دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۵۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۲۸۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

انار خلیل‌آباد به چه کشورهایی صادر می‌شود؟

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد این شهرستان را یکی از قطب‌های تولید انار در خراسان رضوی دانست گفت: انار خلیل‌آباد به ژاپن و کره جنوبی صادر می‌شود.

منوچهر احمدنژاد با بیان این که انار خلیل‌آباد از کیفیت بالایی برخوردار است که مهمترین انواع آن شامل انار شیشه کپ، انارقند و شهوار است، بیان کرد: سالانه ۲۱هزار تن انار از سطح باغ‌های شهرستان برداشت می‌شود که بیشتر آن به کشورهای حوزه خلیج فارس، کره جنوبی و ژاپن صادر می‌شود.

احمدنژاد با اعلام اینکه شهرستان خلیل‌آباد یکی از قطب‌های تولید انار در خراسان رضوی است که هزار و ۱۴۰هکتار باغ انار دارد، تصریح کرد: این باغ‌ها بیشتر در بخش مرکزی و دهستان‌های رستاق و روستاهایی نظیر نقاب و میرآب واقع شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه۷۶هکتار باغ انار به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به سرمای زیر ۱۳درجه زمستان گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد باغ‌های انار دچار سرمازدگی شد همچنین بارندگی بهار امسال نیز موجب رویش و جوانه زدن درختان انار و گل‌هایی شد که مقاوم نبوده و بر اثر باد و توفان دچار ریزش شدند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد همچنین کرم گلوگاه را مهمترین آفت انار دانست که هر ساله در انارستان‌ها خسارت زیادی را بر جای می‌گذارد.

وی یکی از عوامل رشد این آفت را کمبود آب اعلام کرد و از باغداران خواست با رعایت اصول سم زدایی و مبارزه صحیح خسارت وارد شده را کاهش دهند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد «کرم گلوگاه» را از آفاتی دانست که تاکنون با آن در سطح ۷۰هکتار از باغ‌های خلیل‌آباد مبارزه شده است.

احمدنژاد همچنین در خصوص خسارت وارده این آفت به محصول انار نیز گفت: آفت کرم گلوگاه توسط پروانه‌ها و در فصل بهار در قسمت تاج مانند انار تخم ریزی می‌شوند که این تخم‌ها پس از دوران بلوغ تبدیل به کرم شده و از داخل انار تغذیه می‌کند که در نهایت منجر به پوسیدگی و تولید قارچ در داخل انار می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی خلیل‌آباد همچنین به باغداران توصیه کرد تا با مشاهده علائم پوسیدگی در قسمت گلوگاه انار به سرعت ضایعات را جمع آوری و نسبت به منهدم کردن اقدام کنند تا از شیوع و پیشرفت آن جلوگیری بعمل آید و همچنین میزان خسارت وارده نیز کاهش یابد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳) ۱۴:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها