چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۴۸۸۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

مشکلات جابه‌جایی پول بین تجار ایرانی و بانک‎های روسیه حل شده است

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان گفت: در گذشته بازرگانان و صادرکنندگان نمی‎توانستند پول حاصل از تجارت خارجی خود را وارد کشور کنند ولی حالا بانک‌های روسیه در مقابل کالاهای صادراتی روبل روسیه پرداخت می‌کند.

سیدمجید موسوی  اظهار داشت: کالاهایی را می‎توان به عنوان کالای صادراتی از گمرک همدان عنوان کرد که از اتاق بازرگانی همدان گواهی مبدا برای آنها صادر شده و مدارک آن از گمرک صادر شده است.
وی افزود: براساس این مدارک و اسناد در 9 ماهه امسال 125 میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان به سایر کشورها صادر شده و می‎توان اعلام کرد که از سایر گمرکات کشور نیز همین میزان کالا صادر شده است.
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در پاسخ به این سوال که آیا آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت مبنی بر صادرات 521 میلیون دلاری از همدان درست است، گفت: متاسفانه این آمار صادرات درست نبوده است.
موسوی درباره صادرات کالا از استان همدان به روسیه نیز گفت: در حال حاضر صادرات خوبی از استان همدان به روسیه صورت می‎گیرد ولی بخش قابل توجهی از کالاهای همدان به روسیه از سایر گمرکات کشور صورت می‎‏گیرد.
وی با اعلام اینکه مشکلات جابه‌جایی پول بین تجار ایرانی و بانک‎های روسیه حل شده است، افزود: در گذشته بازرگانان و صادرکنندگان نمی‎توانستند پول حاصل از تجارت خارجی خود را وارد کشور کنند ولی حالا بانک‌های روسیه در مقابل کالاهای صادراتی روبل روسیه پرداخت می‌کند.
در آخرین جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی استان همدان آمار صادرات کالا از همدان در 9 ماهه امسال 521 میلیون دلار اعلام شد که تعجب مدیران و حتی استاندار همدان را نیز برانگیخت.
در سال‌های گذشته آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت به عنوان آمار اصلی صادرات استان همدان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و براساس این آمار رسانه‎ها تحلیل‌های خود را داشتند.
اما امسال با توجه به هدفگذاری صادرات 700 میلیون دلاری از استان همدان به یکباره منابع اعلام آمار در همدان تغییر کرده و دیگر آمار سازمان توسعه تجارت ایران مبنای کار قرار نگرفت.
امروز شاهد هستیم که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان آمار جابه‌جایی کالا که توسط اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌های همدان ارائه می‎شود را ملاک صادرات 521 میلیون دلاری قرار داده و این آمار را صادرات اصلی و واقعی استان همدان می‎داند.

صادرات غیرنفتی تنها براساس آمار نبوده و باید نتایج اقتصادی آن از جمله افزایش تولید در استان مشخص و روشن باشد و از این انتظار می‎رود در راستای راستی‎آزمایی این آمار اقدام شود.

تسنیم

(چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳) ۰۹:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها