جمعه / ۱۶ آبان ۱۳۹۳ / ۲۰:۰۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۲۷۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاهش 60 درصدی تولید زیتون در کشور/ باغداران داغدارند

رئیس شورای ملی زیتون با بیان اینکه طی سال جاری تولید این میوه در برخی استانها 40 درصد و در برخی دیگر 60 درصد کاهش یافته است، گفت: عملکرد در واحد سطح بسیار پایین است به همین دلیل باغداران داغدار زیتون هر ساله زیان زیادی را متحمل می‌شوند و ما از دولت و مجلس می‌خواهیم که فکری اساسی برای این موضوع کنند.

سیداحمد بلندنظر  با بیان اینکه امسال سال "ناآور" زیتون است، افزود: به همین دلیل طی سال جاری تولید این میوه در برخی استانها ۴۰ درصد و در برخی دیگر ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی تولید نزدیک به ۷۰ هزار تن میوه زیتون در سراسر کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیش از ۵۰ هزار تن از این میزان تولید به کنسرو تبدیل شده و حداکثر ۲۰ هزار تن آن برای روغن‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه فصل برداشت زیتون کنسروی به اتمام رسیده و هم اکنون زیتون روغنی درحال برداشت است.

رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه سال گذشته سال آور زیتون بود، افزود: طبق آمار ارایه شده توسط وزارت جهاد کشاورزی طی سال پیش از ۱۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت موجود ۱۰۰ هزار تن میوه زیتون برداشت شده است.

بلندنظر اضافه کرد: سال پیش درختان زیتون بار دادند اما در شمال کشور به دلیل هجوم آفت مگس زیتون بسیاری از میوه‌هایی که روی درخت تشکیل شده بودند ریزش کردند بعنوان مثال در قزوین حدود ۱۵ هزار تن زیتون پای درختان ریخت.

وی با بیان اینکه امسال خبری از مگس میوه نبود، تاکید کرد: این مساله به معنای نابودی آفت مذکور نیست، وزارت جهاد کشاورزی و باغداران باید با کمک یکدیگر به مبارزه با آن بپردازند تا برای سال آینده مشکلی ایجاد نکند.

رییس شورای ملی زیتون با اشاره به تولید یک تن زیتون در هر واحد سطح گفت: این عملکرد بسیار پایین است و اگر به ۵ تن در هر واحد سطح افزایش یابد تازه به کف اقتصادی خواهیم رسید به همین دلیل باغداران داغدار زیتون هر ساله زیان زیادی را متحمل می‌شوند و ما از دولت و مجلس خواهانیم فکری اساسی برای این امر کنند.

 

 

 

 

 

مهر

(جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳) ۲۰:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها