دوشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۶
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۳۵۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

کاهش خرید آجیل شب یلدا به دلیل افزایش قیمت

ریئس اتحادیه خشکبار از افزایش قیمت برخی اقلام خشکبار در کشور به دلیل سرمازدگی و کمبود خبر داد و گفت :شب یلدل خوبی را برای صنف خشکبار پیش بینی نمی کنم.

علیرضا ارزانی  در مورد قیمت آجیل با توجه به نزدیک شدن شب یلدا اظهار داشت:در سال جاری برخی از اقلام خشکبار به دلیل کمبود و سرمازدگی با افزایش قیمت روبه رو شده است.
وی ادامه داد:فندق با افزایش دوبرابری، تخمه جاپنی با افزایش سه برابری و انجیر ،برگه زردآلو و کشمش نیز به دلیل سرمازگی با افزایش قیمت بالایی نسبت به سال گذشته روبه رو شده اند.با توجه به این افزایش قیمت ها،توان خرید مردم کاهش پیدا کرده است بنابراین شب یلدای خوبی را برای صنف آجیل و خشکبار پیش بینی نمی کنم.
رییس اتحادیه کشوری خشکبار با گلایه از مالیات ازرش افزوده ای که برای صنف خشکبار در نظر گرفته شده است،خاطر نشان کرد: در برخی از استان ها به صورت سلیقه ای از فعالان این صنف مالیات ارزش افزوده دریافت شده است ولی بر اساس قانون، محصولات کشاورزی فراوری نشده از مالیات معاف هستند.
ارزانی ادامه داد: در برخی از استانها از جمله تهران فعالان این صنف مالیات ارزش افزوده یا مالیات بر مصرف پرداخت نمی کنند ولی این مسئله در برخی از استانها از جمله خراسان رضوی،کرمانشاه به صورت سلیقه ای اعمال می شود. بر همین اساس برخی از فعالان در حال کاهش فعالیت یا تعطیلی واحد صنفی خود هستند.
وی با بیان اینکه همه این موارد باعث شده که پیش بینی خوبی نسبت به فعالیت واحد های خشکباری در شب یلدا نداشته باشم، تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از مردم در تأمین مایحتاج خود با مشکل روبه رو هستند، امکان خرید آجیل نیز برای انها وجود ندارد.
ارزانی با تأکید بر اینکه این حق مردم است که بتوانند سالی یک بار در  شب یلدا و  نوروز از اجیل استفاده کنند و باید مسئولان اقدامات لازم در کاهش قیمت ها را انجام دهند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید از تولید و کشاورز بیشتر حمایت کند زیرا در گزارش های میدانی که بدست آورده ام وضعیت کشاورزان مناسب نیست.
وی در مورد اقداماتی که دولت می توانست انجام دهد تا از افزایش قیمت برخی از اقلام خشکبار به دلیل کمبود جلوگیری کند ،اظهار داشت: بنده پیش بینی این شرایط را کرده بودم و می توانستند برای کمبود فندق در بازار به صورت محدود امکان واردات و یا برای جبران کمبود انجیر یرای یک ماه صادرات آن را کاهش می دادند تا از این طریق مردم کشور بتوانند از این اقلام بیشتر استفاده کنند.

ارزانی در پایان قیمت عمده برخی از اقلام خشکبار را اعلام کرد و کفت:در حال حاضر قیمت پسته هر کیلو بین ٣٠تا ٤٥هزار تومان، بادام درختی بین ٣٠تا٤٣هزار تومان، مغز گردو از ٣٠تا ٥٥هزار تومان، برگه زرد آلو ١٧هزار تومان در بازار به صورت عمده. عرضه می شود. همچنین قیمت رطب نیز به ٤٥٠٠ تا ٥٥٠٠ تومان رسیده است.

 

 

 

 

 

 

تسنیم

(دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها