یکشنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۴۵۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ذرت ذخیره شده در انبارها دو برابر نیاز کشور است

تولید کننده عمده بذر ذرت بر ضرورت حمایت دولت از کشت بذر ذرت زودرس و میان‌رس تاکید کرد.

جواد شریفی،  اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته بر اثر سیاست‌های اشتباه برخی افراد شاهد تولید بیش از نیاز بذر ذرت در کشور بوده‌ایم.

وی افزود: بخش زیادی از این بذرهای تولید شده دیر رس هستند و همین امر باعث شده کشاورزان تمایل چندانی به خرید این بذور نداشته باشند.

شریفی خاطرنشان کرد: کشت بذر دیررس برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد، به علاوه بذر دیررس ذرت آب زیادی مصرف می‌کند و کشاورزان برای برداشت آن به زمان بارندگی و سرما می‌خورند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 15 هزار تن بذر ذرت در انبارهای تولیدکنندگان انباشت شده که به سختی به فروش می‌رود.

این تولید کننده بذر ذرت یادآورشد: بسیاری از تولید کنندگان حاضر شده‌اند که بذرهای خود را حتی به قیمتی کمتر از مبلغ تمام شده به فروش برسانند ولی متاسفانه کسادی در بازار بذر ذرت بیداد می‌کند.

شریفی تصریح کرد:‌ برای بهبود بازار بذر ذرت دولت باید مقداری از این ذخایر را برای مصرف دام و طیور خریداری کند و بخشی از آن را نیز به طور کامل از بین ببرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت حمایت دولت برای کشت بذر ذرت زودرس و میان‌رس تاکید کرد و گفت: این بذور کمتر آب مصرف می‌کنند و در بازه زمانی کوتاه‌تری آماده برداشت می‌شوند بنابراین کشت این نوع بذر هم برای کشاورزان و هم برای دولت مقرون به صرفه است.

این تولیدکننده بذر ذرت در ادامه بر لزوم حذف کمباین در مرحله برداشت ذرت تاکید کرد و افزود: با برداشت دستی، تا 20 درصد از هدررفت حجم نهایی بذر برداشت شده جلوگیری می‌شود.

شریفی در پایان گفت: علاوه بر این، استفاده از نیروی انسانی در مرحله برداشت ذرت باعث کاهش بیکاری و اشتغال‌زایی برای عده زیادی خواهد شد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳) ۱۴:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها