یکشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۴۵۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

یک میلیون تن برنج مازاد بر نیاز وارد کشور شد

دبیر انجمن حمایت از برنج ایران با انتقاد از واردات برنج به کشور گفت: حدود یک میلیون تن برنج مازاد برنیاز داریم که باید در انبارها نگهداری شود.

جمیل علیزاده شایق در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت : سال گذشته دو میلیون تن برنج وارد کشور شد و امسال هم تاکنون 990 هزار تن وارد شده و حدود یک میلیون تن مازاد برنیاز است که باید در انبارها نگهداری شود.
وی خواستار حمایت از ارقام پرمحصول برنج شد و گفت: کیفیت این برنج ها از واردات بیشتر است.
دبیر انجمن حمایت از برنج ایران افزایش هزینه های تولید و کوچک شدن وسعت واحد شالیزارها را از مشکلات این بخش و کاهش بهره وری دانست و گفت : مکانیزاسیون، بهسازی اراضی، تسطیح و یکپارچه سازی و نوسازی مزارع در افزایش تولید موثر است و برنج کاری هم اقتصادی خواهد شد.
دبیر انجمن حمایت از برنج ایران تأکید کرد: کشاورزی برنج ایران استعداد تأمین همه نیازهای داخلی را دارد و باید تولید در واحد سطح افزایش یابد اما میانگین واحدهای شالیزاری به حدود 700 هزار متر مربع می رسد.
بنابر این گزارش 630 هزار هکتار در کشور شالیزار داریم که 520 هزار هکتار سطح کشت مطمئن و 110 هزار هکتار هم غیرمطمئن است.
شالیزارهای غیر مطمئن در شرایط خشکسالی محصول نمی دهد برای اینکه برنج یک کشاورزی پر آب است و باید همیشه غرقاب شود.

عمده محصول برنج در استان های مازندران و گیلان و بخشی هم در استان گلستان تولید می شود اما استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و خراسان شمالی، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، لرستان، ایلام، سیستان وبلوچستان هم برنج کاری دارند که اندک است و به مصرف خود کشاورزان می رسد. در اردبیل، کردستان و کرمانشاه هم برنج کاشت می شود.

 

 

 

 

 

تسنیم

(یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳) ۱۴:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها