دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۳ / ۱۵:۱۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۲۸۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

تشکیل کارگروه مشترک مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور

معاون اجرایی اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد، امور استان ها و رسیدگی به شکایات سازمان غذا و دارو گفت:کارگروه مشترکی برای مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور تشکیل شده است.

مهندس نادر عسگری اظهار داشت: در بحث مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور دو رویکرد مهم  کاهش عرضه از طریق برخورد قانونی با توزیع کنندگان و کاهش تقاضا از طریق اطلاع رسانی به عموم مردم مطرح است که در موضوع کاهش عرضه سازمان غذا و دارو به همراه ستاد های دانشگاهی سراسر کشور در تعاملی نزدیک با سایر ارگان های زیربط از جمله نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و... فعال هستند که پس از کشف، این اقلام معدوم شده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی می شوند .

وی گفت: اما در موضوع افزایش اطلاعات عمومی مردم در خصوص کالاهای سلامت محور به منظور کاهش تقاضای اقلام قاچاق و غیر مجاز مضر برای سلامت جامعه شاخص تعیین کننده ای در صیانت از سلامت جامعه است چراکه درصورت کاهش تقاضا صرفه و سود قاچاق این اقلام آنقدر کم خواهدشد که عرضه آن نیز تحت تاثیر قرار گرفته و توزیع این اقلام  محدود خواهدشد.  

عسگری در ادامه گفت: در زمینه کاهش تقاضا فرآیند بسیار مهمی در سال 93 توسط اداره کل بازرسی سازمان ذا و دارو  و معاونت فرهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کلید خورده است که در غالب یک کارگروه مشترک ضمن شناسایی پرمخاطره ترین اقلام سلامت محور غیر مجاز در راستای فرهنگ سازی عمومی و ارتقاء آگاهی جامعه برنامه ریزی شود که انشاا.. اجزا و شیوه اجرای این بسته به اطلاع مردم خواهد رسید؛ البته در گذشته نیز زحمات فراوانی دراین عرصه صورت پذیرفته اما امیدواریم با یک عزم بین سازمانی و عزم ملی برای همیشه از پدیده شوم قاچاق دارو ،مواد غذایی،آرایشی،بهداشتی و چندین کالای مهم در سلامت مردم خداحافظی کنیم.

معاون اجرایی اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد، امور استان ها و رسیدگی به شکایات سازمان غذا و دارو افزود: آموزش هایی را به اصناف در زمینه زیان های کالاهای قاچاق  سلامت محور خواهیم داشت و انتظار داریم اصناف مرتبط با توزیع و فروش اقلام سلامت محور مانند سوپر مارکت ها، فروشگاههای آرایشی بهداشتی ،عطاری ها و ... با احساس مسئولیت کامل در امر اطلاع رسانی به مردم در مکان های توزیع این اقلام به ویژه نحوه تشخیص کالای مجاز از غیر مجاز مشارکت نمایند؛البته در حال حاضر برچسب های اصالت و رهگیری کالا بهترین نشانه مجاز بودن کالااست که بایستی حتما کد 16 رقمی موجود بر روی برچسب از طریق پیامک توسط شهروندان محترم استعلام شود که پاسخ اصالت آن را دریافت خواهند نمود.

عسگری افزود: از همه مردم شریف درخواست داریم تبلیغات اغفال کننده رسانه های غیر مجاز را باور نکنند به ویژه امروز که شاهد آسیب های غیر قابل جبرانی در مصرف دارو های چاقی،لاغری و یا مکمل های بدن سازی و سایر اقلام غیر مجاز هستیم؛ مردم هوشمند و فهیم ما این گونه نیاز های خود را صرفا از طریق مراجعه به پزشکان متخصص و تهیه دارو و مکمل های مورد تجویز آن هم  از مکان های مجاز و کالاهای دارای برچسب و تایید اصالت پی گیری فرمایند.

وی گفت: تلاش خواهیم کرد در جشنواره ها، همایش ها،سمینارها و دیگر جلساتی که باعث تاثیر گزاری و فرهنگ سازی در زمینه کاهش تقاضای محصولات سلامت محور قاچاق شود شرکت فعال داشته باشیم.

عسگری در پایان گفت: آمادگی داریم تا بتوانیم از طریق رسانه های تاثیر گزار اطلاع رسانی های مفیدی را به افکار عمومی داشته باشیم تا مردم با این پدیده شوم مصرف کالاهای غیر مجاز که سلامت جامعه را تهدید می کنند آشنا شوند.

 

 

 

 

 

 

مهر

(دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳) ۱۵:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها