شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۳۱۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

بازارهای کشورهای همسایه را از دست داده‌ایم

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: برنامه مدونی برای توسعه صادرات نداریم و بازارهای کشورهای همسایه را از دست داده‌ایم.

غلامحسین شافعی در مراسم تجلیل از صادر کنندگان نمونه خراسان رضوی که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، خاطرنشان کرد: براساس شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر صادرات غیرنفتی، باید عوامل خطر و رفع آن را در اقتصاد بررسی کنیم.

وی ادامه داد: اقتصاد کنونی کشور بر صادرات نفت متکی است و تا زمانی که همین روند ادامه داشته باشد شرایط جهانی بر روی اقتصاد ما تاثیر گذار است و راه جدایی از این چالش تکیه بر صادرات غیرنفتی است.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: بنابراین صادرات غیرنفتی باید به عنوان محور اصلی توسعه قرار بگیرد و برای اینکه صادرات محور اصلی تولید قرار بگیرد باید تولید صادرات محور داشته باشیم.

وی گفت: بدست آوردن بازارهای کشورهای همسایه از یک برنامه پیش تعیین شده نبوده و برحسب یکسری اتفاقات این بازارها را بدست آوردیم و در واقع یک بازار باد آورده برایمان بوده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های لازم برای صادرات مشخص نشده و یکی از مشکلاتی که در صادرات با آن ربرو هستیم تسهیل مقررات در کشور است.

وی با بیان اینکه پایداری صادرات مبتنی بر تولید قوی است، خاطرنشان کرد: یکی از جاهایی که می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی موفق باشد مناطق آزاد است.

شافعی یادآور شد: در سال 1388 بودجه‌ای برای جوایز صادراتی تصویب نشد و در شورای عالی صادرات رقم ناچیزی برای مشوق‌های صادراتی مصوب شد که قرار شد به صادرکنندگان پرداخت شود.

وی افزود: تقاضاهای کشورهای همسایه برای اعزام هیات‌های صادراتی زیاد است و در حال حاظر دولت باید یک برنامه مشخص برای صادرات تدوین کند.

 

 

 

 

 

ایسنا

(شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها