدیره شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی مشهد تصریح کرد: اعضای اتاق در گزینش خود باید کسانی را انتخاب کنند که دارای سابقه و تجربه در امور اقتصادی بوده و از علم و آگاهی لازم در این زمینه برخوردار باشند و کار در اتاق را بر کارهای خود مقدم دانسته نه این‌که به صورت تزئینی و تشریفی در اتاق حضور یابند.

وی هم‌چنین تلاش در جهت تولیدات صادرات‌گرا و کاهش هدفمند واردات از طریق رصد دائم صادرات و واردات استان را یکی دیگر از وظایف مهم اتاق دانست و تاکید کرد: تنظیم تراز تجاری و ارائه راهکارهای مناسب و پیشنهاداتی از قبیل افزایش و یا کاهش تعرفه‌های توجیهی و پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات به سازمان‌های ذیربط از وظایف یک اتاق فعال است.

بهاروند ادامه داد: فعال کردن اتاق‌های بازرگانی مشترک،‌ شرکت در اتاق‌های فرامنطقه‌ای، ‌برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و همایش‌های کاربردی، اعزام هیات‌های تجاری، ایجاد فرصت‌های تجاری برای فعالان اقتصادی و … نیز از جمله دیگر وظایف یک اتاق بازرگانی فعال است.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳) ۱۰:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها