دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۴۸۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

15 درصد از سود بازرگانی واردات منبع اصلی درآمد مناطق آزاد است

معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد سالانه می‌توانند تا سقف سه میلیارد دلار از سود بازرگانی واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز کارخانجات داخلی کشور، هزینه‌های خود را تامین کنند.

جعفر آهنگران  اظهار کرد: مناطق آزاد نیاز به زیرساخت دارند و از آنجاکه دولت اعتباراتی برای تامین زیرساخت در مناطق آزاد فراهم نمی‌کند، این مناطق باید از درآمد‌های خود هزینه‌هایشان را تامین کنند که از واردات، فروش زمین یا اخذ عوارض این هزینه‌ها تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که مناطق آزاد سالانه می‌توانند تا سقف سه میلیارد دلار از واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز کارخانجات داخلی کشور هزینه‌های خود را تامین کنند، گفت: 15 درصد از سود بازرگانی واردات از طریق مناطق آزاد برای تامین هزینه های این مناطق بوده و جزو منابع اصلی درآمدی مناطق آزاد است.

آهنگران با بیان اینکه هر کالایی که از خارج وارد می‌شود حقوق ورودی دارد که این حقوق ورودی دارای دو آیتم عوارض گمرکی و سود بازرگانی است، افزود: عوارض گمرکی توسط گمرک دریافت می‌شود و سود بازرگانی هم به خزانه دولت واریز می‌شود که اگر از این مناطق وارد کشور شود 15 درصد از سود بازرگانی به مناطق آزاد مربوطه تعلق می‌گیرد.

تشویق واردکنندگان به وارد کردن کالا از طریق مناطق آزاد
معاون مناطق ویژه اقتصادی شورای عالی مناطق آزاد در عین حال بیان کرد: با توجه به این‌که مناطق آزاد چند درصدی تخفیف برای ورود این قطعات قائل می‌شوند بسیاری از وارد‌کنندگان تشویق می‌شوند که از این مناطق، واردات خود را انجام دهند و دولت این امتیاز را به مناطق آزاد داده که 15 درصد از سود بازرگانی را از محل کالاهای وارداتی کهاز این مناطق وارد کشور می‌شوند برای خود بردارند.

منعی برای واردات و صادرات در مناطق آزاد و ویژه وجود ندارد
آهنگران در رابطه با قوانین واردات و صادرات در این مناطق یادآور شد: هیچ منعی برای واردات و صادرات در مناطق آزاد و ویژه وجود ندارد ولی برای ورود کالا از این مناطق به سرزمین اصلی باید قوانین گمرکی رعایت شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مناطق آزاد و ویژه، محدوده‌هایی در داخل کشور هستند که خارج از قلمرو گمرکی بوده و مقررات صادرات و واردات بر آن‌ها حاکم نیست. در این مناطق به راحتی می توان مواد اولیه و قطعات خودرو یا تکنولوژی های روز دنیا را وارد و تولید کرد که بخشی از این تولیدات می تواند صادر شود.

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳) ۰۹:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها