چهارشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۴۶۳۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رویکرد بیمه در بخش کشاورزی تجاری نیست

معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی گفت: میزان طلب بانک کشاورزی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی طی سال های اخیر به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

 عبدالمهدی بخشنده در آیین تکریم و معارفه قائم مقام جدید صندوق بیمه کشاورزی که در محل این صندوق برگزار شد، اظهار داشت: تولید در بخش کشاورزی در شرایط سخت و پرریسک صورت می گیرد به طوری که تغییرات اقلیمی وعرصه طبیعی موجب می شود فعالیت در حوزه کشاورزی غیرقابل پیش بینی، پرتنش و با هزینه‌های بالا انجام می شود.

وی افزود: نگاه وزارت جهادکشاورزی به صنعت بیمه در حوزه کشاورزی تجاری نیست بلکه با دیدگاه حمایتی درصدد است خسارات واردشده به تولیدکنندگان و بهره برداران عرصه‌های مختلف کشاورزی را که ناشی از حوادث طبیعی است به طرق ممکن جبران نماید.

معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه میزان طلب سالانه صندوق بیمه کشاورزی برای جبران خسارات وارده به کشاورزان حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است، گفت: در سال ۹۳ بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان و در سال آینده نیز مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت های واردشده به کشاورزان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی گفت: میزان طلب بانک کشاورزی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی طی سال های اخیر به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که این رقم به بدهی دولت به بانک کشاورزی تبدیل شده است.

 بخشنده یادآور شد: در کشورهایی نظیر ایالات متحده امریکا و کانادا که دارای اقتصاد آزاد هستند نیز بیمه در بخش کشاورزی تجاری نیست و از حمایت های جدی دولتی برخوردار است.   همچنین در کشورهایی نظیر کره جنوبی، ژاپن، ترکیه و چین نیز دولت اعتبارات و کمک های خاص به بیمه کشاورزی ارایه می کنند.

وی افزود: کشورهای (OECD) روزانه یک میلیارد دلار و در سال حدود ۴۰۰ میلیارد دلار به بیمه کشاورزی خود کمک می کنند که این رقم گاهی بیشتر از ۵۰ درصد از ارزش افزوده تولیدات بخش کشاورزی آنان محسوب می شود.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: براساس قانون چهارم برنامه توسعه میزان کمک‌های دولت به بیمه کشاورزی می بایست ۳۵ درصد از ارزش افزوده محصولات کشاورزی را شامل می‌شد که طی مدت اجرای این قانون طی سال‌های ۸۵ تا ۹۰ این کمک کمتر ۱۵ درصد از ارزش افزوده محصولات کشاورزی بوده است.

معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی گفت: به طور متوسط سالانه ۵۴ درصد از خسارات به بخش کشاورزی به دلیل خشکسالی، ۲۳ درصد به دلیل سرمازدگی و ۲۳ درصد دیگر نیز به دلیل آفات، بیماریها، سیل و سایر عوامل طبیعی و غیرطبیعی وارد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های جدید تولیدی وزارت جهادکشاورزی به موضوع پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت های منابع آبی و با مطالعه ظرفیت ها و استعدادهای سواحل کشور استفاده از این روش که بیش از ۱۰ سال مورد غفلت واقع شده؛ می‌تواند میزان تولید و پرورش انواع آبزیان را با رشد مناسبی همراه کند اما از آنجا که فعالیت در دریا همراه با مخاطرات است، لازم است صندوق بیمه در این زمینه با جدیت وارد شود و در کنار این صنعت جدید قرار بگیرد.

وی در پایان افزود: وزارت جهادکشاورزی جایگاه ویژه ای برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی دارد و باید به صورت فعال، زنده، پرنشاط و دانش بنیان در کنار بخش کشاورزی و مجموعه فعالان آن قرار بگیرد.

در این مراسم که با حضور اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی و جمعی از اعضای هیات مدیره و کارکنان صندوق بیمه محصولات کشاورزی برگزار شد، محمدابراهیم حسن نژاد به عنوان قائم مقام جدید صندوق بیمه محصولات کشاورزی معرفی و از خدمات محمدحسین صفرپورطاهر قائم مقام سابق این صندوق قدردانی شد.

 

 

 

 

 

 

مهر

(چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳) ۰۹:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها