دوشنبه / ۱ دی ۱۳۹۳ / ۰۸:۲۲
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۳۹۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد

سوت پایان برای مسابقه سود بانکی

بانک‌ها از صبح۱ دی دیگر حق پرداخت سود بالاتر از میزان تعیین شده به سپرده‌گذاران را ندارند و هرگونه تخلف، با واکنش شدید و جرایم سنگین بانک مرکزی مواجه خواهد شد.

ین تازه‌ترین تدبیر و وعده سکانداران بازار پولی و بانکی ایران است که نشان می‌دهد بانک مرکزی به دوران مدارا پایان داده و سیاست کجدار و مریز در برخورد با تخلفات بانکی را کنار می‌گذارد.به گزارش همشهری، عهدشکنی اکثریت بانک‌ها باعث شد تا باردیگر بانک مرکزی، بانکداران را فرابخواند و با تأکید و ابلاغ دوباره نرخ سود سپرده‌های بانکی و گرفتن امضا از اعضای حاضر در نشست روز شنبه گذشته، جرایم 8گانه‌ای را برای بانک‌های متخلف درنظر بگیرد. این‌بار بانک‌ها و بانک مرکزی بر سر نرخ‌های سود تیرماه امسال توافق کردند و تنها نرخ سود سپرده‌های 6تا 9‌ماه و 9تا یکساله 2درصد نسبت به قبل افزایش یافت.

بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد که تاریخ اجرای ضوابط تعیین شده از صبح امروز دوشنبه اول دی‌ماه خواهد بود و حداقل مدت برای تعلق سود به سپرده‌های فوق یک‌‌ماه است و پرداخت سود به سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی بر مبنای حداقل مانده طی‌ماه و در پایان‌ماه صورت می‌پذیرد؛ همچنین درصورت کاهش یا برداشت پیش از موعد سپرده‌ها، نیم درصد از نرخ متناظر دوره مربوط کاسته می‌شود.

توافق جدید بانکداران و بانک مرکزی هم این است که سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌داری که قبل از اول دی‌ماه سال‌جاری گشایش شده(به جز سپرده‌های‌سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی) تا تاریخ انقضای مدت سپرده با همان شرایط توافق شده با سپرده‌گذار ادامه یافته و در تاریخ انقضاء بلافاصله با ضوابط حاکم در آن تاریخ تطبیق داده می‌شود. مهم‌تر اینکه سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی و کلیه سپرده‌هایی که تحت هر عنوان به‌صورت روزشمار مشمول دریافت سود می‌شوند بلافاصله با نرخ‌های مذکور در این بخشنامه تطبیق داده خواهد شد.

بخشنامه جدید بانک مرکزی تأکید دارد: بازرسان بانک مرکزی از امروز به‌طور مستمر و دقیق، بر حسن اجرای ضوابط ابلاغی نظارت خواهند کرد و بخشنامه یادشده به تمامی بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و مؤسسات اعتباری توسعه، کوثر مرکزی و عسکریه ارسال شده است. همچنین ارائه هرگونه خدمات بانکی به مؤسسات غیرمجاز(شامل مؤسسات اعتباری، تعاونی‌های اعتبار، شرکت‌های لیزینگ، صرافی‌ها و سایر مؤسسات مشابه که بدون مجوز معتبر بانک مرکزی در بازار پولی و بانکی کشور فعالیت می‌کنند) توسط شبکه بانکی کشور ممنوع است.

جدول


 

 


(دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳) ۰۸:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها