شنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۵۱۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

جلوگیری از واردات برای حمایت از تولید میوه

مدیر عامل سازمان تعاون روستایی با بیان این که دولت برای حمایت از تولید میوه از واردات آن جلوگیری کرد، گفت: دولت در ۹ سال گذشته در تنظیم بازار میوه شب عید مداخله داشته است.

حسین صفایی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در نشست خبری به مناسبت ایام دهه فجر گفت: حدود 9 سال است که دولت در امر تنظیم بازار میوه شب عید مداخله می‌کند.

وی افزود: بنابر این سیب و پرتقال که از جمله محصولات پرمصرف مردم در ایام عید است، را از باغداران و سردخانه‌ها خریداری و ذخیره کرده‌ایم و در 10 روز پایانی سال برای توزیع بین مردم عرضه می‌کنیم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به گسترش شبکه توزیع برای تأمین میوه مورد نیاز شب عید، اظهار داشت: بخشی از واحدهای صنفی و همچنین سازمان میادین میوه و تره‌بار و شبکه سازمان تعاون روستایی کار توزیع را به عهده دارند و میزان ذخیره‌سازی نسبت به سال گذشته متفاوت است و با توجه به حساسیت و فضاسازی احتمالی عده‌ای که در سال‌های گذشته از واردات این محصولات سود می‌بردند، امسال تدابیر ویژه‌ای را اندیشیده‌ایم.

وی افزود: یکی از مشکلات و آسیب‌های تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در سال‌های گذشته افزایش واردات بود که امسال از ورود این محصولات کشاورزی ممانعت به عمل آمده است. صفایی افزود: نباید ارز را برای محصولاتی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد، صرف کرد، بنابراین ذخیره‌سازی در حد قابل توجه و کفایت انجام شده است.

صفایی اظهار داشت: گوشت مرغ و گوشت قرمز بیش از اندازه موجود است و یکی از سیاست‌های ما پیدا کردن بازار صادرات برای عرضه این محصولات است. وی بیان داشت: در سال جاری حدود 145 هزار تن بذر گندم و جو گواهی شده تهیه و بین کشاورزان توزیع شد و برای ارتقاء آن در سال آینده در تلاش هستیم. صفایی در مورد خرید تضمینی شیر از دامداران اظهار داشت: با توجه به اینکه صنایع لبنی از طریق شیر با قیمت مصوب دولت امتناع کردند، بنابر این در جهت حمایت از تولید کنندگان دولت طرحی را با عنوان خرید تضمینی شیر خام از تولید‌کنندگان به اجرا درآورد که طی آن سازمان تعاون روستایی مسئولیت کار را بر عهده گرفت.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران اظهار داشت: بنابر این سازمان تعاون روستایی شیر خام استاندارد را با قیمت 1440 تومان مصوب دولت از تولید‌کنندگان خریداری می‌کند و این کار با دو هدف همچنان در حال ادامه است. وی افزود: با توجه به حجم تولیدی شیر بیش از تقاضا بخشی از آن را تبدیل به پودر شیرخشک می‌کنیم و یکی از اهداف ما صادرات این محصول به بازارهای هدف است.

صفایی اظهار داشت: همچنین با توجه به واردات کره در سال‌های اخیر برای تأمین نیاز داخلی شیر خام خریداری شده از دامداران به صورت تضمینی بخشی به کره تبدیل می‌شود و به این ترتیب بخشی از کره مصرفی داخل در این پروسه تأمین می‌شود.

وی در مطالبات ذرت‌کاران اظهار داشت: سال گذشته قیمت خرید تضمینی ذرت 465 تومان بود که با حدود 90 درصد افزایش قیمت آن به 870 تومان افزایش یافت، بنابر این با توجه به کاهش جهانی قیمت ذرت و افزایش خرید تضمینی این محصول توسط دولت عمده کشاورزان تمایل به فروش محصول خود به دولت را داشتند که سازمان مرکزی تعاون روستایی به نمایندگی از دولت کار خرید را انجام داد. وی افزود: بنابر این به دلیل حجم بالای خرید مطالبات ذرت‌کاران و پرداخت آن با مشکل مواجه شد و در این بین برخی از بانک‌ها همکاری لازم را در خصوص پرداخت مطالبات انجام ندادند و مطالبات ذرت‌کاران حدود 2.5 ماه به تعویق افتاد.

صفایی اظهار داشت: امیدواریم بانک‌های عامل همکاری لازم را در مورد پرداخت مطالبات به ذرت‌کاران انجام دهند و به این ترتیب هر چه زودتر بتوانیم بدهی این افراد را پرداخت کنیم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران در مورد خرید تضمینی خرما در سال جاری بیان داشت: امسال خرید تضمینی خرما به شیوه متفاوت نسبت به سال‌های گذشته انجام شد، به طوری که این شیوه به صورت مشروط انجام شد و از کشاورزان خواستیم تا با بسته‌بندی مدنظر ما و به صورت امانت خرما را در سردخانه‌های ما بگذارند و با 50 درصد هزینه آن به تولید‌کنندگان به آنها 4 ماه فرصت دادیم تا برای محصولشان بازاریابی کنند.

وی افزود: بنابر این اگر در این مدت برای محصول خود بازاری پیدا کردند که می‌توانستند خرما را با قیمتی بیش از قیمت تضمینی به فروش برسانند آن را می‌فروختند و اگر نه آن را به ما بفروشند. اما پس از این کار ما هیچ گونه خرید تضمینی خرما نداشتیم، چرا که تولید‌کننگان خود بازار محصولشان را یافتند.

وی افزود: میانگین قیمت خرید تضمینی خرما در سال جاری 2 هزار و 250 تومان بود. رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران با اشاره اجمالی بر پروژه‌های قابل افتتاح شبکه تعاونی‌های روستایی، کشاورزی و تولید استان‌های کشور به مناسبت دهه مبارک فجر در حوزه فنی و اجرایی سال 93 گفت: 33 پروژه در حوزه فنی، اجرایی با اشتغال‌زایی 246 نفر در 20 استان کشور در این دهه افتتاح می‌شود.

وی افزود: اتحادیه مرکزی پنبه‌کاران پارس همچنین با ایجاد و راه‌اندازی کارخانه پنبه‌پاک‌کنی طلای سفید سرخس در استان خراسان رضوی با ظرفیت 25 هزار تن در هر دوره تولید نیز با استفاده از منابع داخلی خود و دریافت تسهیلات بانکی با هدف اشتغال‌زایی و تحت پوشش قرار دادن خانوارهای روستایی منطقه از دیگر پروژه‌های مهم شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی است.

صفایی اظهار داشت: پیاده شدن سیاست‌های سازمان مرکزی جهت توانمندسازی شبکه و تقویت بنیه مالی و اقتصادی نمودن شرکت‌ها و اتحادیه به منظور مرتفع نمودن مشکلات کشاورزان بدون نیاز به مراجعه به شبکه بانکی از طریق توسعه واحدهای اعتباری و ساخت و ارجاع ساختمان این واحدها در مراکز روستاها و همچنین تامین مایحتاج ساکنین منطقه روستا و شهری با هدف حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده با ایجاد 6 واحد اعتباری و فروشگاه در 4 استان با 709 متر مربع حجم عملیات صورت گرفته است.

 

 

 

 

 

 

فارس

(شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳) ۱۱:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها