چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۳۴۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

دریافت مجوز 20 شرکت ایرانی برای صادرات آبزی به روسیه

دبیر کل صنایع غذایی گفت: علی رغم اینکه بازار روسیه پتانسیلی معادل 40 میلیارد دلار در حوزه مواد غذایی و کشاورزی دارد و این رقم برابر کل صادرات غیرنفتی ایران است اما هنوز راه صادرات به این کشور باز نشده است.

کاوه زرگران اظهار کرد: با توجه به دستور رئیس جمهوری روسیه مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات غذایی از اتحادیه اروپا این کشور تلاش دارد تا نیاز خود را در حوزه مواد غذایی از سایر کشورها تامین کند و مطمئنا ایران یکی از این گزینه‌ها است.

دریافت مجوز 20 شرکت ایرانی برای صادرات آبزیان به روسیه

وی با بیان اینکه تاکنون در محصولات و فرآورده‌های دامی همچون لبنیات، مرغ خام، ماهی و آبزیان هیچ گونه صادراتی از ایران برای این کشور صورت نگرفته است گفت: قوانین دامپزشکی روسیه شرایط خاصی را دارد و در طی این سالها هیچ یک از دولتهای ایران موفق به انجام توافقات لازم برای اخذ مجوزهای دامپزشکی و استاندارد جهت صادرات این محصولات به روسیه نشده بودند.

دبیر کل صنایع غذایی ادامه داد: بعد از تمایل روسیه به واردات کالا از ایران، کارگروههای مختلفی در دو کشور برای بالا بردن مناسبات تجاری شکل گرفته است و تاکنون در حوزه‌هایی که قبلا مجوز صادرات وجود نداشت، اقدامات مناسبی شکل گرفته و زیر ساختهای مناسب برای افزایش صادرات مواد غذایی از ایران در حال ایجاد است به طوری که در اولین قدم نزدیک به 20 شرکت ایرانی فعال در حوزه صادرات آبزیان توانسته‌اند مجوزهای لازم برای صادرات محصولات خود به روسیه را دریافت کنند.

زرگران با اشاره به این که تاکنون در حوزه لبنیات و فرآورده‌های گوشتی، دام و طیور هیچ توفیقی حاصل نشده است، گفت: بیشتر صادرات ایران به این کشور در گذشته در حوزه اسپتیک و کنستانتره، گوجه فرنگی، پسته، کشمش و سیب زمینی و صیفی‌جات و میوه‌جات بوده است و در حال حاضر نیز کمی پر رونق‌تر از روال سابق پیش می رود.

دبیر کل صنایع غذایی با تاکید بر این امر که شرکت‌های خصوصی فعال در صنایع غذایی به دلیل این که بازار روسیه را بازار مناسبی می دانند تمایل زیادی به توسعه صادرات دارند اظهار کرد: دولت باید در این راستا شرایطی را برای تسهیل این صادرات و رفع موانع موجود فراهم کند.

وی ادامه داد: دولت باید به واحدهای صادراتی صنایع غذایی به خصوص آنهایی که هنوز وارد این بازار بزرگ نشده اند کمک کنند.

راه‌های گشودن دروازه صادرات به روسیه چیست؟

با توجه به بازار 40 میلیاردی روسیه در این حوزه اگر دولت حمایت ویژه ای از صادرکنندگان صنایع غذایی داشته باشند و ضمن رفع موانع موجود از طریق پیگیری اخذ مجوزهای استاندارد و دامپزشکی، ایجاد تمهیدات مناسب جهت نقل و انتقال پولی بین دو کشور، تامین محلی جهت دپو و بسته بندی مجدد کالا به روسیه، ارائه تسهیلات حمل و نقل دریایی و زمینی در قالب یارانه حمل و نقل و همچنین مانند کشورهای رقیب از مشوقهایی که باعث پایین آمدن قیمت تمام شده کالا برای صادرکنندگان می‌شود استفاده کند، قطعا باعث رشد صادرات ایران به روسیه خواهد شد.

این درحالیست که از شروع بحث صادرات روسیه، برخی سازمانها و تشکل‌های دولتی و غیردولتی اقدام به تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف کرده‌اند که به اعتقاد کارشناسان باید توجه شود بعضا موازی کاری علاوه بر اتلاف انرژی و زمان سبب عدم دستیابی به نتایج مشخص و قابل استفاده نشود.

همچنین در صورتی که دولت سیاست حمایت از صادرکنندگان را همانند کشورهای ترکیه، چین و حتی خود روسیه که با تخصیص جایزه صادراتی و یارانه تولید به مرحله اجرا درآورده است، تکمیل کند ظرف پنج سال آینده امکان دسترسی به صادرات 3 تا 5 میلیاردی وجود خواهد داشت.

 

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳) ۰۹:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها