چهارشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۴۳۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

صادرات 12 میلیاردی خاویار/ روس‌ها هم متقاضی خاویار ایرانی

رییس سازمان شیلات ایران از تولید 2.5 تنی خاویار پرورشی در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به قیمت شش میلیون تومانی هر کیلوگرم خاویار، امسال حدود 12 میلیارد تومان ارزآوری صادراتی این محصول را خواهیم داشت.

حسن صالحی - معاون وزیر جهاد کشاورزی -  گفت: تولید گوشت و ماهی خاویار پرورشی، امسال وضعیت مناسب‌تری نسبت به سال گذشته دارد و یکی از اقدامات مفیدی که در سال جاری در واقع انجام شد این بود که هر پرورش‌دهنده‌ای که متقاضی بچه‌ ماهی بود، نیازش را برطرف کردیم. در حالی که در سال گذشته امکان تامین نیاز بچه ماهی برای پرورش‌دهندگان به هر میزان که می‌خواستند، فراهم نبود.

وی پیش‌بینی کرد که با توجه به وضعیت کنونی، تولید خاویار پرورشی امسال بیش از 60 درصد افزایش یابد.

رییس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: در سال گذشته حدود 1.5 تن خاویار پرورشی در کشور تولید شد که بخشی از آن در داخل و بخشی از آن به کشور‌های مختلف صادر شد و امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از 2.5 تن خاویار پرورشی در کشور تولید شود.

صادرات 12 میلیارد تومانی خاویار پرورشی

صالی ادامه داد: با توجه به وضعیت بازار‌های بین‌المللی و تقاضای کشور‌های، اروپایی، حاشیه دریای خزر، حاشیه خلیج‌فارس، آمریکا و غیره حدود دو تن از خاویار پرورشی تولید شده در سال جاری به این کشور‌ها صادر شود.

وی گفت: با توجه به قیمت حدود شش میلیون تومانی هر کیلوگرم خاویار پرورشی به نظر می‌رسد صادرات خاویار امسال حدود 12 میلیارد تومان ارزآوری داشته باشد.

روس‌ها هم به دنبال خاویار ایرانی هستند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا روسیه متقاضی خاویار پرورشی ایرانی نیست، اعلام کرد: روسیه هم با توجه به محدودیت‌هایی که دارد متقاضی خاویار پرورش ایرانی است، اما متاسفانه همچنان برخی کشور‌ها از خاویار دریای خزر علی‌رغم ممنوعیت برداشت می‌کنند و صید غیرمجاز اینگونه همچنان در بین برخی کشور‌های حاشیه دریای خزر وجود دارد.

تکثیر فیل ماهی پاییزه برای اولین‌ بار در کشور

صالحی اظهار کرد: برای اولین‌بار توانستیم فیل ماهی پاییزه که یکی از گونه‌های پرورشی است را در گیلان پرورش دهیم، چرا که در گذشته تکثیر اینگونه در بهار انجام می‌شد.

وی گفت‌: در سال ‌های دور که سپیدرود حجم آب بالایی داشت، این ماهی تا سرچشمه‌ها مهاجرت و شروع به تکثیر می‌کرد؛ به گونه‌ای که ماهی سپید و ماهی خاویاری اواخر اسفند‌ و اوایل فروردین‌ماه مهاجرت می‌کردند اما در حال حاضر شرایط رودخانه به دلیل وجود فاضلاب‌های صنعتی و شهری و دام‌های غیرمجازی که در این رودخانه تردد می‌کنند اجازه مهاجرت ماهیان خاویاری را نمی‌دهد.

رییس سازمان شیلات ایران اعلام کرد: این ماهی که نمونه اولیه آن به عنوان نمونه تحقیقاتی از دریای خزر و به صورت مجاز صید شده است، با استفاده از گونه نر ماهی خاویاری توانستیم آن را تکثیر و پرورش دهیم به گونه‌ای که لارو بالایی تولید شده است.

صالحی گفت: حدود 700 هزار لارو از اینگونه تولید می‌شود که البته با توجه به میزان تلفات طبیعی در فرآیند تولید امیدواریم حدود 300 هزار بچه ماهی یک گرمی را از این لارو‌ها تولید کنیم.

وی اظهار کرد: بچه‌ ماهی‌های تولید شده در حالت طبیعی و فضای باز حدود 12 سال تا تبدیل به ماهی قابل صید شوند اما در محیط بسته و شرایط پرورشی نهایتا هشت سال طول می‌کشد که البته 50 درصد بچه‌ ماهی‌هایی تولید شده نر بوده و 50 درصد آن ماده و قابل استفاده می‌شود که هشت تا 10 درصد وزن خود، خاویار تولید می کنند.

 

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳) ۱۰:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها