جمعه / ۲۱ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۳۶۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

پیشنهاد نایب رییس اتاق ایران برای خروج کشور از رکود

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر بخواهیم از رکود خارج شده و اشتغال را سامان دهی کنیم باید به صادرات بازگشته و در این زمینه به شدت و با همه توان در راستای رفع مشکلات و تسهیل امور و مسیر ورود پیدا کنیم.

محسن جلالپور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تحریم‌های سال‌های اخیر برای کشور ما خسارت‌های فراوانی به همراه داشت و یک تهدید بود.

خطر و سایه تحریم بر روی کشور است

وی افزود: هنوز هم خطر و سایه تحریم بر روی کشور است و احتمال وجود این مسئله در سال های آینده با توجه به استقلال خواهی و آرمان خوهی ایران، کم نیست و همواره ممکن است در معرض این تهدیدات باشیم.

جلالپور تصریح کرد: در طول این سال ها متوجه شدیم که اقتصاد وابسته به نفت و منابع زیرزمینی نمی تواند اقتصاد مقاومی بوده و پیشتبان و همراه جدی در طول مسیر برای کشور باشد.

وی بیان کرد: همچنین در سال های گذشته متوجه شدیم به شدت در زمینه ارز حاصل از منابع نفتی و انتقال این ارز به کشور دچار مشکلات شده ایم و در حال حاضر جمهوری اسلامی بیش از 100 میلیارد دلار منابع حاصل از فروش نفت را در دنیا بلوکه دارد.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: آنچه که توانست کشور را در این سال ها نجات دهد، ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بوده که توسط بخش خصوصی تامین و بخشی از نیازهای دارویی و غذایی کشور را در زمان تحریم پوشش داده است.

وی افزود: اینکه در رکود جدی قرار گرفته‌ایم و فضای اقتصادی بیش از آنچه که به نظر می رسید، متاثر از این جریان ها شد، نشان داد که باید اقتصاد را از نفت و وابستگی به دولت خارج کرده و صادرات غیرنفتی و تقویت بخش خصوصی را مورد توجه قرار داد.

باید اقتصادی مردم نهاد و با نگاه به بخش خصوصی داشته باشیم

جلالپور در ادامه تصریح کرد: اصل اقتصاد مقاومتی این است که باید اقتصادی مردم نهاد و با نگاه به بخش خصوصی داشته باشیم که با نگاه به تولید محصولات صادرات محور و نگاه به صادرات فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه امروز همه کشور به دنبال خروج از رکود است، بیان کرد: یکی از نیازهای خروج از رکود، افزایش تقاضا است و اگر این افزایش در تقاضای داخلی باشد، تورم را در پی دارد و مشکلات ناشی از تورم موجب می شود نتوانیم این کار را انجام دهیم و باید به تقاضای خارجی بپردازیم و نتیجه آن صادرات است.

نایب رییس اتاق ایران در ادامه اظهار کرد: یکی از معضلات اصلی ما در اقتصاد، اشتغال است و اگر نگاه ما در تولید، صادرات محور نباشد، اشتغالی ایجاد نمی شود و در سال های گذشه دیدیم که پول به تنهایی نمی تواند مشکلات ما را حل کند و باید نگاه ما به تولید و به ویژه اشتغال، با رویکرد صادرات باشد.

وی افزود: اگر بخواهیم از رکود خارج شده و اشتغال را سامان بدهیم، نتیجه همه این است که باید به صادرات برگردیم و در این زمینه به شدت و با همه توان در راستای رفع مشکلات و تسهیل امور و مسیر ورود کنیم.

جلالپور تصریح کرد: باید سرعت کار را در کشورمان افزایش داده و خود را برای رقابت های جهانی آماده کنیم زیرا برای صادرات، به عرصه بین الملل گره می خوریم و باید خودمان را با بازار جهانی مطابقت دهیم و تنها به داخل کشور فکر نکنیم.

باید نگاه جدی به صادرات داشت

وی بیان کرد: صادرات ما را وادار می کند خود را با شرایط روز دنیا در اقتصاد و شرایط لحظه ای مطابقت بدهیم و باید نگاه جدی به صادرات داشته و در روز صادرات به مشکلات، موانع و همچنین راهکارهای تقویت این بخش بپردازیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: در استان کرمان باید به عدد 7.5 میلیارد دلار صادرات برسیم و این ظرفیت در استان وجود دارد و بخشی از این عدد در سال های گذشته محقق شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: صادرات نیاز به بازارهای بین المللی دارد و دولت سیاست های کلانی در این زمینه در نظر گرفته و برنامه جامعی برای صادرات دارد.

جلالپور درباره معوقات جوایز صادراتی سال های گذشته افزود: در سال 1394 این معوقات تا سال 90 که جزو جوایز صادراتی بوده، پرداخت خواهد شد و از دیون دولت است.

وی با اشاره به فضای یارانه‌ای تولید و انرژی ارزان در ایران تصریح کرد: با این شرایط برای ورود در سازمان تجارت جهانی دچار مشکل خواهیم شد و هنوز در انرژی به یک چهارم قیمت جهانی نرسیده ایم و در شرایطی هستیم که با تعرفه و عوارض و هزینه های ورود و خروج کالا تولید می کنیم.

جلالپور تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که باید یک روزی این مرحله را گذرانده و باید به این سمت رفته و نهایتا قیمت را آزاد و خود را در بسیاری از کالاها رقابت پذیر کنیم.

کاهش قیمت نفت به نفع صادرات است

وی در ادامه با اشاره به کاهش قیمت نفت و تاثیر آن در بودجه کشور گفت: قیمت نفت به شدت کاهش داشته و همچنان ادامه دارد و این امر به نفع صادرات است و موجب تقویت صادرات در دراز مدت خواهد شد.

نایب رییس اتاق ایران افزود: اخیرا اتفاق جدیدی در اکتشاف نفت افتاده و بخشی از نفت که امکان استحصال نداشت، با روش های جدید بهره برداری می شود و موجب افزایش مخازن و ذخایر نفتی دنیا شده است.

وی تصریح کرد: کاهش قیمت نفت، توطئه کشورهای دیگر علیه ایران است و پیش بینی می شود این کاهش قیمت ادامه داشته باشد و کاهش قیمت نفت موجب وابستگی دولت به ارز صادراتی می شود.

جلالپور درباره نرخ بالای بهره در ایران بیان کرد: در بازارهای جهانی با مشکل جدی مواجه هستیم به دلیل اینکه رقبای ما در هر کالایی با نرخ سه چهار درصد کالا را ارائه می کنند و ما با نرخ 24 درصد و در این زمینه در دنیا رقابت پذیر نیستیم.

وی ادامه داد: البته در بسیاری از موارد امکان و ظرفیت هایی در ایران وجود دارد که در دنیا نیست و به عنوان مثال می توان به قیمت پایین انرژی اشاره کرد.

نیمه اول بهمن ماه؛ برگزاری همایش تبیین بندهای اقتصاد مقاومتی

نایب رییس اتاق ایران گفت: اگر به سمتی برویم که اقتصاد مردمی و وابسته به بخش خصوصی باشد، مشکلات حل و فراز و نشیب های جهانی در اقتصاد ما بی تاثیر می شود.

وی افزود: به زودی همایش‌هایی برای تبیین بندهای اقتصاد مقاومتی در کشور برگزار می کنیم و نخستین همایش نیمه اول بهمن در کرمان برگزار خواهد شد و مجمع تشخیص مصلحت نظام وقت زیادی بر روی این بندها گذاشته است.

جلالپور تصریح کرد: در اتاق کرمان در حال مطالعه این موضوع هستیم که به ازای هر مترمکعب آب چه میزان سود خالص ارزی برای استان داریم و باید آب استان را در چه زمینه ای صرف کنیم؟

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها