شنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۳ / ۰۸:۲۶
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۳۸۸۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

کاهش صادرات برنج به ایران ناشی از اصطکاک سیاسی بود

روزنامه برخط (آنلاین ) دی.ان.ای هند نوشت :برخورد نادرست با ایران موجب شده است که صادرات برنج باسماتی به این کشور کاهش یابد و اکنون کشاورزان هندی بهای این رفتار سیاسی نادرست را می پردازند.

 این روزنامه افزود: صادرکنندگان برنج و کشاورزان هندی این روزها بسیار ناراحت هستند.

این روزنامه مدعی شد: ایران، بزرگ ترین خریدار برنج باسماتی هند بوده است و هم اکنون واردات برنج را نه به خاطر کیفیت این محصول بلکه به خاطر مسئله ای که اصلا تقصیر کشاورزان هندی نیست ، به شدت کاهش داده است.

به نوشته، روزنامه دی.ان.ای، ایران عوارض گمرکی 10 درصدی واردات برنج معطر را اکنون به 45 درصد افزایش داده است.ایران همچنین شروع به پافشاری بر گواهینامه های فعالیت های کشاورزی خوب و پروتکل های بسته بندی ایزو 2200 و سطح کم آرسنیک کرده است.

این روزنامه هندی، عامل کاهش خرید برنج باسماتی از سوی ایران را دلایل سیاسی دانست و نوشت: ایرانی ها سپتامبر گذشته در حاشیه گردهمایی عمومی سازمان ملل در نیویورک ، یک نشست مشترک میان حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران و نارندرا مودی نخست وزیر هند را خواستار شدند ، اما میسر نشد و آنها ناراحت شدند.

این روزنامه افزود: پیش تر نیز رییس جمهوری ایران ، مودی را برای گفت و گو به ایران دعوت کرده بود.پاسخ به این دعوت به دلیل کارهای جانبی نشست سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در اوایل سپتامبر به ساشما سواراج، وزیر امور خارجه محول شد.

مقصد 38 درصد صادرات برنج باسماتی هند، ایران بود. هند در سال مالی گذشته، 3.7 میلیون تن برنج باسماتی به ایران صادر کرد که این میزان در بازه زمانی آوریل تا سپتامبر (فروردین تا شهریور) امسال به 423 هزار و431 تن کاهش یافت.

 

 

 

 

ایرنا

(شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳) ۰۸:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها