یکشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۳ / ۲۱:۳۸
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۲۹۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس تغذیه و سلامتی
تحلیل مختصر بر بیماری سرطان معده:

عامل مهم مرگ مرتضی پاشایی و نقش امنیت غذا در پیشگیری آن

شاید در خبری قابل پیش بینی اما غیر قابل باور، جمعه خبر مرگ سخت و آرام خواننده نسل جوان ، شادروان مرتضی پاشایی، جامعه ایرانی را در اندوهی فراوان فرو برد، خبری که میزان اندوهش در جمعیت انبوه مشتاقان این جوان ایران اسلامی و در مراسم وداعش در جلوی تالار وحدت پیام های زیادی را داشت که بر حسب رسالت خودمان از زاویه ای دیگر به این موضوع می پردازیم.

سرطان معده و غذا

دکتر سیدمحمود اسحاق حسینی، فوق تخصص گوارش و آندوسکوپی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگویی با جام‌جم گفت: در بروز سرطان معده چند عامل نقش مهم دارد و عامل اول و مهم آن تغذیه است.

افرادی که سوءتغذیه دارند و بدنشان با کمبود کالری مواجه است بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند. کمبود پروتئین‌ها و ویتامین‌ها بویژه ویتامین‌های A و C، مصرف مداوم مواد غذایی چرب و شور و غذاهای آماده و فست‌فودها نیز از عوامل زمینه‌ساز سرطان معده محسوب می‌شود. همچنین بیماری‌های معده می‌توانند زمینه ابتلای افراد به سرطان معده را فراهم کنند.

 عوامل زمینه ساز این بیماری عبارتند از سابقه رادیوتراپی معده (به هر علتی که باشد)

مصرف غذاهای مانده می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان معده را بیشتر کند. سرطان معده با توجه به پیشرفت بهداشت در کشورهای غربی کاهش پیدا کرده (به جز سرطان کاردیا و فوندوس معده)، ولی در کشورهای جهان سوم نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه در بعضی از نقاط افزایش نیز یافته است.

مصرف زیاد و طولانی مدت غذاهای کنسرو شده، غذاهای دودی، غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند و نیز غذاهای مانده از عوامل زمینه ساز سرطان معده هستند. پس از مصرف غذاهای بیرون و آماده تا حد ممکن پرهیز کنید.

 در ضمن باید یاددآوری کرد که به گفته دکتر حسینی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های معده، عفونت هلیکوباکتری است که باعث بروز زخم معده و ورم معده می‌شود و ممکن است ازجمله عوامل مهم ابتلا به سرطان معده باشد. البته این‌طور نیست که هر فرد مبتلا به عفونت هلیکوباکتر دچار سرطان معده شود؛ در این صورت باید بیش از 55 درصد مردم جهان در اثر سرطان معده جان خود را از دست می‌دادند، چون بیش از نیمی از جمعیت جهان به این عفونت مبتلا هستند در حالی که فقط 3 درصد از این افراد ممکن است به سرطان معده مبتلا شوند. بنابراین بیمارانی که عفونت هلیکوباکترپیلوری دارند حتما باید درمان شوند و تحت‌نظر متخصص قرار بگیرند تا در آینده مشکلی برای آنها از نظر ابتلا به سرطان معده ایجاد نشود.

پیشگیری از بروز حدود 60 درصد سرطان‌ها با تغییر شیوه زندگی

دکتر پیام آزاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با ایسنا با اشاره به نقش کودهای شیمیایی در بروز انواع سرطان‌ها، افزود: کودهای شیمیایی افزایش نیترات در مواد غذایی را به دنبال دارند. در مجموع با کنترل مصرف کودهای شیمیایی، تغییر سبک زندگی، تغذیه مناسب، عدم استعمال دخانیات و .... می‌توان تا 60 درصد از بروز انواع سرطان‌ها جلوگیری کرد.

دکتر آزاده با ابراز نارضایتی از تبلیغات بی‌رویه و بدون کنترل فست فودها، ادامه داد: علاوه بر آنکه مصرف فست فود در کشور بالاست، این مواد غذایی بسیار نامناسب و در درجه حرارت بالا تهیه می‌شوند.

 


با توجه به مطالب و نظرات متخصصان در مورد اهمیت تغذیه در سلامتی، نقش این صنعت در قالب امنیت غذا برای همه تاثیر گذاران چند چندان می شود.

نقش حکومت در امنیت غذا:

بستر سازی و فراهم نمودن فضای مناسب و منطقی رقابت در جهت افزایش کیفیت محصول های غذایی برای صنعت گران.

 

نقش صنعت در امنیت غذا:

بهره وری و تولید غذای سالم مبتنی بر دانش روز و امکان تضمین سلامت مصرف کننده در قبال تعهد و مسئولیت تولید با مواد اولیه و فرمولاسیون سلامت محور.

امکان درج  اطلاعات مختصر و مفید با هدف پیام سلامت برای بالابردن اطلاعات مشتریان در راستای استفاده این محصول ها در بهترین شرایط ممکن نگهداری، پخت و یا مصرف.

 

نقش رسانه در امنیت غذا:

فراهم نمودن فضای اطلاع رسانی برای انعکاس پیام های لازم بهداشتی با برنامه ریزی در جهت سلامت جامعه و آحاد مردم در انتخاب مواد غذایی سالم، اصلاح فرهنگ تغذیه، ارقا تفکر سلامت محور و هر آنچه برای دانش امنیتی غذایی و سلامت جسم و روح یک جامعه مفید است.

رسانه شامل تمامی مجموعه های فرهنگی و اطلاعاتی فی مابین مردم، مسئولان و صنعتگران می باشد که در قالب  های مختلف، نقش خبری و اطلاعاتی خود را مسئولانه بر عهده دارند.

 

نقش مردم در امنیت تغذیه خود و خانواده:

خانواده ها و در راس پدر و مادر مدیران برجسته جامعه ی کوچکی هستند که می توانند با بهره گیری از مطالعات دقیقِ  متخصصان و افرادی که دانش سلامتی دارند انتخاب های صحیح و نیازهای اصلی جسم خود و خانواده را تامین، آماده و مصرف نمایند که همین امر باعث پیشگیری از بسیاری از امراض و بیماری هایی می شود که شاید روزی دیگر قابل جبران نباشد.

 

اهمیت نجات یک انسان به اندازه نجات همه ی انسانها

نجات یک انسان از نظر قرآن دارای جایگاه بالایی دارد که تا حد نجات همه  انسانها اجر و ارزش دارد، همانطور که در سوره مبارکه مائده آیه 32 آمده است: " وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا "...و هـر کـس شخصی را زنـده کـنـد گویا همه مردم را زنده کرده است .

مرتضی پاشایی  

حال به نظر شما مرتضی پاشایی عزیز که همه  را در غم دوری خود متاثر کرد، چه پیام هایی را برای تغییر نگاه های همه تاثیر گذاران باید داشته باشد و یا وظیفه خود ما و شما در قبال پیشگیری از بیماری های مرتضی پاشایی های ایران عزیزمان چیست؟

 

مرتضی پاشایی رفتی به آسمان تا آسمانی بمانی و در آسمان نگاه های مردم ماندگار بدرخشی، نامت گرامی، یادت ماندگار و روحت غریق رحمت بی منتهای الهی.

ان شالله

علی اکبر علیان نژادی

مدیر مسئول فودنا

(یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳) ۲۱:۳۸
علی
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ Iran
0
0
0

ساده بگم، ساده بودی و یادت گرامی

مرتضی
۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
0

دم شما گرم جناب علیان نزاد که از یک اتفاق غمگین یک حرف مثبت و بدرد بخور و زندگی ساز ساختی.

بهمن
۱۳۹۳/۰۸/۲۷
0
0
0

با سپاس از مطلب بسیار مفید و مهمی که به اطلاع رساندید. سبز باشید


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها