دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۱
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۱۷۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

بایدها و نبایدهای غذایی برای کنترل کلسترول

مریم سادات کاظمی: کلسترول بالا یکی از ناراحتی های رایج خون است که با مصرف دارو قابل کنترل است اما رژیم غذایی و سبک زندگی نیز بسیار مؤثر خواهد بود. در ادامه به برخی عادات درست و اشتباه غذایی برای کنترل کلسترول اشاره می شود.

 کلسترول بالا در اغلب موارد بیش از آنکه به تغذیه و عادات نادرست غذایی مربوط باشد، زمینه ژنتیک دارد. اما اگر پزشک این مشکل را برای شما تشخیص داد، با رعایت بعضی نکات تغذیه بهتر می توانید بیماری را کنترل کنید.

غذاخوردن بدون محدودیت

داشتن وزن متناسب و جلوگیری از اضافه وزن عامل مهمی در کنترل کلسترول است. اگر نمی دانید چطور لاغر شوید، با روشی کاملا ساده شروع کنید: مقدار غذایی را که می خورید، کاهش دهید. اگر تا به حال عادت داشته اید که دو بار غذا بکشید، از این بعد یک بار ظرف خود را پر کنید. حجم غذای کمتری در بشقاب بریزید یا بشقاب کوچکتری داشته باشید. هنگام طبخ غذا، به جای ریختن حدسی مواد اولیه به طور دقیق آنها را در قابلمه بریزید. در این صورت روش خوبی برای رسیدن به وزن ایده آل آغاز کرده اید.

طبخ غذا با کره

علاوه بر مقدار غذا، کیفیت آن نیز مهم است. در وهله اول کره را از آشپزی کنار بگذارید و به جای آن از روغن های گیاهی مانند روغن کلزا، زیتون و یا ترکیب هر دو استفاده نمایید که کلسترول خوب خون را بالا می برد. اگر خیلی علاقمند به کره هستید، گاه گاهی نان کره ای میل کنید. به این ترتیب بهتر می توانید تغذیه خود را کنترل نمایید.
گوشت در همه وعده های غذایی
یکی از عادات غذایی اشتباه ما این است که تصور می کنیم غذای بدون گوشت خوشمزه و کامل نیست. در حالی که باید این واقعیت را در برنامه روزانه خود وارد کنیم. حبوبات جایگزین بسیار خوبی هستند زیرا علاوه بر اینکه سرشار از فیبرهای غذایی هستند، کالری چندانی نیز ندارند، مقرون به صرفه اند و به علاوه فاقد کلسترول هستند.

عادات صحیح غذایی برای کنترل کلسترول

مصرف میوه ها و سبزیجات در هر وعده غذایی

افرادی که مقدار بیشتری میوه و سبزی مصرف می کنند نسبت به دیگران کلسترول پایین تری دارند. این مزیت به خاطر فیبرها، آنتی اکسیدان ها یا عدم تمایل به مصرف خوراکی های سرشار از کلسترول چندان تفاوتی نمی کند. به هر حال این نکته برای سلامتی بسیار مفید و کاربردی است. 

                                                  میوه

مصرف ماهی

ماهی و به خصوص ماهی های چرب مانند آزاد و تن حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند که برای سیستم قلبی عروقی بسیار مفید است.  این فرآورده دریایی را جایگزین گوشت قرمز نمایید و حداقل دو بار در هفته در برنامه غذایی بگنجانید. ماهی منجمد و کنسرو ممکن است نسبت به ماهی تازه طعم یکسانی نداشته باشد اما از نظر ارزش غذایی تفاوتی ندارند. 

                                                   ماهی

 قدس آنلاین

(دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳) ۱۴:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها