چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۴۱۷۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

مردم پول نداشتند نان هم نمی‌خریدند

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از کسانی‌که بحث کاهش مصرف لبنیات و قدرت خرید مردم را بیان می‌کنند، گفت: اگر مردم توان خرید نداشتند نان هم نمی‌خریدند.

سید احمد مقدسی  با بیان اینکه خرید تضمینی شیرخام در حدود 10 استان کشور در حال انجام است، اظهار داشت: ظرفیت خرید شیرخام در استان‌های تهران و اصفهان که دو قطب بزرگ تولید شیر در کشور هستند، تا سقف 400 تن افزایش یافته ضمن اینکه ظرفیت مذکور در باقی استان‌ها 150 تن است.

وی در مورد پرداخت یارانه سه ماهه بهار به دامداران گفت: این کار در مراحل پایانی خود قرار دارد و ظرف یکی دو هفته آینده به انجام می‌رسد، علاوه بر این درمورد یارانه 450 میلیارد تومانی برای 6 ماهه دوم سال هنوز چیزی به شکل مکتوب به دست ما نرسیده و در مورد یارانه 3 ماهه تابستان نیز تصمیمی گرفته نشده است.

مقدسی با اشاره به اینکه کارخانجات صنایع لبنی در بسیاری از استانها شیرخام را کمتر از 1200 تومان از دامدار خریداری می‌کنند، گفت: صادرات لبنیات توسط صنایع لبنی به کشور عراق دچار مشکل شده و حجم عرضه فراورده‌های آنان به بازار داخلی افزایش یافته است؛ به همین دلیل آنان مجبور به کاهش قیمت برخی از محصولات خود شدند تا تاریخ مصرف این محصولات تمام نشود.

وی درباره سخنان برخی مسئولان مبنی بر کاهش مصرف سرانه لبنیات در کشور نیز اظهار داشت: بنده این موضوع را قبول ندارم؛ اگرچه مطرح شدن موضوع روغن پالم بر کاهش مصرف لبنیات پرچرب تاثیرگذار بود اما در عوض مصرف انواع کم پرب این محصولات بالا رفت.

مقدسی تصریح کرد: البته سرانه مصرف در کشور ما نسبت به میانگین جهانی که 160 کیلوگرم و میزان استاندارد آن که 300 کیلوگرم است، بسیار کم و در حدود 100 کیلوگرم عنوان می‌شود که با توجه به آنکه مقداری از این میزان نیز صادر می‌شود ، مصرف سرانه لبنیات در کشورمان 89 کیلوگرم است.

وی اضافه کرد: اگر مصرف سرانه کاهش می‌یافت، کارخانجات شیرخام را از دامدار خریداری نمی‌کردند در حالی که آنان این کار را انجام می‌دهند اما با قیمتی بسیار ارزان.

قدسی با اشاره به سخنان برخی مسئولان مبنی بر کاهش توان خرید مردم گفت: اگر مردم توان خرید نداشتند نان هم نمی‌خریدند. اگر مردم لبنیات مصرف نکنند، بیمار می‌شوند و چند برابر قیمت آن باید صرف هزینه‌های درمانی خویش کنند.

وی با بیان اینکه اگر مردم توان  خرید ندارند چرا مصرف نوشابه، روغن، قند و شکر در ایران چند برابر میانگین جهانی آن است؟ گفت: وزارت بهداشت، تولیدکنندگان و سایر دستگاه‌های مسئول موظفند در زمینه ارتقا مصرف سرانه لبنیات در کشور تلاش کنند و ما باید این فرهنگ را ترویج کنیم.

مقدسی در مورد زیان دامداران و تاثیر آن بر روند تولید در سال آینده نیز افزود: زیان تولیدکننده روی تولید اثر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه قیمت گوشت گاو ماده از 7 هزار تومان به  5 هزار تومان کاهش یافته و قیمت گوساله نر نیز از 12 تا 12 هزار و 500 تومان به 10 هزار تومان رسیده است، اضافه کرد: علت کاهش قیمت گوشت این است که عرضه گاو به کشتارگاه‌ها افزایش یافته است. همه این مسایل روی تولید تاثیر می‌گذارد و در نهایت نیز این مصرف کننده است که آسیب می‌بیند.

 

 

 

 

 

مهر

(چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳) ۱۲:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها