دوشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۳۷۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

خرید تضمینی شیر به نفع تولید کننده به ضرر...

خرید تضمینی شیر توسط سازمان تعاون روستایی که در راستای حمایت از دامداران اجرا می شود با مخالفت و اعتراض صنایع لبنی روبرو شده است.

در اوایل ماه مبارک رمضان صنایع لبنی در کشور قیمت فرآورده‌های خود را 15 درصد افزایش دادند که البته واکنش قابل ملاحظه‎ای از سوی دولت نسبت به این افزایش غیرقانونی صورت نگرفت.

پس از ماه مبارک رمضان نیز صنایع لبنی با مجوز دولت به شرط خرید شیرخام با قیمت 1440 تومان از دامداران افزایش قیمت دیگری را بر محصولات خود گذراندند تا این صنعت همیشه مدعی با زیان مواجه نشود.

دولت از تابستان منتظر بود تا صنایع لبنی نسبت به خرید شیر خام با بار میکروبی زیر 100 هزار و چربی 3.2 درصد و قیمت پایه 1440 تومان از دامداران اقدام کند اما صنایع لبنی به این مساله تن ندادند.

از سوی دیگر دولت در توافقی با صنایع لبنی، از کارخانجات تولید فرآورده‎های لبنی خواسته بود تا شیر را به قیمت 1440 تومان از دامدار خریداری کنند و دولت نیز در مقابل مابه‌التفاوت قیمت شیر را به صورت یارانه آنها پرداخت کند.

خلف وعده از سوی صنایع لبنی، دولت و وزارت جهاد کشاورزی را بر آن داشت تا از دامداران و عرصه تولید شیر خام به گونه‎ای حمایت کند تا آنها دچار زیان بیش از حد نشده و با تعطیلی روبه‎رو نشوند.

وزارت جهاد کشاورزی با عاملیت سازمان تعاون روستایی در راستای خرید تضمینی شیر خام از دامداران اقدام می‌کند و به دنبال این است تا شیر خام خریداری شده از دامداران را به پودر شیر و خامه تبدیل کند.

از این رو خرید تضمینی در استان‎هایی انجام می‎شود که خط تولید شیر خشک را داشته باشند و همین امر سبب شده تا استان‎های محدودی در این زمینه بتوانند اقدام کنند.

اما این اقدام وزارت جهاد کشاورزی که برای حمایت از دامداران انجام می‏‌شود جای یک سوال دارد که آیا منافع صنایع لبنی در این طرح دیده شده است؟

به طور قطع، خرید تضمینی شیر خام با قیمت 1440 تومان سبب افزایش قیمت این محصول در بازار شده و در نهایت با قیمت بالاتری به دست کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی می‌رسد.

صنایع لبنی نیز نشان داده‌اند در مقابل افزایش قیمت تمل نداشته و به سرعت افزایش قیمت فرآورده‎های لبنی را تنها راه جبران این وضعیت می‎دانند و در نهایت مردم همچون گذشته کسانی هستند که با زیان روبه‎رو می‎شوند.

از این رو برخی مسئولان و فعالان بخش خصوصی صنایع لبنی در گفت‌وگو با ایسنا دلایل خود را بر درستی و نادرستی این طرح بیان داشته‎اند.

صنایع لبنی در حق دامداران اجحاف کرده‎اند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی همدان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: صنایع لبنی در حق دامداران اجحاف کرده و باید از دامداران و صنعت دام در کشور حمایت جدی شود.

"محمد نظرپور" افزود: خرید تضمینی شیر خام با بار میکروبی زیر 100 هزار و چربی 3.2 درصد و قیمت پایه 1440 تومان از این هفته توسط سازمان تعاون روستایی در 6 استان کشور آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه شیرخام خریداری شده توسط سازمان تعاون روستایی به شیر خشک تبدیل می‌شود، گفت: از این رو خرید تضمینی شیرخام در استان‎هایی صورت می‎گیرد که خط تولید شیرخشک را داشته باشند.

نظرپور با اشاره به اینکه خرید تضمینی شیر خام در 6 استان کشور در حال اجراست، تصریح کرد: یک خط تولید شیر خام در همدان فعالیت می‎کرد که تغییر خط داده و در حال حاضر پنیر تولید می‎کند.

معاون بهبود تولیدات دامی استان همدان افزود: به دنبال این هستیم تا شیرخام استان همدان را از دامداران خرید تضمینی کرده و به یکی از کارخانه‌های تولید فرآورده‎های لبنی در استان‎های همجوار انتقال دهیم.

وی با اشاره به اینکه کارخانجات تولید فرآورده‌های لبنی امسال در دو مرحله افزایش قیمت داشتند، گفت: قرار بود کارخانه‎های تولید فرآورده‎های لبنی را از دامداران به قیمت پایه 1440 تومان خریداری کرده و افزایش قیمت داشته باشند اما با وجود اینکه افزایش قیمت تولیدات خود را در دو مرحله در دستور کار قرار دادند شیر خام را از دامداران به قیمت مصوب خریداری نکردند.

وی با بیان اینکه این اقدام کارخانه‎های تولید فرآورده‎های لبنی سبب افزایش قیمت نهاده و علوفه در مقطعی از سال شد، تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی براساس قیمت تمام شده شیرخام است که دولت برای جلوگیری از زیان دامداران در این زمینه ورود پیدا کرده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید به رونق تولید دامداران نیز توجه شود، گفت: صنایع لبنی به دامداران اجحاف کرده و باید حقوق دامداران را در نظر بگیریم.

خرید تضمینی شیرخام در همدان آغاز شده است

رئیس سازمان تعاون روستایی همدان نیز با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به دنبال مدیریت شیرخام در کشور از طریق خرید تضمینی است، گفت: خرید تضمینی شیر خام در همدان آغاز شده است.

"رضا عباسی" با اشاره به اینکه استان‏‌هایی که کارخانه‌ تولید شیر خشک را داشته باشند‎، خرید تضمینی شیر خام در آنجا آغاز شده، بیان کرد: در شهرستان رزن نیز یک خط تولید شیرخشک وجود داشت اما گویا این واحد نیز خط تولید خود را تغییر داده است.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی شیر خام را با قیمت پایه 1440 تومان، بار میکروبی زیر 100 هزار و چربی 3.2 درصد در استان همدان آغاز شده، عنوان کرد: شیرخشک خریداری شده در استان را به استان‎های همجوار انتقال خواهیم داد.

عباسی اظهار کرد: با توجه به اینکه واحدهای لبنی حاضر نیستند شیرخام را با قیمت مصوب از دامداران خریداری کنند وزارت جهاد کشاورزی با خرید تضمینی ضمن مدیریت عرضه شیر خام، از زیان دیدن دامداران نیز جلوگیری می کند.

رئیس سازمان تعاون روستایی استان همدان با بیان اینکه تبدیل شدن شیرخام به شیرخشک قابلیت نگهداری این محصول را افزایش می‏دهد، تصریح کرد: این محصول نگهداری می شود تا در زمان مورد نیاز وارد بازار شده و مورد استفاه قرار گیرد.

حقی برای تولیدکنندگان فرآورده‎های لبنی قائل نیستیم

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: ممکن است کارخانه‌داران فرآورده‎های لبنی ادعای ضرر و زیان داشته باشند اما حقی برای آنها قائل نیستیم.

"علیرضا شجاعی" با اشاره به اینکه قیمت پایه 1440 تومان شیر خام مصوبه دولت است، افزود: کارخانجات پس از افزایش قیمت به اجرای قانون و مصوبه دولت تمکین نکرده و شیرخام را به قیمت مصوب نخریدند.

وی با تاکید بر اینکه حقی برای کارخانه‎داران فرآورده‎های لبنی قائل نیستیم، گفت: ممکن است فعالان این حوزه مدعی ضرر و زیان باشند اما تجربیات تلخ گذشته مبنی بر تغییرات سریع قیمت‎ها در این دولت اتفاق نمی‏افتد.

شجاعی با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط ثبات قیمت‎ها و ارز قرار داریم، تصریح کرد: خرید تضمینی شیر خام مصوب دولت بوده و که در حال حاضر اجرا می شود.

خرید تضمینی شیرخام سبب افزایش قیمت محصولات لبنی می‌‏شود

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‎های لبنی استان همدان نیز گفت: خرید تضمینی شیرخام در مقطع زمانی فعلی چاره‌ساز نبوده و سبب گرانی محصولات لبنی می‎شود.

"محمود رشادی" افزود: خرید تضمینی توسط دولت زمانی اتفاق می‎افتد که با مازاد تولید محصول کشاورزی و دامداری در کشور روبرو باشیم و دولت برای جلوگیری از ضرر و زیان بخش مورد نظر اقدام به خرید این محصول با قیمت تمام شده کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت درباره شیرخام چنین جایگاهی را ندارد، گفت: در حال حاضر نه تنها مازاد شیرخام در استان نداریم بلکه کارخانه‎های تولیدکننده فرآورده‎های لبنی با کمبود شیرخام روبرو هستند.

رشادی با اشاره به اینکه دولت باید از طریق یارانه و پرداخت مابه‌التفاوت زیان دامداران را جبران کند، گفت: خرید تضمینی شیر سبب می‎شود تا با کمبود شیر در بازار روبرو شده و در نهایت قیمت این محصول افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این اتفاق اثرات نامطلوبی بر روند فعالیت کارخانه‎های فرآورده‎های لبنی دارد، گفت: دولت به دنبال این است که پس از خرید تضمینی شیر خام آن را به شیرخشک تبدیل کند و این در حالیست که با کمبود شیر در بازار روبه‌روست.

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‎های لبنی استان همدان عنوان کرد: در گذشته شیر خام را براساس کیفیت بین 1250 تا 1450 تومان خریداری می‎کردیم اما به طور قطع پس از مصوبه خرید تضمینی دولت، قیمت شیرخام افزایش می‎یابد.

خرید تضمینی شیر خام باعث تشنج بازار می شود

رشادی با بیان اینکه در حال حاضر خرید تضمینی شیر خام ضرورتی ندارد، گفت: هم‎اکنون کارخانجات لبنی استان همدان از اصفهان و قزوین شیرخام وارد می‎کنند و خرید تضمینی شیرخام سبب ایجاد تشنج در بازار می‌شود.

رشادی با اشاره به اینکه با این وضعیت احتمال افزایش قیمت وجود دارد، گفت: خرید تضمینی سبب گرانی محصولات لبنی می شود و نه تنها چاره‎ساز نیست بلکه در امور گره ایجاد می‌‏کند.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳) ۱۱:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها