یکشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۰
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۲۹۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

واردات بی‌رویه گلوگز و نشاسته به دلیل تعرفه پایین

دبیر انجمن صنایع گلوکز، نشاسته و مشتقات آن گفت: به دلیل پایین‌ بودن تعرفه واردات گلوگز و نشاسته اصلاح شده، واردات این محصول شدت یافته که به منظور حمایت از تولید داخل باید از این واردات شدید جلوگیری شود.

محمد رسول مصائبی  اظهار کرد: علی‌رغم این‌که گلوگز، قند مایع محسوب می‌شود و مورد تایید سازمان استاندارد است همچون د قند و شکر معافیت مالیاتی ندارد و واردات بی‌رویه در این صنعت موجب آسیب به بدنه تولید شده است.

وی با بیان این‌که پیگیری‌های زیادی برای تحقق این امر صورت گرفته است، اظهار کرد: شاید دلیل این امر درآمد مالی باشد و از سوی سازمان امور مالیاتی مساعدت لازم در این راستا صورت نگرفته است.

مصائبی با اشاره به اهمیت گلوگز گفت: گلوگز به عنوان قند مایع و جایگزین قند و شکر محسوب می‌شود و تاکنون پیگیری‌هایی را از سوی سازمان امور مالیاتی کشور برای معافیت مالی این محصول انجام داده‌ایم اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

دبیر انجمن صنفی و صنعتی صنایع گلوکز، نشاسته و مشتقات آن با بیان این‌که در اکثر کشور‌های پیشرفته گلوگز جزو ثابت سبد غذایی خانوار محسوب می‌شود، اظهار کرد: باید در ایران نیز استفاده از گلوگز به جای قند و شکر فرهنگ‌سازی شود.

وی میزان تولید نشاسته و گلوگز را بیش از 500 هزار تن در سال عنوان و اظهار کرد: ایران نیازی به واردات گلوگز و نشاسته ندارد.

مصائبی در خصوص وضعیت صادرات این محصول گفت: در اواخر دولت دهم صادرات گلوگز در یک دوره‌ای متوقف شد اما طبق پیگیری‌های انجام شده صادرات این محصول دوباره به رواج افتاد و در حال حاضر حدود 20 درصد از تولید به کشور‌های منطقه آسیای میانه صادر می‌شود.

دبیر انجمن صنفی و صنعتی صنایع گلوکز، نشاسته و مشتقات آن تعداد اعضای انجمن را 40 عضو عنوان و اظهار کرد: با توجه به وضعیت فعلی تعداد اندکی از این شرکت‌ها به دلیل مشکلات پیش آمده غیرفعال شدند.

وی با بیان این‌که تعرفه نشاسته‌های اصلاح شده 10 درصد و تعرفه نشاسته‌های خوراکی حدود 40 درصد است، گفت: این مساله موجب اختلال قیمت و آسیب به بدنه تولید می‌شود.

مصائبی قیمت گلوگز و نشاسته را بسته به نوع کیفیت متفاوت عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم گلوگز 1900 تومان و انواع نشاسته بین 1600 تا 1800 تومان است.

 

 

 

 

ایسنا

(یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳) ۱۳:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها