یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۲۰۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

نخستین همایش ملی تیلاپیا آذر ماه امسال برگزار می شود

نخستین همایش ملی ماهی تیلاپیا توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران در آذر ماه سال جاری در بافق استان یزد برگزار می شود.

سازمان محیط زیست قبلا با ورود این نوع ماهی و تولید آن در ایران مخالفت کرده بود.

موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور می گوید، ایران به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خشک و نیمه خشک، دچارکمبود منابع آب درحوضه آبهای داخلی بوده بنابراین با توجه به توسعه آبزی پروری و بهره گیری عمده مراکز تکثیر و پرورش آبزیان از آبهای شیرین داخلی، رویکرد جهت گیری به سوی آبهای لب شور و بهره وری از واحد حجم آب، مورد توجه قرار دارد.

از این رو تنوع بخشی مصرف آبزیان کشور عامل اعلام نیاز بخش های اجرایی کشور به سمت بهره وری از گونه های مقاوم و تاثیرگذار برای تولید آبزیان کشور است.

به همین منظور موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اقدام به برگزاری نشست های علمی و هم اندیشی درخصوص تنوع بخشی به گونه های پرورشی و انتخاب گونه های مناسب تیلاپیا کرده است.

همچنین هماهنگی در ورود ماهی تیلاپیا و انجام بیش از 20 عنوان پژوهش در زمینه های سازگاری، تک جنس برای امکان تکثیر، تغذیه، تراکم کشت و فرآوری ماهی تیلاپیای نیل(Oreochromisnic) از جمله اقدامات این موسسه تحقیقاتی است.

این همایش با محوریت اکولوژی، زیست شناسی و ژنتیک، آبزی پروری و توسعه پایدار، فرآوری، بازاریابی و ارزیابی اقتصادی ، بهداشت و بیماریها، سیچلایدهای زینتی ماهیان تیلاپیا برگزار می شود.

به همین منظور متقاضیان می توانند چکیده مقالات پژوهشی و تحلیلی خود را تا 20 مهرماه سالجاری و مقالات کامل خود را تا 11 آبان ماه سالجاری به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

در حاشیه این همایش کارگاه های آموزشی و نمایشگاه جانبی نیز برگزار خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست چند روز پیش درمورد این نوع ماهی گفته: تا به این یقین نرسیم که تکثیر و توسعه ماهی تیلاپیا در راستای حفظ منافع و محیط زیست ایران است، هرگز با آن موافقت نخواهیم کرد.

احمدعلی کیخا در نشست هم اندیشی بررسی تهدیدها و فرصت های پرورش گونه آبزی ماهی تیلاپیا با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از آسیب های وارده به محیط زیست کشور به دلیل تصمیم های نادرست و شتابزده بوده است، اظهار داشت: اجازه نمی دهیم تجربه ماهی آمور در تالاب هامون تکرار شود.

آمور نیز در اقدامی شتابزده اما براساس هدفی خیر در سال 1360 در تالاب هامون رهاسازی شد و اگرچه به واسطه رشد خوبی که داشت صیادی را رونق بخشید و موجب شادمانی شد، اما بعدها سبب خشک شدن هامون شد.

کیخا با یادآوری اصل 50 قانون اساسی، گفت: اگرچه این اصل قانونی حفاظت از محیط زیست کشور در برابر هر نوع آلودگی و تخریب را وظیفه همگان می داند اما سازمان حفاظت محیط زیست به صورت ویژه مسوولیت این امر را برعهده دارد و از این رو تکلیف خود می داند تا نرسیدن به یقین در مورد حفظ محیط زیست در انجام فعالیتی، مانع از انجام آن شود.



معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مرکز تحقیقات شیلات برای پرورش این گونه آبزی در محدوده ای محصور و بسته به منظور انجام تحقیقات مجوز پرورش گرفته است، گفت: با رهاسازی بدون ضابطه این ماهی به شدت مخالف هستیم.

کیخا با تاکید بر اینکه محور رفتاری سازمان حفاظت محیط زیست، تعامل با نهادها و عدم مخالفت با توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی است، افزود: آیا چنین اقداماتی می تواند نتایج مثبت اقتصادی همراه با حفظ محیط زیست داشته باشد.



مجید خرازیان مقدم مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به اینکه موضوع ماهی تیلاپیا به عنوان یک ماهی غیربومی و مورد درخواست سازمان شیلات از سال 1385 در سازمان محیط زیست مطرح شده است، گفته بود: در سال 1387 سازمان حفاظت محیط زیست با ورود و پرورش این گونه ماهی به صورت پایلوت در مرکز تحقیقات بافق استان یزد و زیرنظر مؤسسه تحقیقات شیلات موافقت کرد.



وی مقاومت در برابر بیماری ها را دلیل تهدید محیط زیست بومی توسط این گونه ماهی دانست و گفت: در صورتی که این ماهی به عنوان یک گونه مهاجم غیربومی وارد محیط های آبی شود به دلیل مقاومت بالایی که دارد رقیب جدی سایر گونه های بومی می شود، بنابراین لازم است پیش از هرگونه معرفی این ماهی به محیط زیست مطالعات دقیقی صورت گیرد.
(یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳) ۱۳:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها