سه شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۳۴۲۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

درخواست جلسه فوری شورای تعیین مزد همزمان با افزایش نرخ نان

دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اعلام کرد: پس از افزایش قیمت نان شورای عالی کار که وظیفه تعیین مزد کارگران را بر عهده دارد باید هرچه سریع‌تر در خصوص بررسی میزان افزایش دستمزد کارگران در سال جاری تشکیل جلسه دهد.

هادی ابوی  در این باره گفت: واقعیت این است که افزایش قیمت نان روی افزایش بسیاری از کالا‌ها تاثیر مستقیم دارد، در واقع چون نان قوت غالب خانوارهای کارگری است، به تبع این افزایش قیمت هزینه‌های جانبی هم افزایش می‌یابد. از طرفی کارگران نانوایی‌ها که چندین سال است حقوقشان افزایش پیدا نکرده است متحمل خسارت می‌شوند، چون قطعا تا شورای عالی کار تصمیم بگیرد حقوق این کارگران را زیاد کند زمان زیادی طول خواهد کشید.

ابوی در ارتباط با اعلام کاهش نرخ تورم در کشور گفت: در این مورد باید حوزهٔ کارگری و اقلام مورد مصرف کارگران منفک از سایر حوزه‌ها بررسی و تحلیل شود.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود نرخ تورم پایین آمده زمانی قابل قبول است که نرخ سبد خرید کارگران کاهش یافته باشد. در واقع اینکه به طور کلی می‌گوییم که ما در سال ۹۳ با کاهش نرخ تورم مواجه بودیم شاید در نگاه اول قابل قبول باشد اما آیا ما در آن اقلامی که مورد مصرف کارگران بوده با کاهش تورم مواجه بوده‌ایم، متاسفانه جواب منفی است.

وی بیان کرد: درست است که در خرید و فروش مسکن با کاهش قیمت‌ها مواجه بوده‌ایم و این در پایین آمدن نرخ تورم تاثیرگذار یوده اما در بحث افزایش قیمت منازل استیجاری که بسیاری از کارگران با آن درگیرند عملا با افزایش تورم مواجه شده‌ایم.

دبیر انجمن‌های صنفی کارگران ایران همچنین از تلاش این نهاد صنفی برای افزایش دستمزد کارگران در سال جاری خبرداد و گفت: یکی از مسائلی که ما همواره عنوان می‌کنیم و گوش هیچ کس بدهکار نیست این است که ما دستمزدهای کارگران را در پایان هر سال مورد بررسی قرار می‌دهیم و با توجه به نرخ تورم سال گذشته برای سال آینده کارگران حقوق و دستمزد تعیین می‌کنیم.

او تاکید کرد: حال که شرایطی پیش آمده که دولت قیمت نان را تا ۳۰ درصد افزایش داده است، شورای عالی کار باید با بررسی نرخ اقلام مصرفی خانواده‌های کارگری که مهمترینش نان است وارد عمل شود.

وی گفت: با توجه به افزایشی که در قیمت نان اتفاق افتاد و همچنین افزایش سایر کالاهای مصرفی هیچ دلیلی ندارد که شورای عالی کار تا انتهای سال برای محاسبهٔ دستمزد کارگران در سال جدید صبر کند و سریعا باید در خصوص افزایش دستمزد کارگران در سال جاری تشکیل جلسه دهد.

وی در پایان یاداور شد در همین مدت زمان کوتاهی که افزایش نرخ نان اعلام شده، تشکل‌های کارگری و صنفی بسیاری از نقاط مختلف کشور با ما تماس گرفته‌اند و پیگیر تشکیل جلسه با شورای عالی کار بودند تا هرچه سریع‌تر موضوع افزایش دستمزد کارگران در چند ماه باقی مانده تا پایان سال در دستور کار قرار گیرد.

. این فعال صنفی تاکید کرد: ما در همین چند روز آینده تلاش می‌کنیم با نامه نگاری‌هایی که انجام می‌دهیم موضوع را از طریق شورای عالی کار و از طرق قانونی پیگیری کنیم.

 

 

 

 

 

ایلنا

(سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳) ۰۹:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها