چهارشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۵۳۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مرکبات مورد نیاز ایام نوروز تامین است/حضور دلالان افزایش قیمت ها را موجب می شود

مدیرعامل اتحادیه باغداران با تاکید بر اینکه مرکبات مورد نیاز ایام نوروز تامین است، گفت: به هیچ وجه نیازی به واردات مرکبات نداریم و تنها حضور دلالان موجب افزایش قیمت این محصولات می شود.

محمدرضا شعبانی ، افزود: به طور تقریبی میزان تولید و نیاز مرکبات کشور برابر است به طوری که بیشترین میوه مورد مصرف کشور در ایام نوروز سیب و پرتقال است و هم اکنون بیش از 4 میلیون تن سیب و پرتقال تولیدی در کشور موجود است.

وی اظهار داشت: امسال یک میلیون و 300 هزار تن مرکبات در کشور تولید شده که 650 هزار تن آن را پرتقال معمولی و تامسون و 650 هزارتن مابقی را سایر مرکبات از جمله نارنگی، لیموشیرین و گریپ فروت شامل می شود.

وی با بیان اینکه نیاز سالانه مرکبات کشور از مناطق شمالی و جنوبی تامین می شود، اظهار داشت: با وجودی که سال گذشته بخشی از مرکبات شمال کشور براثر بارش برف سنگین و سرمازدگی از بین رفت و تولید مرکبات مناطق شمالی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اما در صورت مدیریت تنظیم بازار و کاهش تلفات مشکلی در تامین مرکبات مورد نیاز کشور به ویژه برای ایام نوروز نخواهیم داشت.

وی با بیان آنکه سال گذشته تولید مرکبات کشور بیش از نیاز داخل بود، گفت: تا اواخر اردیبهشت ماه امسال مرکبات مورد نیاز کشور موجود بود، ضمن آنکه با افت 50 درصدی قیمت، با افزایش تلفات این محصول مواجه شدیم.

شعبانی با تاکید براینکه شبکه توزیع داخل کشور ضعیف است، گفت: معتقدیم امسال تولید مرکبات کشور مناسب بوده و باید برنامه ریزی مناسبی در بخش بازرگانی داشته باشیم.

به گفته مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، طی سال های گذشته خرید، تامین و توزیع مرکبات کل کشور برعهده اتحادیه باغداران بود اما امسال با برنامه ریزی دولت این وظیفه به اتحادیه های سازمان تعاون روستایی کشور محول شده است.

وی با اشاره به اینکه نگران میزان درخواست بازار درخصوص مرکبات ایام نوروز هستیم، گفت: برای تنظیم و متعادل سازی بازار، مرکبات باید توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی خریداری و ذخیره سازی مرکبات در ابتدای فصل برداشت انجام می شد چرا که در حال حاضر باید مرکبات را با قیمت بالا خریداری کند.

وی اضافه کرد: دولت برای اینکه مرکبات مورد نیاز کشور را با نرخ پائین خریداری کند باید در آبان ماه با باغداران قرارداد می بست، زیرا بخش قابل توجهی از مرکبات توسط تولیدکنندگان و دلالان ذخیره سازی شده و دولت نمی تواند به اجبار این محصولات را وارد بازار کند.

وی پیش بینی کرد: برای ایام پایانی سال و به دلیل نبود مدیریت مناسب در ذخیره سازی به موقع مرکبات و بازاررسانی محصولات با مشکلاتی از لحاظ تاخیر در عرضه محصولات و افزایش قیمت ها مواجه شویم.

وی با تاکید بر اینکه حضور دلالان و واسطه گران قیمت میوه را افزایش می دهد، افزود: امسال نیازی به واردات نداریم، مگر اشتباهی در ذخیره سازی و عرضه به موقع میوه در بازار ایام نوروز رخ دهد.

به گفته وی، معتقدیم برای حمایت از تولید و ارزآوری به کشور می توان بخشی از مرکبات تولیدی را صادر کرد.

 

 

 

 

 

ایرنا

(چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳) ۱۴:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها