دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۳۰۱۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

بازار پررونق میوه در جنوب کرمان

همه فضا آکنده از بوی معطر میوه‌هاست، درختان پربار مرکبات در هر گوشه و کناری با زیبایی مثال زدنی خودنمایی می‌کنند، سبدها یکی پس از دیگری از پرتقال لیموشیرین پر می‌شوند، در گوشه دیگری فرش سبز رنگ کاهو و کلم و خیار سبز در مزارع جنوب استان کرمان گسترده‌تر از همیشه است‌.

فصل، فصل مهربان باغداران زحمتکشی است که دست‌هایشان همیشه زمخت، خسته و پینه بسته است، دستانی که با شعف و شکر زیبایی می‌چینند.

استان کرمان به‌عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی در کشور مطرح است اما بیشتر مردم، کرمان را با پسته و خرما می‌شناسند. این در حالی است که این منطقه به لحاظ تنوع اقلیمی به‌ویژه در مناطق شرقی و جنوبی آن در تولید مرکبات مقام سوم را بعد از استان‌های مازندران و فارس دارد، در این میان شهرستان عنبرآباد با بیش از 60 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی حدود بخش زیادی از تولیدات کشاورزی کرمان را به خود اختصاص داده است.

مدیرجهاد کشاورزی عنبرآباد در این‌باره می‌گوید: شهرستان عنبرآباد برای کشت محصولات ارگانیک مستعد است و این محصولات دارای ارزش افزوده‌ای است که می‌تواند نقش مهمی را در توسعه و اقتصاد کشاورزی ایفا کند.

سالاری می‌افزاید: محصولات جنوب کرمان در جهان قابلیت خرید بالایی دارند که راز و رمز آن ارگانیک بودن این محصولات است.

وی ادامه می‌دهد: این منطقه به‌لحاظ سطح زیر کشت باغی رتبه‌ی اول را در جنوب کرمان دارد، هم‌چنین به‌لحاظ سطح زیرکشت مرکبات رتبه‌ی اول را در استان کرمان به خود اختصاص داده است.

سالاری می‌گوید: عنبرآباد با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که از نظر حاصلخیزی خاک و شرایط اقلیمی متنوع کشاورزی دارد، جایگاه ویژه‌ای را در سطح کشور و استان داراست و تولید نوبرانه و خارج از فصل سبزی و صیفی و تنوع در کثرت ارقام مرکبات به صورت ارگانیک از جمله این ظرفیت‌ها است.

مدیر اداره‌ی جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد می‌گوید: این شرایط ظرفیت فراوان کشاورزی شهرستان عنبرآباد را نشان می‌دهد که خود بیانگر حضور کشاورزان نمونه‌ی کشوری و استانی در این منطقه است.

وی ادامه می‌دهد: سطح زیرکشت باغ‌های عنبرآباد در دشت و کوهپایه بیش از 14 هزار هکتار است که برداشت مرکبات از اوایل مهرماه آغاز شده و تا پایان اسفندماه ادامه دارد.

سالاری می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود بیش از 180 هزار تن محصول پرتقال، نارنگی و گریپ‌فروت از باغ‌های مرکبات این شهرستان برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.

وی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مزیت مرکبات شهرستان عنبرآباد این است که این محصول ارگانیک کامل بوده و در باغات از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و به همین لحاظ مرکبات این شهرستان بهترین کیفیت را در کشور دارد.

مدیرجهاد کشاورزی عنبرآباد می‌افزاید: برداشت مرکبات در هر هکتار از دشت‌های عنبرآباد حدود 25 تن و در هر هکتار کوهپایه بیش از 35 تن محصول است.

سالاری می‌گوید: حدود 15 رقم مختلف مرکبات در شهرستان عنبرآباد وجود دارد و بیشتر ارقام تولیدی عنبرآباد تجاری بوده و در تولید رتبه‌ی نخست در استان کرمان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین اقدام دولت در بحث بازار فراهم کردن زیرساخت‌ها در شهرستان و جنوب استان بود که در این راستا فرودگاه جیرفت راه‌اندازی و اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌ها، استقرار اتاق بازرگانی و گمرک از مهم‌ترین اقدامات دولت در بحث زیرساخت‌های بازار است.

سالاری می‌افزاید: کشاورزان می‌توانند با ایجاد تشکل‌های باغی به صورت جدی در بحث بازار تاثیرگذار باشند، همان‌طور که کشاورزان در تولید می‌توانند، تأثیرگذار باشند در امر تنظیم بازار نیز می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

مدیرجهاد کشاورزی عنبرآباد می‌گوید: تعاونی باغداران در شهرستان عنبرآباد تشکیل شده و این تعاونی می‌تواند، صنایع جانبی مورد نیاز شهرستان را تأمین و در بحث بسته‌بندی با بازارهای دنیا رقابت کند.

سالاری در مورد برداشت محصول خیارسبز نیز می گوید: برداشت خیار سبز امسال از 20 آبان‌ماه در عنبرآباد آغاز شده و تا پایان اردیبهشت سال آینده ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد ادامه می‌دهد: امسال بیش از 350 هکتار سطح زیرکشت گلخانه در شهرستان عنبرآباد وجود دارد .

سالاری با بیان اینکه برداشت در واحد سطح در یک هکتار حدود 180 تن است، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود بیش از 60 هزار تن محصول خیار سبز برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی به خصوص بازار کشور روسیه شود.

مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد با بیان اینکه محصولاتی که امسال بیشتر از کشاورزان کشت کردند خیار خاردار است که به کشور روسیه صادر می‌شود، می‌گوید: امسال محصول خیار در بسته‌بندی مناسب و برند عنبرآباد به بازارهای هدف فرستاده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ارگانیک بودن محصول مرکبات شهرستان موجب شده تا این محصولات چه در بازار داخل و چه خارج از مشتریان خوبی برخوردار باشند.

مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد اراضی کشاورزی این شهرستان را برای فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بستری برای اشتغال و تولید محصولات دانست که با مصرف بهینه منابع آبی و استفاده از یافته‌های علمی و پژوهشی می‌توان انواع محصولات ارگانیک را کشت و برداشت کرد.

سالاری می‌گوید: غالب آبیاری مرکبات در شهرستان عنبرآباد به آبیاری مکانیزه است و با آبیاری نوین آبیاری می‌شوند.

ایسنا

(دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳) ۱۳:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها