شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۳۱۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

افزایش قیمت نان باید در میزان یارانه نقدی توزیعی جبران شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با یادآوری اینکه افزایش هزینه های تولید علت اصلی احتمال گرانی نان است، گفت: روند فعلی اجرای هدفمندی یارانه ها به صورت کامل نسخه قابل قبولی نبوده و موقت است بنابراین پیشنهاد می کنیم دولت در بودجه سال 94 برنامه های جدیدی در راستای هدفمندی واقعی یارانه ها ارائه کند.

عباس پاپی زاده بالنگان در خصوص افزایش قیمت نان گفت: 30 درصد افزایش قیمت نان که این روزها مطرح  بوده و البته هنوز رسما اعلام نشده است  نه  به دلیل افزایش قیمت گندم بلکه به خاطر افزایش هزینه های جانبی تولید نان و کیفیت آن است و غیر از این دلیل دیگری ندارد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی جامعه آمادگی پذیرش گرانی دوباره نان را دارد، افزود: جامعه به شرطی این افزایش قیمت را می پذیرد که در بحث هدفمندی یارانه ها این موضوع در نظر گرفته شود و دولت به هرمیزانی که قیمت نان را افزایش می دهد همان مقدار  را  به صورت نقدی در اختیار مردم قرار دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره اینکه آیا بهتر نیست دولت نه قیمت نان را گران کند و نه یارانه ای بابت آن به مردم بپردازد، توضیح داد:  پرداخت نقدی،  نسخه اولیه هدفمندی یارانه ها بود و قرار شد در روند اجرای این طرح به این سمت حرکت کنیم که یارانه ها را از وضعیت بسیار ناکارآمد قبلی که مشوق مصرف بیشتر کالا بود خارج کنیم.

پاپی زاده تصریح کرد: بر این اساس بین دولت و مجلس توافقی حاصل شد تا دولت فعلا تا زمان تهیه نسخه نهایی و کارآمد هدفمندی یارنه ها، به صورت نقدی به مردم یارانه بپردازد.

وی با اشاره به اینکه روند فعلی اجرای هدفمندی یارانه ها به صورت کامل نسخه قابل قبولی نبوده و موقت است، افزود:  در حال حاضر دولت پیشنهاد خاصی درحوزه اصلاح و تعیین قیمت نان به مجلس ارائه نکرده است و ما قانون جدیدی در این خصوص وضع نکرده ایم.

سهم 30 درصدی تولید از هدفمندی یارانه ها پرداخت نشده است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: پیشنهاد می کنیم دولت در بودجه سال 94 برنامه های  جدیدی را در راستای هدفمندی واقعی یارنه­ها ارائه کند، چرا که در حال حاضر در واقع با پرداخت ثروت ملی به افراد زمینه تشویق به مصرف بیشتر کالا را فراهم می کنیم.

وی با یادآوری اینکه از روز اول در بحث هدفمندسازی یارانه ها قرار بود از تولید حمایت شود، ادامه داد:  متاسفانه تا کنون سهم حداقلی تولید که 30 درصد بوده و حوزه کشاورزی راهم شامل می شود،  پرداخت نشده است.

پاپی زاده افزود: سهم 30 درصدی تولید که در سال اول اجرای هدفمندی تعیین شده بود،  قرار شد در سالهای بعد تغییر کند و افزایش یابد، به نحوی که هزینه های تولید کاهش یافته و تولید کننده انگیزه بیشتری برای افزایش تولید داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس با عرضه بیشتر کالاها شاهد کاهش قیمت ها که خدمت اصلی به مصرف کننده است خواهیم بود چرا که مردم اگر کالاها را با کیفیت بهتر و قیمت ارزانتر دریافت کنند، به مراتب راضی تر از وضعیت فعلی هدفمندی یارانه ها خواهند بود.

 

 

 

 

 

 

 خانه ملت

(شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها