یکشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۵۱۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

ثبت‌نام چهره‌های وابسته به گروه‌های سیاسی در انتخابات /دولتی‌ها در اتاق

افراد شناخته‌شده بخش خصوصی هرکدام با تشکیل گروهی و با شعاری وارد میدان شده‌اند و با ائتلاف‌هایی قصد پررنگ‌ترکردن سهم بخش خصوصی در اقتصاد را در نگاه دولت دارند. با هرکدام از گروه‌ها و طیف‌ها که هم‌سخن می‌شوی، دغدغه‌شان یکی است: «اقتصاد باید مردمی و به بخش خصوصی سپرده شود».

حضور کم تعداد بانوان
اسامی تنها ١۶نفر از بانوان فعال در حوزه اقتصادی کشور، حضور اندک زنان را در این دوره از هم‌اکنون به رخ می‌کشد. این اخبار در حالی به گوش می‌رسد که گفته‌ها حاکی از حضور احتمالی «محمد نهاوندیان»، رییس دفتر رییس‌جمهوری در این انتخابات دارد که بدون تردید حضور این فرد در فهرست انتخابی هر گروهی، روند انتخابات را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، هرچند دولتی‌بودن این فرد، احتمال حضور وی را کمرنگ می‌کند. افزون بر اینکه بنابر آخرین فهرست اسامی، محسن نهاوندیان پسر وی جای پدر را گرفته و وارد کارزار شده است. گروه‌های مطرح در این دوره گروه «پیشگامان توسعه»، «مجمع فعالان توسعه اقتصادی ایران»، «خواستاران تحول»، «خانه اقتصاد ایران»، «کانون توسعه» و «ائتلاف برای فردا» هستند که به نظر می‌رسد ترکیب آنها تا روز انتخابات باز هم تغییر کند. به گفته حاضران، حضور فعالان اقتصادی در این دوره ١٠ تا ٢٠درصد نسبت به دوره قبل افزایش یافته است که دلگرمی فعالان اقتصادی را به دوره هشتم اتاق ایران نمایان می‌کند. هرچند هنوز بسیاری از دارندگان کارت بازرگانی که واجد شرایط برای شرکت در این انتخابات هستند نسبت به تعداد نزدیک به هفت‌هزارنفری که اعلام می‌شود، بسیار اندک است.
معرفی گروه‌های جدی حاضر در انتخابات
از گروه‌های جدی حاضر در این انتخابات می‌توان به گروه «خواستاران تحول» اشاره کرد که به ریاست «محمد بهزادیان»، رییس سال‌های پیش اتاق تهران پا به عرصه گذاشته است. بهزادیان در کنار خود «جمشید عدالتیان»، «حمید حسینی» و «فاطمه دانشور» را نیز دارد. گروه «ائتلاف بزرگ» با ریاست «ابراهیم جمیلی»، رییس فعلی خانه اقتصادایران و با حضور «مسعود دانشمند»، «محمدمهدی راسخ» و «محمد‌حسین برخوردار» نیز از گروه‌های مطرح به شمار می‌روند. افزون بر اینکه «ائتلاف برای فردا» با محوریت «پدرام سلطانی»، «مسعود خوانساری» و «فاطمه مقیمی» نیز در این کارزار وارد شده‌اند و یکی از شاخص‌ترین چهره‌های این طیف، «مهدی جهانگیری» است.
گروه «مجمع فعالان توسعه اقتصاد ایران» نیز با محوریت «میرمحمد صادقی»، «احمد پورفلاح»، «محسن خلیلی‌عراقی» و «محمدرضا بهرامن» نیز از دیگر گروه‌های فعال به‌شمار می‌روند. همچنین گروه «کانون توسعه» با حضور «محمد صدرهاشمی‌نژاد»، «کاظم سماک» و «حسین سلطانی‌نیا» نیز در این میان حضور دارند. افزون بر اینکه در این میان برخی از افراد هستند که تاکنون دست به اقدامی عملی در راستای تبلیغات انتخاباتی نزده‌اند و هنوز مشخص نیست در نهایت به کدام گروه‌ها خواهند پیوست. مهم‌ترین این افراد «اسدالله عسگر اولادی» است که پیش‌تر تحت نام «پیشگامان توسعه» در اتاق فعالیت می‌کرد. گفته می‌شود،
عسگراولادی در آینده‌ای نزدیک به گروه خواستاران تحول ملحق خواهد شد. هرچند او هنوز دراین‌باره واکنشی نشان نداده است. وی «مجیدرضا حریری» را نیز در کنار خود دارد. علاوه‌بر آن دو گروه دیگر نیز به‌تازگی اعلام حضور کرده‌اند؛ گروهی که خود را «ائتلاف روزگار نو» نامیده و جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف را شامل می‌شود. در این میان خبر از حضور گروهی دیگر تحت عنوان «حامیان دولت احمدی‌نژاد» به گوش می‌رسید که البته‌ این خبر تاکنون تکذیب شده است. این اخبار در حالی به گوش می‌رسد که احتمال تغییر اعضای گروه‌ها بیش از پیش وجود دارد. اما فارغ از این اسامی حاشیه‌های جذاب دیگری نیز در این بین وجود دارد؛ حضور دو اپراتور تلفن همراه در این انتخابات نیز جذابیت‌هایی را ایجاد کرده. وحید صدوقی، مدیرعامل همراه اول که در دوره هفتم از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران است روز آخر را برای ثبت‌نام در انتخابات دوره آتی انتخاب کرد. پیش از این نیز مدیرعامل رایتل که یکی دیگر از اپراتورهای تلفن همراه در کشور است با مراجعه به اتاق تهران ثبت‌نام خود در انتخابات اسفند‌ماه را قطعی کرد. همچنین حضور احمد حلت، مدیرمسوول مجله موفقیت نیز قابل‌توجه است. این انتخابات نیز مانند تمامی انتخابات فیلترها و نهادهای نظارتی را در کنار خود در نظر خواهد گرفت. در این انتخابات فعالان اقتصادی چشم‌انتظار تصویب آیین‌نامه و ترکیب هیات نظارت بر انتخابات هستند که باید میان رییس اتاق بازرگانی ایران و وزیر صنعت نهایی شود.
خبر رسیده است که در جلسه انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران براساس رای اعضا، مجتبی خسروتاج به‌عنوان رییس و محسن محبی به‌عنوان منشی انجمن نظارت بر انتخابات برگزیده شده‌اند؛ در پی این امر اما حضور دولتی‌ها در مقام نظارتی (براساس قانون اتاق) در انتخابات همچنان پا برجا ماند. اما با این حال برخی از فعالان اقتصادی بر این باورند که این دوره از انتخابات، حذف کاندیدایی را دربر نخواهد داشت. با نگاهی به این گزینه‌ها می‌توان حضور تشکل‌ها و هلدینگ‌ها را به‌خوبی مشاهده کرد، اما آنچه در این میان به‌وضوح قابل رویت است حضور افراد وابسته به دولت در این انتخابات است که در صورت تایید آنها احتمال دولتی‌ترشدن اتاق ایران دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. حال باید دید که تا ١٨اسفند افراد حاضر در این انتخابات چه تغییراتی را در گروه‌بندی‌های خود در نظر خواهند گرفت و سرانجام این انتخابات به کجا خواهد رسید. افزون‌بر اینکه باید گفت تا لحظه نگارش این گزارش (ساعت ١٩ روز شنبه١١بهمن‌) اسامی ٢۵۴نفر روی سایت اتاق بازرگانی تهران به چشم می‌خورد.
(یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳) ۱۴:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها