سه شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۹
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۲۲۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

صادرات 397 میلیون دلاری کالا به افغانستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی شش ماه اول سال جاری 397 میلیون دلار کالا از استان به افغانستان صادر شده است.

راضیه علیرضایی در آستانه برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت و ساختمان و انرژی ایران در افغانستان، اظهار کرد: افغانستان به عنوان اولین کشور هدف صادراتی استان 46 درصد سهم کل صادرات کالا از استان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در شش ماهه سال جاری 32 درصد از کل صادرات کشور به افغانستان مربوط به خراسان رضوی بوده است، افزود: در سال گذشته نیز بیش از 742 میلیون دلار کالا از گمرکات خراسان رضوی به این کشور صادر شده است.

علیرضایی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ارزش صادرات کالایی استان به افغانستان تا پایان سال جاری به میزان 855 میلیون دلار، سال آینده به میزان 985 میلیون دلار، سال 1395 به میزان 1135 میلیون دلار و تا پایان سال 1396 به میزان 1307 میلیون دلار هدف‌گذاری شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: همجواری و وجود مرزها و گمرکات مرزی مشترک، فرهنگ اقتصادی و مصرف مشابه به دلیل حضور طولانی مدت مهاجرین افغان در استان، تنوع تولیدات استان به خصوص در حوزه صنایع غذایی وتبدیلی، امکان حمل کالاهای با هزینه حمل بالا از قبیل سیمان به افغانستان و وجود پیوندهای پایدار و دوستانه میان تجار استان و تجار کشور افغانستان از جمله مهم‌ترین مزیت‌های خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌های کشور در تجارت با افغانستان است.

وی تاکید کرد: تغییر نگرش فعالان اقتصادی استان از صادرات صرف کالا به تلاش در جهت سرمایه‌گذاری مشترک با فعالان اقتصادی افغانستان در امر تولید و فروش محصول در بازار افغانستان و تلاش در جهت محوریت استان در کلیه رویدادهای تجاری جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان از جمله مواردی است که به منظور حفظ و توسعه بازار و رقابت با رقبای جدی، باید مورد توجه قرار گیرد.

علیرضایی افزود: همچنین گسترش برنامه‌های ترویج تجارت، حمایت گسترده از حضور شرکت های خدمات فنی و مهندسی استان در پروژه های فنی – مهندسی و زیربنایی کشور افغانستان و انجام تحقیقات بازار دقیق وکارشناسی در حوزه خدمات عمومی کشور افغانستان به منظور حضور صنوف خدمات فنی در حوزه کسب و کار این کشور از دیگر مواردی است که به توجه جدی نیاز دارد.

ایسنا

(سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها