جمعه / ۱۹ دی ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۴۴۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مدیرکل دفتر بازسازی ذخایرآبزیان شیلات ایران

امسال 285 میلیون قطعه انواع بچه ماهی به دریا رهاسازی می شود

مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان شیلات ایران گفت: امسال 285 میلیون قطعه انواع بچه ماهی به دریا رهاسازی می شود.


به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان،  مهندس"ناصر کرمی راد" در بازدید از مراکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری و استخوانی استان، گفت: از این میزان 175 میلیون قطعه ماهی سفید، 50 میلیون قطعه ماهی کپور، 20 میلیون قطعه ماهی کلمه و مابقی انواع گونه ها می باشد.
وی افزود: در سال گذشته نیز تعداد 225 میلیون قطعه انواع بچه ماهی رهاسازی شده بود. کرمی راد با اشاره به رهاسازی ماهایان خاویاری در کشور گفت: در سال گذشته تعداد دو میلیون قطعه انواع ماهیان خاویاری رهاسازی شده بود که این میزان با تلاش مراکز تکثیر به سه میلیون قطعه افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، در استانهای شمالی تعداد 9 مرکز بازسازی ذخایر آبزیان وجود دارد که در زمینه تکثیر و پرورش انواع ماهیان استخوانی و خاویاری فعالیت می کنند.
کرمی راد با بیان اینکه سه مرکز در استان گلستان مشغول فعالیت می باشد، تصریح کرد: در گلستان یک مرکز تکثیر و پرورش اختصاصی ماهیان خاویاری و دو
مرکز اختصاصی ماهیان استخوانی وجود دارد. وی افزود: در استان مازندران نیز یک مرکز در زمینه تکثیر و پرورش ماهاین خاویاری و یک مرکز نیز در زمینه ماهیان استخوانی فعالیت می کنند و در گیلان نیز دو مرکز تکثیر ماهیان خاویاری و یک مرکز تکثیرماهیان استخوانی
وجود دارد.
کرمی راد با بیان اینکه سازمان جهانی سایتس صید ماهیان خاویاری را به مدت پنج سال ممنوع کرده است، گفت: صید این گونه با ارزش فقط به کشورهایی که در زمینه بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری فعالیت می کنند مجاز می باشد. به گفته وی، ماهیان خاویاری رودکوچ می باشند و برای زاد و ولد و تکثیر طبیعی از آب شور به آب شیرین رودخانه ها مهاجرت می کنند و با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی، افزایش صید غیرمجاز، آلودگی رودخانه ها، کاهش دبی رودخانه ها، برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه و خشکسالی از موانع تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری می باشد.
مدیرکل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان شیلات ایران افزود: در سال های اخیر شیلات ایران با هدف حفظ این گونه ارزشمند اقدام به تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری نموده است تا نیاز کشور به گوشت ماهیان خاویاری و خاویار ایران که بهترین برند خاویار در دنیا است، حفظ شود.
وی گفت: در کشور 43 مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری در استان های داخلی و ساحلی وجود دارد که به پرورش انواع گونه های ماهیان خاویاری می پردازند. کرمی راد خاطرنشان کرد: در سال گذشته 600 تن گوشت ماهیان خاویاری و یک تن خاویار پرورشی تولید و صادر شده است و پیش بینی می شود این میزان در سالجاری به 800 الی 900 تن گوشت و یک تن و 200 کیلو خاویار برسد.
(جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳) ۱۴:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها