یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۴۹۷۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

نان قوت غالب است/ مردم تحمل افزایش بیشتر قیمت ها را ندارند

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح آزادپزی نان در تهران، گفت: از آنجا که نان سهم عمده ای در الگوی مصرف خانوارهای ایرانی به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه دارد باید تصمیم گیری درباره افزایش قیمت آن با دقت بیشتری صورت گیرد تا شاهد عوارض اجتماعی مساله نباشیم.

حمیدرضا فولادگر  افزود: با وجودی که بحث آزادسازی نان از مدتها پیش مطرح بوده اما آزادسازی قیمت نان باید متناسب با یارانه های پرداختی باشد؛ یعنی اگر قصد داریم یارانه نان به مردم بدهیم، با یارانه می توان افزایش قیمت را جبران کرد اما وقتی در بحث یارانه ها تغییر و تحول خاصی نداشتیم، اینکه فقط قیمت نان را افزایش دهیم، درست نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه مردم تازه خود را با اصلاح قیمت نان که اخیرا اعمال شد، وفق داده بودند و افزایش مجدد در فاصله زمانی کوتاه را تحمل نخواهند کرد، افزود: درست است که باید از اسراف و هدررفت نان جلوگیری و در مصرف آرد نیز صرفه جویی شود اما باید دقت داشته باشیم که نان قوت قالب مردم است و مردم از دولت انتظار دارند که شرایط اقتصادی آنها درنظر بگیرد.

وی افزود: البته امیدوارم دولت بتواند تورم را به 14 درصدی که اعلام کرده، کاهش دهد اما با افزایش مالیات مشاغل و مالیات بر ارزش افزوده کالاهایی که مصرف عمومی دارند و بخشی ازآن به تولیدکننده منتقل می شود و بخشی هم به مصرف کننده، فشار مضاعفی به مردم وارد خواهد شد.

فولادگر تاکید کرد: بحث اینجاست که اگر رونق اقتصادی در کشور باشد، کسب و کار فعال باشد و درآمدها نسبتا قابل قبول باشد، مردم مالیات را می پردازند و تورم نسبی که همیشه وجود داشته را نیز تحمل می کنند اما اگر افزایش قیمت ها باشد و از آن طرف رکود هم وجود داشته باشد؛ تحمل این رکود بر تورم برای مردم مشکل خواهد بود.

وی افزود: درست است درآمدهای نفتی دولت کاهش پیدا کرده و دولت ناچار است به سمت درآمدهای غیرنفتی و فرضا مالیات برود، اما به معنی این نیست که به کسانی که الان مالیات می دهند، بیشتر فشار وارد کنیم بلکه باید به سراغ کسانی که مالیات نمی دهند برویم، از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنیم و به نوعی جامعه هدف را گسترش دهیم.

لازم به ذکر است؛ مرحله نخست آزاد سازی نرخ نان با آزادپز شدن 20 درصد نانوایی های سنگکی از 21 دیماه کلید خورد و نرخ این نوع نان به 1300 تا 2 هزار تومان رسید و مسئولان روز گذشته (30 دیماه )از اجرای مرحله دوم آزادسازی نرخ نان با آزادپز شدن 20 درصد نانوایی های تافتون، بربری و لواش خبر داده اند در حالیکه هیچ نرخی برای آن اعلام نکرده اند که به نظر می رسد آنها پس از مشخص شدن نرخ آرد آزاد، قیمت آزادپز سه نوع نان را برمبنای قیمت های کف بازار، کشف و اعلام خواهند کرد.

قاسم زراعتکار، رئیس اتحادیه نانوایان تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت نان که چندی پیش اعمال شد، کلیه افزایش هزینه ها را پوشش نمی داد، افزود: نانوایی های آزادپز باید گسترش یابند.

وی افزود: اتحادیه های صنفی و اتاق اصناف همواره پشتیبان برنامه های مدون و اجرایی دولت هستند و اطمینان دارند که برنامه های دولت در راستای کاهش تورم و تقویت بنیه اقتصادی و رفاه حال مردم است.

به هرحال؛ بحث افزایش قیمت نان؛ قوت غالبی که قالب تهی کرد، موجب تشویش مردم شده و آنها امید بسته اند که این ماده غذایی ارزشمند و اساسی از سفره هایشان بریده نشود.

 

 

 

 

 

 

ایرنا

(یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳) ۰۸:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها