شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۱۶۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

نرخ خرید تضمینی گندم مناسبت نیست

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی گفت: نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی گندم مناسب نیست و با توجه به افزایش هزینه‌ها جوابگوی هزینه‌های تولید کشاورزی نیست.

غلامرضا نوری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی  در مورد نرخ اعلام شده خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری گفت: علیرغم مناسب بودن زمان برای اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، متاسفانه نرخ تعیین شده چندان مناسب نیست و پاسخگوی هزینه‌های تولید کشاورز نیست.

وی افزود: با توجه به افزایش عمومی قیمت‌ها در سطح جامعه و همچنین افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی با نرخ خرید 1155 تومان سودی برای کشاورز نمی‌ماند.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی گفت: مجلس انتظار افزایش حداقل 20 درصد برای خرید تضمینی گندم را داشت، در حالی که افزایش نرخ خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته کمتر از 10 درصد است.

نوری با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری قطعا انگیزه را برای تولید گندم از کشاورزی می‌گیرد، اظهار داشت: طبیعتا وقتی کشاورز بداند از کشت یک محصول سودی عایدش نمی‌شود، ترجیح می‌دهد محصولی را تولیدی کند که سود بیشتری نصیبش می‌کند.

وی گفت: البته کشاورزان ما قشر بسیار نجیبی هستند که در کارشان به دنبال سود نیستند و مصالح جامعه را هم در نظر می‌گیرند.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی با اشاره به قیمت شیر اظهار داشت: قیمت مصوب خرید شیر خام از دامداران توسط دولت 1440 تومان اعلام شده، در حالی که تاکنون هیچ دامدار و تولید‌کننده شیرخام نتوانسته شیر را با قیمت بفروش برساند، اما این افراد همچنان تولید خود را ادامه می‌دهند.

نوری گفت: علیرغم کاهش چند هزار تومانی قیمت دام زنده، هنوز قیمت گوشت 100 تومان در مغازه‌های سطح شهر کاهش نیافته است و هیچ کس هم نمی‌پرسد که این سود به کجا می‌رود؟!

وی افزود: ولی استفاده سودجویانه دلالان از نجابت کشاورزان روا نیست و باید مسئولیت توجه بیشتری به این قشر تولید کننده داشته‌ باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار داشت: بی‌توجهی به کشاورزان و نرخ خرید تضمینی موجب دلسردی کشاورزان از تولید و رفتن به سمت کشت‌های جایگزین گندم که سود بیشتری برای آنها دارد می‌شود.

فارس

(شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳) ۱۳:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها