سه شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۷
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۵۳۰۴۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

تدوین استانداردبین المللی تعاریف مرتبط با شاخصهای علم، فناوری و نوآوری نانو

تدوین استانداردبین المللی ISO 18110 با عنوان تعاریف مرتبط با شاخصهای علم، فناوری و نوآوری نانوکه حدود 3 سال پیش، از جمهوری اسلامی ایران به سازمان ISO پیشنهاد شده و در رأی گیری اولیه مورد پذیرش کشورهای عضو کمیته ISO/TC229 قرار گرفته بود، سرانجام با رهبری جمهوری اسلامی ایران و ارائه دیدگاههای مختلف فنی ، عمومی و ویرایشی سایر کشورهای عضو،تدوین شد .

سودابه یحیی زاده با اعلام این خبر گفت  : این استاندارد که شاخص های ارزیابی فناوری نانو در سطح بین المللی در آن ارائه شده به بیان تعاریفی درمورد واژه هایی مانند محصول نانو، شرکت نانو، بازار فناوری نانو، تجهیزات نانو و... می پردازد که برای شاخصهای ارزیابی فناوری نانو بسیار کلیدی هستند. وی با تاکید بر اینکه کشورهای پیشرو در  حوزه نانو توجه زیادی به این استاندارد دارند،  افزود: در واقع با این استاندارد می توان اثرات اقتصادی، حجم بازار فناوری نانو، تعداد شرکتها و محصولات را ارزیابی کرد،به همین دلیل این استاندارد از اهمیت زیادی برخوردار است  .

مدیر کل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی، خاطر نشان کرد : در حدود 3 ماه پیش این استاندارد برای رای گیری مرحله آخر به کشورهای عضو اصلی کمیته فنی فناوری نانو ارسال و در روز شنبه  10 آبان ماه جاری، نتیجه رای گیری که نشان دهنده پذیرش استاندارد توسط اکثریت آرا بود، به صورت رسمی منتشر شد.  

لازم به ذکر است این سومین استاندارد بین المللی در حوزه نانو است که کمیته فنی ISIRI/TC229 به عنوان پیشنهاد دهنده و رهبر پروژه در آن مشارکت داشته است.
(سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳) ۰۹:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها