جمعه / ۱۸ مهر ۱۳۹۳ / ۲۰:۳۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۱۹۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

علت تعطیلی گاوداری‌ها چیست؟

مسئول انجمن صنفی گاوداری‌های صنعتی استان فارس معتقد است که متعادل نبودن قیمت عرضه شیر با هزینه‌های تولید این محصول، منجر به تعطیلی این صنعت خواهد شد.

 فرزاد استخری جمعه 18 مهرماه در حاشیه همایش مدیریت عرضه شیر در جمع خبرنگاران، گفت: بزرگترین معضل دامداری‌ها در سطح استان فارس و حتی کشور، متعادل و متناسب نبودن قیمت‌های تولید و عرضه شیر است.

وی اضافه کرد: 5 ماه قبل دولت قیمت شیر را به‌ازای هر کیلو 1440 تومان در محل در‌ گاوداری‌ها تعیین کرده است، اما کارخانه‌های لبنی از این قیمت تبعیت نکرده و شیر را به‌قیمت یک هزار و 100 تومان خریداری می‌کنند.

این فعال صنعت گاوداری‌، خاطرنشان کرد: دولت برای ایجاد تعادل بین قیمت‌ها، حدود 15 درصد به قیمت فروش محصولات لبنی اضافه کرد که این درصد از همان 5 ماه قبل از سوی کارخانه‌های لبنی اعمال شد، اما تولیدکنندگان محصولات لبنی شیر را حتی پایین‌تر از قیمت 5 ماه قبل از گاوداری‌ها خریداری می‌کنند!

او با بیان اینکه قبل از این قیمت هریک کیلو شیر گاو با توجه به بار میکروبی و میزان چربی، 1200 تومان بود اما اکنون به 1100 تومان کاهش یافته است! گفت: این موضوع با توجه به افزایش حدود 2 برابری هزینه نهاده‌ها، موجب ضرر و زیان گاوداری‌ها و به سمت رکود و تعطیلی رفتن این صنعت شده است.

مسئول انجمن صنفی گاوداری‌های صنعتی استان فارس گفت: امروز شاهد تعطیل شدن برخی از گاوداری‌ها خصوصا گاوداری‌ها کوچک در سطح استان هستیم و ادامه این روند، مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد کرد.

استخری با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان خرده در عرصه تولید شیر بتدریج از مدار تولید خارج شده‌اند، گفت: خیلی طول نمی‌کشد که شیر در انحصار گروهی معدود از تولید‌کنندگان که توان بالا دارند، در خواهد آمد آن‌وقت کارخانه‌های لبنی باید برای تامین نیاز خود، تلاش و هزینه چند برابری داشته باشند.

ایسنا

(جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳) ۲۰:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها