یکشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۲۰۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

هشدار نسبت به تهدید تولیدات کشاورزی

رییس اتحادیه باغداران نسبت به شرایط اقلیمی نامساعد برای تولیدات کشاورزی به ویژه محصول با ارزش پسته هشدار داد و گفت: خشکسالی، افزایش شوری آب و خاک و ریزگردها عوامل مهم تهدیدکننده تولیدات کشاورزی هستند.

مجتبی شادلو ، اظهار کرد: وضعیت اقلیم در مجموع تغییر کرده و مرتبا به نوار خشک و بیابانی کشور اضافه می‌شود. از سوی دیگر نیز همواره شوری خاک و EC آب بالاتر می رود. اما در این شرایط وضعیت آب و هوایی و بارش‌ها مناسب نیست و باعث می شود کشاورزی و تولید محصولات با ارزش بالایی همچون پسته تحت تاثیر قرار گیرد.

وی افزود: در این شرایط که هر روز با سخت‌تر شدن تولید و افزایش هزینه‌های آن برای باغداران است، امکان افزایش قیمت پسته بیش از میزانی که مورد پذیرش بازار باشد، این در حالی است که تصور می شود قیمت ها همچنان رو به افزایش هستند.

به گفته رییس اتحادیه باغداران وضعیت کنونی تولید پسته در کشور به گونه‌ای است که از نظر مدیریت اقتصادی تولید و درآمد باغداران مشکلات عدیده‌ای به وجود آمده و اگر این مسائل و چالش‌ها به صورت علمی مورد ارزیابی و بررسی قرار نگیرند، چالش‌های بخش کشاورزی به ویژه در زمینه محصولاتی مانند پسته بیشتر می‌شود.

شادلو تاکید کرد: یکی از کارهای حیاتی که می‌توان در حال حاضر برای حل مشکلات پسته انجام داد، استفاده از روش های علمی و آبیاری تحت فشار است که می تواند ضمن مدیریت شوری خاک و آب، مدیریت مناسبی بر مصرف آب و کودهای تغذیه‌ای به همراه داشته باشد؛ به گونه‌ای که در این روش می‌توان در قالب مسائل و چگونگی مصرف کود از روش‌های محلول پاشی استفاده کرد که فضای فوتوسنتزی برگ‌های درختان را افزایش می‌دهد.

وی با بیان این‌که از ابتدای امسال تاکنون بارشی در کشور رخ نداده است، گفت: باید با قرار دادن و بررسی کردن چالش‌ها در چارچوب های کارهای تحقیقاتی و مدیریت علمی، مشکلات پسته را با کمک اساتید و محققان بخش کشاورزی حل کنیم.

ایسنا

(یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳) ۱۲:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها