چهارشنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۶۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

عرضه زعفران در بورس حلال مشکلات طلای سرخ

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با عرضه زعفران در بورس، شفاف‌سازی در عرضه این محصول صورت می‌گیرد و این امر تضمینی برای خریداران و تولیدکنندگان خواهد بود.

محمدرضا قدسی ، اظهار کرد: عرضه زعفران در بورس باعث شفاف‌سازی در قیمت‌ها، ارائه محصولات با کیفیت و تضمین برای خریداران و تولید کنندگان می‌شود. بورس با در نظر گرفتن شرایط ویژه برای پذیرش زعفران اعلام آمادگی کرده اما متاسفانه استقبال تولیدکننده‌ها کمرنگ است.

وی با بیان اینکه سال گذشته مقدار کمی زعفران در محموله‌های 5، 10، و 15 کیلویی در بورس عرضه شد، ادامه داد: این میزان با توجه به حجم زعفران تولیدی در استان محدود است که باید افزایش یابد و به این منظور در تلاش هستیم با فرهنگ‌سازی در بین روستاییان، این میزان را افزایش دهیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزیی خراسان رضوی به شفافیت قیمت‌ها، تضمین برای تولید کنندگان و خریداران، تامین کیفیت محصول و کوتاه شدن دست دلالان از بازار به عنوان مزیت‌های عرضه زعفران در بورس، اشاره و تصریح کرد: قرار بود به تولیدکنندگانی که زعفران خود را در بازار بورس عرضه می کنند امتیازاتی تعلق گیرد اما این طرح به دلیل عدم تامین اعتبار اجرایی نشد.

وی افزود: به منظور فرهنگ‌سازی عرضه زعفران در بازار بورس جلساتی با کشاورزان شهرستان‌های مختلف برگزار خواهد شد و در این جلسات کارگزاران بورس اطلاعات لازم را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند.

قدسی با اشاره به اینکه عرضه زعفران در بازار بورس نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است، گفت: زعفران عرضه شده در بازار زعفران باید از کیفیت لازم برخوردار باشند که به این منظور تمهیداتی اندیشیده شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزیی خراسان رضوی به اجرای یک طرح مشترک بین سازمان جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و یونیدو، اشاره و بیان کرد: سازمان یونیدو در نظر دارد طی یک طرح 4 ساله با اعتبار 2 میلیون دلاری و با هدف ایجاد کشاورزی پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها طرح آموزش زعفران را اجرا کند. این طرح امسال با 17 کارشناس و در 13 شهرستان استان انجام شد و در آن به کشاورزان مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول آموزش داده شد.

قدسی گفت: علاوه بر آموزش، کارشناسان اطلاعات آماری مربوط به شرایط اقلیمی، جغرافیایی و جمعیتی شهرستان را جمع‌آوری کرده و در اختیار سازمان قرار می‌دهند. اعتبار این طرح توسط سازمان یونیدو تامین شده است. سازمان جهاد کشاورزی از سال 1992 به عنوان سهام‌دار سازمان یونیدو با این سازمان همکاری می‌کند. این طرح نیز به صورت مشترک اجرا شده و در سال‌های آینده سطح اجرای آن وسیع‌تر خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳) ۱۳:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها