شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۵
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۲۱۵۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

حرکت مورچه‌وار مبادلات تجاری در مرز باشماق

مدیر کل گمرکات استان کردستان گفت: 57 نیروی رسمی و پیمانی در مرز باشماق مشغول فعالیت هستند که با حجم کار موجود در مرز مطابقت ندارد.

 بختیار رحمانی پور در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات که در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: مرز باشماق زمانی تنها یک بازارچه بود که با پیگیری استانداران و دیگر مسئولان مربوطه به مرز رسمی باشماق تغییر پیدا کرد.

مدیر کل گمرکات کردستان تصریح کرد: مراجعه روزانه تجار جهت اظهار کالا موجب طولانی شدن تشریفات شده است. اتاق بازرگانی با اطلاع رسانی به تجار اعلام نماید که هر ده روز یکبار برای اظهار کالا مراجعه کنند.

رحمانی‌پور یادآور شد: یک مدیر واحد باید ساعات کاری مرز را مشخص کرده تا با همکاری تمام دستگاه‌های مربوطه بتوان صادرات را افزایش داد و موجب حل و کاهش مشکلات موجود در مرز شد.

وی تصریح کرد: ارزش صادرات کردستان در شش ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد کاهش داشته است. از جمله محصولاتی که از مرز باشماق به اقلیم کردستان صادر می‌شود شامل میوه و تره بار، سیمان، کاشی، ظروف سفالی و مشتقات نفتی است.

فرماندار مریوان نیز اظهار کرد: فعالیت مرز باشماق بسیار پرحجم و دارای ترافیک شدید است و مشکلات این مرز زیر ساختی است و تنها با فعالیت یک ارگان قابل حل نیست.

فلاحی با اشاره به رسمی بودن مرز باشماق افزود: مرز رسمی دارای قوانین و وظایف مشخص شده‌ای است و در مقابل حجم ترافیک، کارهای لازم در مرز به خوبی پیش می‌رود.

وی یادآور شد: بی نظمی‌ها در مرز باشماق زنجیره‌ای است و در بروز مشکلات در این مرز هیچ نگاهی به اقلیم کردستان معطوف نیست.

ارسلان ازهاری، معاون برنامه ریزی استاندار کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه میزان مبادلات تجاری از گمرک باشماق مریوان در شش ماه اول سال جاری سه میلیارد دلار بوده است، خاطرنشان کرد: این میزان مبادلات مرزی نسبت به سال قبل از آن 103 درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: گمرک باشماق مریوان از جمله گمرکاتی است که در سه حوزه صادرات، واردات و ترانزیت خارجی فعال است.

ازهاری با اشاره به اینکه صادرات کردستان در چند سال اخیر کاهش داشته است، افزود: در مجموع حجم مبادلات تجاری در شش ماهه نخست امسال 3 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته 103 درصد از لحاظ حجمی و ارزشی رشد داشته است.

معاون استاندار کردستان با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات مرز باشماق طی جلسات متعدد در تهران پیگیری شده است، بیان کرد: یک سری از مشکلات این مرز در استان قابل حل است اما مقداری از این مشکلات در استان لاینحل است که در صورت حل نشدن این مشکلات با کاهش شدید حجم صادرات روبرو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: عمده مشکلات این مرز شامل فعال نبودن شبانه‌روزی است که با همت تمام دستگاه‌ها و حضور فعالانه آنها امیدواریم یک مرز فعال 24 ساعته داشته باشیم.

ازهاری ادامه داد: فقدان مدیریت واحد مرزی، تخلیه و بارگیری و حمل پول به صورت دستی از جمله مشکلات موجود در مرز باشماق است. عدم ثبات رویه و سخت گیری از دیگر مشکلات مرز است. سختگیری‌های زیادی که در مرز وجود دارد از جمله دلایل کاهش صادرات استان است که نباید موجب ناامیدی تولیدکنندگان و صادرکنندگان شود و با توان هر چه بیشتر باید با این موانع برخورد کرد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه یکی از موفقیت‌هایی که در این حوزه حاصل شده است، کاهش زمان انجام کار گمرکات و تشریفات است.

 

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها