جمعه / ۳ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۴۹۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

تأمین مرکبات شب عید از دست سودجویان خارج شد

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون‌ با اشاره به اینکه با تفاهم نامه همکاری‌با سازمان تعاون روستایی مرکبات شب عید تأمین و در حال ذخیره سازی است‌گفت:کمک به توسعه بخش تعاون ازطریق توانمندسازی شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی است

مهدی حسین‌نژاد ، با اشاره به موضوع فعالیت صندوق گفت: تضمین اعتبارات و سرمایه گذاری ها، تعهدات، مطالبات و معاملات شرکت های تعاونی، تضمین اصل و سود تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری(دارای مجور رسمی از بانک مرکزی) به شرکت‌های تعاونی، ارزیابی،رتبه بندی و تحلیل ریسک ذی نفعان ضمانت نامه ها و بیمه‌ها و جلب همکاری شرکت های تعاونی و موسسات بین المللی ارزیابی و رتبه بندی سرمایه گذاران،صادر کنندگان و خریداران، جلب همکاری بانک‌ها، بیمه‌ها و موسسات مالی و اعتباری داخلی و خارجی و همکاری متقابل در تحقق اهداف صندوق و سپرده گذاری نزد بانک‌ها و قبول ضمانت اتکایی، با الویت بانک توسعه تعاون، همکاری و مشارکت متقابل با دستگاه های اجرایی در خصوص موضوع فعالیت صندوق، به کارگیری قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت الکترونیکی و نرم افزارهای تخصصی مدیریت منابع مالی و تحلیل ریسک، در راستای تحقق اهداف و موضوع فعالیت صندوق از مهمترین موضوعات فعالیت صندوق است.
 وی با اشاره به اعتبارسنجی و صدور ضمانت نامه گفت: اعتبار سنجی و صدور ضمانت‌نامه عبارت است از سنجش ظرفیت متقاضی در هنگام اعطای تسهیلات و صدور ضمانت نامه که شامل بررسی طرح و گزارش توجیهی از لحاظ فنی، اقتصادی، مالی و مدیریتی به لحاظ اهلیت متقاضی و مطالعات میدانی است و مشخص کننده سقف اعتبار متقاضی و مبنای تصمیم گیری در خصوص تعیین نوع وثایق خواهد بود.
 مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با بیان اینکه در گذشته صندوق ضمانت توسعه تعاون با صدور ضمانت نامه درکاهش ریسک بانک‌ها موثر بود، اما در روند مثبت تعاونی‌ها نتیجه مثبتی نداشت اظهار کرد: تلاش کردیم تا با استفاده از تمام ظرفیت‌های  اساسنامه صندوق ضمانت به توسعه بخش تعاون کمک کنیم. در همین راستا صدور انواع ضمانت‌نامه های اعتباری،ضمانت نامه تعهد پرداخت،ضمانت نامه شرکت در مناقصه،مزایده،ضمانت نامه حسن اجرای تعهدات،ضمانت نامه حسن انجام کار، ضمانت نامه استرداد پیش پرداخت، ضمانت نامه استرداد وجه الضمان،ضمانت نامه گمرکی و ضمانت نامه متفرقه در دستور کار صندوق قرار گرفته است.
 وی ادامه داد: آنطور که خود اتحادیه ها اعلام می‌کنند, بسیاری از اتحادیه ها در زمینه بخش‌های شرکت‌های پایین دستی پتروشیمی به دلیل نبود شرایط برای خرید نقدی و تأمین ضمانت نامه بانکی با 30 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند. این درحالی است که بازار فروش برای این شرکت‌ها مهیا است. صندوق در زمینه همکاری برای  حل مشکلات آنها  در این راستا در بحث ضمانت نامه معاملات  با پتروشیمی وارد عمل شده است. تا آن دسته از کسانی که قصد دریافت تسهیلات دارند و مشکلات تأمین ضمانت نامه دارند با تضمین و ضمانت نامه معاملات حد معاملات خود را افزایش دهند.
 حسین نژاد افزود: زمانی که حد معاملات افزایش یابد شرکت‌های تعاونی‌ می‌توانند در حوزه خود فعالیت بیشتری کنند. با این روش زمینه برای توسعه تعاون نیز مهیا می‌شود. در حال حاضر صندوق ضمانت تعاون با شرکت عضو انجمن تعاونی فولاد تفاهمنامه همکاری امضا کرده اند. در حال حاضر این تعاونی ها مواد اولیه خود را با تضمین صندوق ضمانت  از پتروشیمی خریداری می‌کنند.پیش‌بینی می‌کنیم سیل صدور این نوع از ضمانت نامه از اوایل سال آینده شدت پیدا کند.
 مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون بیان کرد: در دنیا شرکت های تأمین نیاز موفق‌ترین شرکت‌ها بوده‌اند.در کشورما نیزاین شرکت‌ها موفق‌تر بوده‌اند. همچنین در بررسی‌های وزارت کار تعاونی‌های تأمین نیاز بهترین تعاونی‌ها هستند.
 وی بیان کرد: به طور مثال، 80 درصد کارکنان شرکت فولاد برای شرکت‌های تأمین نیاز تشکیل یک تعاونی‌ می‌دهندکه این تعاونی کارش تأمین نیاز مواد اولیه و تأمین بازار برای آنها است. این تعاونی مشکل تأمین اعتبار دارد که ما می‌توانیم  با نظارت دقیق تأمین مالی برای آنها و باعث کاهش تورم در بازار شویم. کار صندوق خاصیت اهرمی دارد. یعنی علاوه بر ایکنه باعث تأمین سرمایه اتحادیه ها می شود باعث می‌شود بانک‌ها و سرمایه گذاران منابع خود را به میدان آورده و فعالیت کنند.
 حسین نژاد با بیان اینکه شرکت های تعاونی روستایی بخش عظیمی از تعاونی‌های کشور است گفت: با صدور ضمانت نامه از سوی صندوق ضمانت تعاون مرکبات شب عید تأمین شد.
وی با اشاره به اینکه این تفاهم نامه بین صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، بانک توسعه تعاون و سازمان مرکزی تعاون روستایی برگزار شد افزود:کمک به توسعه بخش تعاون از طریق توانمندسازی شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی، استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های قانونی موجود طرفین تفاهم نامه، تسهیل و هدایت منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات و خدمات بانکی به شبکه تعاونی‌های روستایی و کشوری که از طریق بانک و صندوق، منظور از شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کلیه شرکت‌ها و اتحادیه‌های روستایی،کشاورزی، تولید روستایی زنان، شرکت‌های سهامی زراعی و اتحادیه های ملی است.
 مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در بیان وظایف و تعهدات صندوق در این تفاهم نامه گفت: اولویت در صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها برای شبکه تعاونی‌های روستایی کشاورزی است.
 وی ادامه داد: در وظایف این صندوق آمده است، صندوق در ضمانتنامه‌های اعتباری پس از بررسی حداکثر به میزان 70 درصد اصل و سود تسهیلات اعطایی متقاضی را تضمین می‌کند. بررسی و صدور انواع ضمانتنامه  شرکت در مناقصه،مزایده،حسن انجام کار، استرداد پیش پرداخت، استرداد  کسور وجه الصمان، گمرکی، تضمین معاملات تا صد در صد بدهی و غیره متقاضیان معرفی شده، بررسی و صدور انواع ضمانتنامه برای هر متقاضی حداکثر به مبلغ 70 میلیارد ریال، حداکثر زمان بررسی پرونده های کامل شده متقاضیان معرفی شده 10 روز کاری می‌باشد، در صورت انجام به موقع تعهدات از سوی متقاضی اعمال تخفیف در کارمزد ضمانتنامه برای ضمانتنامه های اعتباری حداکثر به میزان سی درصد و در صورت تغییر شرایط فوق الذکر برابر مقررات جدید اقدام خواهد شد.
حسین نژاد با بیان اینکه مدت زمان تفاهم نامه 3سال است گفت:تلاش در جهت اطلاع رسانی و معرفی خدمات صندوق و بانک به شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی، همکاری فنی و کارشناسی با صندوق در اعتبار سنجی مشتریان معرفی شده به صندوق، همکاری با صندوق در بررسی و ارزیابی طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌های علمی- کارشناسی سازمان و ارائه خدمات مورد نیاز صندوق،همکاری در طرح‌های مدل‌های کارآمد در حوزه تأمین مالی و اقتصادی کشاورزی، سرمایه گذاری‌های ریسک از جمله وظایف و تعهدات سازمان مرکزی تعاون روستایی است.
وی با اشاره به اینکه سازمان مرکزی تعاونی روستایی به نمایندگی از اتحادیه تعاونی روستایی استان مازندران با امضای تفاهم نامه و صدور ضمانت نامه صندوق ضمانت تعاون خرید تضمینی کالای اساسی را از کشاورزان انجام می‌دهد و آنها را به اتحادیه و شرکت های تعاونی روستایی واگذار می‌کند. با این ضمانت نامه صندوق تمام مرکبات شب عید اعم از میوه و پرتغال عید تأمین شده است.
 حسین نژاد تأکید کرد: با این تفاهم نامه و صدور ضمانت نامه علاوه بر اینکه مشکلات مالی این شرکت تعاونی تأمین شد، تأمین میوه شب عید از دست سودجویان خارج شد. قصد داریم تا 6 ماهه آینده تا سقف ضمانت 300 میلیارد تومان اقتصاد تعاونی را تکان دهیم .
*درخواست افزایش سرمایه صندوق به 200 دلار در بودجه 94
 وی درباره اینکه سرمایه صندوق در حال حاضر به چه میزان است گفت: در حال حاضر سرمایه صندوق 180میلیارد تومان است که تا پایان سال جاری به 200 میلیارد تومان می‌رسد. اما برای سال آینده هنوز بودجه تصویب نشده است. اما صندوق پیشنهاد کرده است، همانگونه که برای صندوق ضمانت صادرات 200 هزار دلار از محل بازپرداخت وام‌های ذخیره ارزی در بودجه 94 در نظر گرفته شده است ما پیشنهاد کردیم همان میزان را به صندوق ضمانت توسعه تعاون اختصاص دهند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون گفت:بر اساس نرخ جهنی و مصوب جهانی تا 10برابر سرمایه صندوق، مجاز به ضمانت نامه هستیم. ظرفیت‌های بسیاری داریم. اما اعتبار تخصیصی به بخش تعاون به میزان مناسبی نیست که ما بتوانیم در بخش اعتباری ضمانت نامه صادر کنیم به همین دلیل به سراغ ضمانت نامه های غیر اعتباری رفتیم.

 

 

 

 

 

 

تسنیم

(جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳) ۱۴:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها