شنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ / ۲۲:۳۰
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۵۳۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
هشدار سازمان توسعه تجارت به واردکنندگان

ثبت سفارش بر خلاف مقررات منجر به واردات کالا نخواهد شد/ ندانستن قوانین از تجار رفع مسولیت نمی‌کند

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات با اشاره به ماده 11 آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات و حقوق مکتسب، به افرادی که با تخلف و یا نفوذ در سامانه اقدام به ثبت سفارش غیرقانونی می‌کنند هشدار داد: ثبت سفارشات خلاف مقررات به واردات کالا نخواهد انجامید.

سیدعباس حسینی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه بی‌اطلاعی و یا عدم رعایت قوانین ثبت سفارش مسئولیتی را متوجه این سازمان نخواهد کرد، تصریح کرد: مسئولیت ثبت سفارش برعهده خود واردکنندگان است و بی اطلاعی از قوانین و مقررات مربوط رافع مسئولیت و دلیلی بر صدور مجوز ورود کالا نیست.

 

 وی اظهار کرد: کالاهای که مشمول افزایش سودبازرگانی، ممنوعیت و یا محدودیت واردات شده‌اند، در صورت انطباق با رعایت مقررات قبلی و قوانین جاری قابل ترخیص خواهند بود.

وی  با اشاره به ماده 11 قوانین و مقررات صادرات و واردات سال 1393  اضافه کرد: کالاهایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش شده باشند، یا کالا در گمرک موجود و در دفاتر گمرک به ثبت رسیده باشد مجوز ترخیص خواهند داشت.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات تصریح کرد: اگر برای کالا اعتبار اسنادی گشایش شده و بارنامه حمل آنها قبل از انقضای مهلت اولیه اعتبار ثبت سفارش صادر شده باشد، قابلیت ترخیص دارد، اما اعتباراتی که پس از تغییر شرط ورود و یا افزایش سودبازرگانی تمدید می‌شود، مشمول این بند نیستند.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات با بیان اینکه واردات کالاهایی که از طریق بروات اسنادی پس از تایید توسط بانک مجاز، ثبت سفارش شده و بارنامه حمل آنها قبل از انقضای مدت اعتبار صادر شده باشد و یا واردات کالاهای بدون انتقال ارز (بدون تعهد سیستم بانکی برای پرداخت وجه) که ثبت سفارش شده و  اولین بارنامه آنها قبل از محدودیت‌ها و تغییر شرایط  صادر شود مشمول زمان‌بندی خاصی است.

وی درمورد زمانبدی واردات کالا گفت: این زمان‌بندی با توجه به روش‌های ورود کالا از مسیرهای هوایی، دریایی و یا دریایی – زمینی بین 10 تا55 روز متغیر است.

برای آگاهی از شرایط استفاده از حقوق مکتسب در هنگام بروز تغییرات در سود بارگانی کالا و یا شرایط ورود آنها ماده 11 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات به شرح ذیل منتشر می‌شود:

 ماده 11- کالاهای که سود بازرگانی آنها به موجب این آیین‌نامه یا تصویب نامه‌های خاصی از طرف دولت در جهت افزایش تغییر می‌یابد و کالاهایی که ممنوع اعلام می‌شود و همچنین کالاهایی که شرط ورود آنها در جهت محدودیت تغییر می‌کند، در صورت انطباق با یکی از شرایط ذیل و با رعایت مقررات قبل از ممنوعیت توسط دولت یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سودبازرگانی قابل ترخیص خواهد بود:

     1- قبل از ممنوع شدن یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سودبازرگانی ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده باشد و کالا در گمرک موجود بوده و در دفاتر گمرک به ثبت رسیده باشد.

     2-برای کالا قبل از ممنوعیت توسط دولت یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سودبازرگانی اعتبار اسنادی گشایش شده و بارنامه حمل قبل از انقضای مهلت اولیه اعتبار صادر گردد اعتباراتی که پس از تغییر شرط ورود و یا افزایش سودبازرگانی تمدید می شود، مشمول این بند نخواهد گردید.

      3-برای کالا قبل از ممنوعیت توسط دولت یا تغییر شرط ورود و با افزایش سودبازرگانی از طریق بروات اسنادی پس از تایید ثبت سفارش توسط بانک مجاز ثبت سفارش گردیده و بارنامه حمل قبل از انقضای مدت اعتبار ثبت سفارش صادر شده باشد و ظرف مهلت‌های ذیل بند (4) این ماده به کشور وارد گردد.

      4- در مورد کالاهای بدون انتقال ارز (بدون تعهد سیستم بانکی برای پرداخت وجه) که ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت قبل از ممنوعیت یا تغییر شراط ورود و یا افزایش سودبازرگانی انجام شده باشد و اولین بارنامه حمل قبل از ممنوعیت یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سودبازرگانی صادر و ظرف مهلت‌های زیر به کشور وارد گردد:

الف- در صورت حمل از طریق هوایی حداکثر ظرف 10 روز از تاریخ صدور اولین بارنامه حمل.

ب- در صورت حمل از طریق دریا، زمین یا بطور مرکب از طریق دریا و زمین از تاریخ صدور اولین بارنامه حمل به شرح زیر مهلت خواهد داشت:

           1- در مورد کالاهایی که از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همجوار خریداری و حمل می‌گردد 20 روز
           2- در مورد سایر کشورها از طریق زمین 40 روز دریایی یا دریایی و زمینی 55 روز  
      5- در مورد کالاهای به صورت واردات در مقابل صادرات که خارج از سیستم بانکی وراد می‌شوند. ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت قبل از ممنوعیت یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سود بازرگانی انجام شده و صادرات قبل از ثبت سفارش صورت گرفته باشد، در صورتی که اولین بارنامه حمل قبل از ممنوعیت یا تغییر شرط ورود و یا افزایش سودبازرگانی صادر و ظرف مهلت مندرج در ذیل بند (4) این ماده به کشور وارد گردد.

تبصره1- موارد استثناء جز در رابطه با تغییر سود بازرگانی با موافقت کمیسیون موضوع ماده یک قابل انجام خواهد بود.

تبصره2- چنانچه سود بازرگانی در جهت کاهش باشد، سود بازرگانی کمتر ملاک عمل است.

تبصره3- کالاهای وارد شده توسط شرکت‌های تعاونی مرزنشینان و یا پیله وران که میزان سهمیه ارزی آن‌ها به صورت سالانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و ابلاغ می‌گردد در سقف سهمیه مقرر چنانچه بارنامه حمل قبل از ممنوعیت و یا محدودیت و یا افزایش سودبازرگانی صادر و در مهلت‌های مندرج در بندهای "الف" و "ب" فوق الذکر به گمرک وارد شود، مشمول ممنوعیت و یا محدودیت و یا افزایش سود بازرگانی نخواهد بود.

تبصره4- کالاهایی که قبل از انتشار این تصویب نامه در روزنامه رسمی، اعتبار اسنادی آن‌ها گشایش یافته یا در گمرکات موجود یا اولین بارنامه آن‌ها صادر شده و واجد شرایط ماده (11) تصویب نامه شماره 37502/ت 27484هـ مورخ 19/8/1381 بوده اند، همچنان طبق تصویب نامه مذکور مورد اقدام قرار خواهند گرفت.
(شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳) ۲۲:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها