چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۲۳۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

فراهم شدن بستر حضور بی‌دردسر کالای ایرانی در بازار

نایب رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: سازمان‌های وابسته در فرایند صادرات، از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری کنند.

منوچهر توسطی اوج تعالی فرایند تولید یک محصول را صادراتی شدن آن محصول دانست و اظهار کرد: اگر صادرات را به عنوان یک هدف عالی برای یک واحد تولیدی در نظر بگیریم، زمانی که محصول یک واحد تولیدی صادراتی می‌شود می‌توان گفت که این واحد به اوج اهداف خود دست پیدا کرده است.

وی کیفیت، رعایت استانداردهای جهانی و وسعت فروش را به عنوان ویژگی‌های یک محصول صادراتی برشمرد و گفت: زمانی که یک محصول صادراتی می‌شود یعنی این قدرت را از لحاظ کیفیت و رعایت استانداردها در خود می‌بیند که با رقبای خود در بیرون از مرزهای کشور رقابت کند و عمل خودش را از درون مرزها به خارج از مرزها و به وسعت تمام کشورها رسانده است.

توسطی ضمن تأکید بر تکالیفی که بر عهده تولیدکننده و دستگاه‌های ذیربط در امر صادرات است، بیان کرد: قطعا یک کالا نه در درون کشور و نه در بازارهای خارجی به تنهایی نمی‌تواند سهم خود را از بازارهای داخلی و خارجی بگیرد، بلکه دستگاه‌های دولتی و نظارتی و واحد تولیدی هر سه برای خروج کالا از مرزها، باید تلاش کنند تا محصولی مطابق با استانداردهای جهانی ارائه دهند.

قیمت دومین فاکتور در رقابت‌پذیری محصول

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی افزود: دستگاه‌های ذیربط در حوزه تولید و تجارت باید تلاش کنند که هزینه‌های اضافی را به واحد تولیدی تحمیل نکنند همچنین در مقابل واحد تولیدی نیز باید قیمت تمام شده‌اش را کاهش دهد چون فاکتور دوم بعد از کیفیت، مقوله قیمت است که منجر به رقابت‌پذیری محصول می‌شود.

وی با بیان اینکه واحد تولیدی باید بعد از گذراندن آموزش‌های لازم و آگاهی به مسائل مختلف در حوزه تجارت خارجی و به ویژه بازارهای مقصد، با نیازها و ذائقه مصرف‌کننده کالا در بازارهای هدف آشنایی پیدا کند، گفت: دستگاه‌هایی مثل سازمان توسعه تجارت کشور بازارهای مناسب برای کالاهای ایرانی معرفی کند و بستر لازم را برای حضور بی‌دردسرتر کالاهای ایرانی فراهم کند و یکی از ابزارها برای دستیابی به این هدف برگزاری نمایشگاه‌هاست.

توسطی ارائه مشوق‌های صادراتی و تسهیل در قوانین گمرک، ترخیص و حمل کالا را در توسعه صادرات امری مهم دانسته و گفت: همه وظایف را نمی‌توان بر عهده تولیدکننده گذاشت.

در حوزه گمرک باید یک پنجره واحد صادراتی ایجاد کرد

نایب رئیس خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه در زمینه حمل و نقل بین‌المللی در استان مرکزی ضعیف هستیم، تصریح کرد: از این استان به راحتی نمی‌توان کالا را به بازارهای مقصد نقل و انتقال داد.

وی ادامه داد: حمل و نقل کالا عمدتا از سایر استان‌ها و به ویژه تهران انجام می‌شود که این امر علاوه بر اتلاف وقت منجر به هدر رفت هزینه‌ها می‌شود.

توسطی افزود: هزینه‌های حمل و نقل یکی از فاکتورهای مؤثر در قیمت تمام‌شده است که در نهایت جزو هزینه‌های خرید مشتری تلقی می‌شود.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی تصریح کرد: گمرک، استاندارد، بهداشت و سازمان‌هایی که در حوزه صادرات و در فرایند صادرات مؤثر هستند باید تلاش کنند تا صادرکننده با اتلاف وقت و اتلاف هزینه مواجه نشود.

وی بیان کرد: البته گمرکات استان مرکزی سعی کرده این نقص را با حضور در محل تولید کالاهای صادراتی و انجام امور نظارتی رفع کند، اگرچه در پاره‌ای از موارد از جمله صادرات محصولات نفتی در گمرکات مرزی و گمرکات خروجی، این اتفاق دوباره می‌افتد که شایسته نیست کالایی که در استان مورد تایید یک دستگاه رسیده بار دیگر مورد نظارت دستگاه موازی آن قرار گیرد.

وابسته‌های بازرگانی در سفارتخانه‌ها کم کارند

توسطی ضمن تأکید بر کم‌کاری وابسته‌های بازرگانی در خارج از کشور و در سفارتخانه‌ها، عنوان کرد: اولویت کاری سفارتخانه‌ها کار سیاسی است اما، وابسته‌های بازرگانی ارتباطی به کار سیاسی ندارند و کار سیاسی وظیفه و رسالت اصلی وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌هاست. وابسته‌های بازرگانی باید در راستای شناسایی بازارهای خارجی و ارائه اطلاعات لازم به تولیدکنندگان داخلی به منظور تولید محصول مناسب برای آن بازار تلاش کنند تا تجار و صادرکنندگان ما در آن کشورها با مشکل مواجه نشوند.

نایب رئیس خانه صنعت و معدن ایران تصریح کرد: اگر هیئت‌های تجاری ما مزین به حضور مسئولین دولتی نباشند توسط سفارتخانه و وابسته‌های بازرگانی خیلی پشتیبانی نمی‌شوند.

رئیس خانه صنعت و معدن خاطرنشان کرد: بخش خصوصی نیز برای اینکه از حمایت‌ها و خدمات سفارت ایران و وابسته‌های بازرگانی در تعامل با تجار و مشتریان خارجی بهره‌مند شوند باید با گروهی از دولتمردان حرکت کنند.

وی در ادامه پیرامون نقش صادرات در توسعه پایدار اظهار کرد: طبیعتا ورود به بازارهای جهانی علاوه بر مزیت رقابت با بهترین‌های دنیا، تولید‌کننده را مکلف می‌کند در ابعاد کیفی، تکنولوژیکی، خط تولید و قیمت تمام شده خود را به حد و اندازه رقبای جهانی خود برساند. در داخل کشور هم طبیعتا یک کالای صادراتی از بازار بهتری برخوردار است.

توسطی یکی از فاکتورهای ثبات اقتصادی را اشتغال پایدار دانسته و گفت: زمانی که صادرات انام می‌شود نه تنها حجم تولید برای تأمین نیاز بازارهای مقصد افزایش پیدا می‌کند، بلکه اشتغال نیز افزایش یافته و زمینه ثبات اقتصادی و پایداری در اقتصاد را فراهم می‌کند.

نائب رئیس خانه صنعت و معدن ایران افزود: با این روند، گردش اقتصادی نیز افزایش پیدا کرده و سهم واحد سود کاهش پیدا می‌کند اما، چون تولید و حجم تولید افزایش پیدا می‌کند طبیعتا تولید‌کننده از سود بیشتری برخوردار می‌شود.

 

 

 

 

ایسنا


(چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها