شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۹
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۴۷۴۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

تولید بیش از 74 هزار تن عسل در کشور/ کمک دولت برای ایجاد آزمایشگاه عسل

در حالی به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران، تولید عسل در سال‌جاری با افت 70 درصدی روبرو است که یک مقام مسئول، میزان تولید این محصول را بیش از 74 هزار تن اعلام کرد.

میزان تولید برخی از محصولات کشاورزی میان تولیدکنندگان و وزارت جهادکشاورزی اختلاف ایجاد کرده و طرفین در این باره نظرات متفاوتی را مطرح می‌کنند.

عسل نیز یکی از همین محصولاتی است که مسئولان مربوطه آمار متفاوتی را در مورد میزان تولید آن در کشور ارایه می‌کنند.

 براساس این گزارش، در حالی‌که به گفته عفت رئیسی سرحدی، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور در سال‌جاری، متوسط برداشت عسل طبیعی از هر کندو بین 3 تا 5 کیلوگرم بوده و تولید این محصول با افت 70 درصدی مواجه است، ماشاالله جمشیدی رئیس گروه امور تولیدات زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با مهر اظهار داشت: تولید عسل در سال‌جاری به اندازه تولید سال قبل خواهد بود.

وی، میزان تولید عسل را در سال گذشته حدود 74 هزار و 500 تن عنوان کرد و افزود: حرف‌هایی که گفته می‌شود باید براساس تحقیق، آمار و مستندات باشد. به عنوان مثال، در سفری که بنده به استان لرستان داشتم، تولید این محصول در آنجا نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشت.

جمشیدی در واکنش به سخنانی مبنی بر اینکه آمار تولید مربوط به عسل‌های طبیعی نیست، با بیان اینکه نمی‌توان گفت چه میزان از عسل‌ تولیدی کشور تغذیه‌ای و چه میزان خالص است،  اظهار داشت: دولت سال گذشته مبلغ یک میلیارد تومان را برای راه‌اندازی یک آزمایشگاه مرجع در اختیار اتحادیه سراسری زنبورداران قرار داده است تا تشخیص عسل‌های طبیعی از انواع غیر طبیعی آن ممکن شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که مسئولان اتحادیه سراسری زنبورداران اعلام کردند: "تولید عسل در سال گذشته نیز نسبت به سال ماقبل آن 70 درصد کاهش داشته است اما جمشیدی میزان تولید سال 92 از بیش از 74 هزار تن و در سال 91 بیش از 71 هزار تن دانست و گفت:بنابراین طبق آمار ما بین 4 تا 5 هزار تن افزایش تولید داشتیم."

براساس این گزارش، نظر مسئولان صنعت زنبور عسل کشور در مورد رتبه ایران در زمینه تولید عسل در جهان نیز متفاوت با یکدیگر است.

در این راستا، جمشیدی، تعداد کندوهای کشور را 6 میلیون و 600 هزار کندو عنوان کرد و افزود: از این میزان 6 میلیون و 300 هزار کندو مدرن و باقی کندوی بومی هستند، ضمن اینکه ما از نظر تعداد کندو در رتبه چهارم جهان و از نظر میزان تولید عسل در رتبه هشتم یا نهم دنیا قرار داریم.

گفته‌های جمشیدی در حالی است که رئیسی رتبه کشور در زمینه تولید عسل را پایین‌تر از ارقام اعلام شده می‌داند. وی در این زمینه به مهر اظهارداشت: به گفته برخی مسئولان، ایران از لحاظ تعداد کندو رتبه چهارم و در زمینه تولید عسل رتبه هشتم جهان را داراست اما به اعتقاد بنده، ما از جایگاه‌های مذکور نزول کرده و با شرایط فعلی دیگر در آن جایگاه‌ها نیستیم.

 

 

 

 

 

 

مهر

(شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳) ۱۰:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها