یکشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ / ۲۱:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۵۴۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
نامه مدیرعامل شرکت رویان صنعت میرا به رییس سازمان صدا و سیما

نقدی بر عملکرد رسانه ملی در حوزه کشاورزی

یکی از عمده مشکلات و چالش های کشاورزی ایران عدم توجه رسانه ملی به کشاورزی کشور است . آن رسانه محترم کمترین توجه را به بخش کشاورزی کشور داشته این در حالی است که صنعت ورزش ، سینما و ... دارای گروه های تخصصی در رسانه ملی بوده و بیش از 50 درصد برنامه های تولیدی را قبضه کرده اند .

بسمه تعالی

الزارعون کنوز الله فی ارضه

نقدی بر عملکرد رسانه ملی در حوزه کشاورزی

*آیا میدانید که : بلندترین سوره قرآن کریم بنام بقره یعنی < گاو > میباشد!!؟

* آیا میدانید که : انبیاء الهی و اولیای خاصه خداوند به شغل شریف دامداری و کشاورزی مشغول بودند!!

* آیا میدانید که : خداوند به بعضی از محصولات کشاورزی قسم یاد کرده است!!

جناب آقای سرافراز ریاست محترم رسانه ملی

 سلام علیکم ، قبل از ورود به مبحث نقد رسانه ملی فرازهای از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت بخش کشاورزی را بیان نمایم که ضمن توجه به حدیث الزارعون کنوزالله فی ارضه به اهمیت بخش کشاورزی و دامداری در نزد ایزد منان و انبیاء و اولیاء نیز عنایت داشته باشید . ایشان فرمودند کشاورزی در کشور ما بسیار مهم است ، چون امنیت غذایی برای کشور بزرگ و پر جمعیت و دارای هدفهای بلند ، بسیار مهم است. لذا بخش کشاورزی و دامداری ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند . در فراز دیگر فرمایشات معظم له، کشاورزی یکی از اساسی ترین محورهای توسعه در کشور ماست ، یک چیز حاشیه ای نیست .

جناب آقای سرافراز با این مقدمه بر اهمیت بخش کشاورزی که محور توسعه ای کشور نیز قلمداد گردیده یادآور می شوم بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، قریب به چهار میلیون و دویست هزار نفر بصورت مستقیم و بیش از یک میلیون نفر در صنایع تبدیلی و تکمیلی حوزه کشاورزی فعالیت داشته و صنعت خدمات وبازرگانی و حمل و نقل اگر محاسبه گردد با احتساب خانوار قریب به نیمی از جمعیت کشور از بخش کشاورزی امرار معاش دارند . ولی تاکنون این بخش در تمام مجامع تصمیم سازی و تصمیم گیری مظلوم واقع شده و در حاشیه قرار دارد .چرا!!!

برادر سرافراز، یکی از عمده مشکلات و چالش های کشاورزی ایران عدم توجه رسانه ملی به کشاورزی کشور است . آن رسانه محترم کمترین توجه را به بخش کشاورزی کشور داشته این در حالی است که صنعت ورزش ، سینما و ... دارای گروه های تخصصی در رسانه ملی بوده و بیش از 50 درصد برنامه های تولیدی را قبضه کرده اند . در رسانه شما به ژل موهای ورزشکار و سلایق هنرمندان ، نوع پوشش ، ازدواج و طلاق و زایمان و خوراک هنرمندان بها داده میشود و دستگاه تحت مدیریت شما چندین ساعت از بهترین اوقات مردم را با برنامه های همچون نود ، ورزش و مردم ، توپ و تور ، هنر هفتم و.... از طریق شبکه های ملی و شبکه های استانی پوشش میدهد . ولی کشاورزی هرگز! چرا!!             

باز به جرات میتوان گفت نه تنها شما و نه تنها مدیران تصمیم ساز و تصمیم گیر ، حتی نمایندگان خانه ملت با تشکل های ملی بخش آشنایی ندارند که خود جای تاسف و تامل بسیار دارد!!                       

در کشوری که اساس و پایه آن برکشاورزی استوار است و در کلام وحی و احادیث توجهات زیادی به کشاورزی شده و در بیانات مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی جهت عنایت ویژه به کشاورزی داشته چرا کمترین توجه به کشاورزی نمی شود؟ آقای سرافراز باید فرهنگ کشاورزی تبین شود در کشوری که از بدو ورود به دبستانش چوپان را دروغگو می پندارند و معلمان و دبیرانش افراد کند ذهن را گوسفند چران خطاب میکنند با این فرهنگ و نگرش در دوره های تکمیلی و ورود به بازار کار فرزندان این مرز و بوم از نگارش شغل پدر تحت عنون دامدار و کشاورز خل زده میشوند . چرا !

در برنامه های تولیدی رسانه ملی روستایی و کشاورز را آدمهای ساده لوح ، بعضا بی فرهنگ و.... نشان داده و شهر نشینی را اوج تمدن قلمداد میکنیداینها سبب میشود جوانان روستایی عزم سفر به دیار دیگر میکنند و در شغل های کاذب و ...فعالیت داشته و بعضا ناهنجاریهای اجتماعی بوجود می آید .

روزگاری در این دیار ، روستاهها رونقی داشت بوی نان و نوای خروس الان بانگ جغد و خرابی را نظاره گر هستیم . مگر زیر ساخت ها و امکانات رفاهی را به روستاها نبردیم چه شده است که سیل مهاجرت فزونی یافته و با تغییر نسل دیگر از جنب و جوش در روستاها خبری نیست . مگر نه اینکه رسانه ملی به وظایف ذاتی خود در حوزه کشاورزی و فرهنگ سازی درست عمل نکرده است

حال باید عقب ماندگی فرهنگی را در حوزه کشاورزی متولیان فرهنگ کشور ، بالاخص رسانه ملی جبران کند .

*اگر وزیر آموزش و پرورش یک روز ردای شبانی برتن و گله داری میکرد الان دیگر متولیان تربیت فرزندانمان ،جرات بیان کلمات سخیف را نداشتند.

*اگر متولیان فرهنگ کشور یک روز از عمر چهار یا هشت ساله مدیریت خود را در فارم های مرغداری ،دامداری ، زراعت و باغبانی و... سپری میکردند آن وقت با مشقات تولید و تولید کننده آشنایت داشتند و به تبین فرهنگ کشاورزی بها می دادند.

*تازمانیکه نمایندگان خانه ملت تکیه بر صندلیهای سبز بهارستان دارند و در هوای مطبوع ! تصمیم سازی میکنند همین روال خواهد بود . اگر همت کنند فقط یک روز از عمر چهار ساله نمایندگی را در فارمها سپری کنند آنوقت هست که جوری دیگر به بخش نگاه خواهند داشت .

جناب سرفراز مدال شجاعت ، خدمت و چهره ماندگار را بر سینه افرادی همچو رضا سواری باید زده شود که با دست خالی ( دوهزار تومان ، موتورسیکلت یاماها 100 ) در دهه شصت وارد عرصه مرغداری شده الان زنجیره کامل تولید را داشته و نقش بزرگی در تامین پروتئین کشور را دارد و صدها نفر بر خوان  سفره ایشان امرار معاش دارند و هم اکنون موتور سنبل مقاومت و پایداری ایشان بر سردرب فارم نصب شده است .

نگارنده اعتقاد دارد باید برای فرهنگ سازی کشاورزی از خواص شروع کرد ،چه عیبی دارد جنابعالی بعنوان ریاست رسانه ملی و مدیران ارشد کشور یک روز با پوشش تولیدکننده در فارم فعالیت کنیدومستندی ساخته شود بی شک برنامه تولیدی پر بیننده ترین برنامه رسانه ملی خواهد بود و بصورت هدفمند فرهنگ کشاورزی نهادینه خواهد شد .و این عمل در کارنامه مدیریتی شما و سایرین برگ زرینی خواهد بود که نوادگان شما نیز به آن مباهات و افتخار خواهند کرد.

اگر حرکت و اقدامی صورت نگیرد هر شجری که خشک شود یا هر خانه ای در روستا ها فرو ریزد و هر زمینی به لم یزرع تبدیل شود شرعا مسئولیت آن بعهده شماها خواهد بود .

امید است رسانه ملی در حد نام و منزلت کشاورزی به این حوزه توجه ویژه مبذول دارد تا تفکر در جامعه تغییر یابد و بوی علف دادن و البسه روستایی مایه افتخار باشد نه شرمساری . اگر این فرهنگ نهادینه شود بی شک مردم این مرز و بوم در مقابل ناملایمات خواهند ایستاد و از شعب ابوطالب زمانه با افتخار برون خواهند آمد و کشاورزی کلید رهایی از وابستگی خواهد بود .فقط همت میخواهد تا دست در دست هم دهیم  مهین خویش را کنیم آبا د.

سید موسی میرنژاد

مدیرعامل شرکت رویان صنعت میرا

 

 

(یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳) ۲۱:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها