سه شنبه / ۹ دی ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۳
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۵۴۱۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

مقدمات جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید محصولات کشاورزی در بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر دولت با اختصاص بودجه‌ای جداگانه، زمینه درج قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا را فراهم کند، عمده مشکلات کشاورزان از ابتدای سال 94 به پایان می‌رسد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، بهرام بیرانوند با اشاره به لایحه بودجه 94 خواستار این شد که دولت مقدمات جایگزینی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی را فراهم کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: مجلس از هر تلاشی که کمک کند محصولات کشاورزی با قیمت واقعی از کشاورزان خریداری و هزینه تولید و زندگی کشاورزان به مقدار شایسته و کافی تامین شود، حمایت می کند که به نظر می رسد ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی از راهکارهای مناسب برای تحقق این کار است.

وی با بیان اینکه براساس آمارهای جمعیتی حدود 30 درصد مردم در روستاها و 70 درصد ساکن شهرها هستند، افزود: در سال های اخیر آنقدر حقوق کشاورزان نادیده گرفته شده است که شاهد مهاجرت مردم از روستاها به شهر هستیم که این موضوع تبعات سنگینی را در آینده نصیب کشور خواهد کرد؛ این شرایط در حالی است که در پاکستان به عنوان یکی از همسایگان ما 70 درصد مردم در روستاها زندگی می کنند و به تولیدات کشاورزی و زراعی مشغول هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت : بر اساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی ؛ کشاورزان پس از فروش محصولاتشان در بورس کالا، در روندی مشخص و کوتاه مدت وجه کالاهایشان را دریافت می کنند و به نوعی بعد از فصل پرتلاش کاری، شیرینی تلاش هایشان را احساس می کنند که این همان خواسته به حق و قدیمی کشاورزان از متولیان است.

وی در مورد چگونگی اجرای این قانون در بورس کالا نیز گفت: پس از اعلام قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت، کشاورزان محصولات خود را روی تابلوی بورس می برند که در صورت خرید به همان قیمت تضمینی یا بالاتر از آن، کل وجه معاملات به کشاورزان پرداخت می شود. اما در صورت خرید محصولات در بورس با نرخی پایین تر از قیمت تضمینی ، دولت تفاوت قیمت را به کشاورزان پرداخت می کند.

بیرانوند اظهار داشت : متاسفانه در شرایط فعلی خرید تضمینی دولت از کشاورزان جریان دارد که کشاورزان در این طرح با مشکلات فراوانی روبه رو می شوند. برای مثال کشاورزی که محصولاتش را به دولت فروخته و پس از هفته ها و حتی ماه ها در انتظار دریافت وجه کالای خود است، نمی داند باید به کجا مراجعه کند و حق خود را بگیرد.

به گفته این نماینده مجلس، سختی های فروش محصولات کشاورزی در حالی است که مردم برای خرید یک خودرو از چندین ماه قبل پول کالا را واریز می کنند اما کشاورزان در ازای فروش محصولاتشان باید چندین ماه منتظر باشند تا حق خود را بگیرند.

وی تصریح کرد: تلاش می کنیم دولت با اختصاص بودجه لازم برای اجرای ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی، مسیر فروش محصولات کشاورزی در بورس کالا را هموار کند که بدون شک در صورت اجرای قیمت تضمینی برای چند محصول و نمایان شدن مزایای این طرح، کشاورزان از جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی استقبال خواهند کرد.

(سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳) ۱۰:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها