شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۵
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۱۶۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

ایران بهترین مسیر ترانزیت غلات آسیای میانه به شرق آفریقا عنوان شد

در جریان سفر هیات دیپلماتیک 10 کشورآفریقایی به استان هرمزگان در جنوب کشورمان، از ایران به عنوان بهترین و مطمئن ترین مسیر ترانزیت غلات کشورهای آسیای میانه به شرق قاره آفریقا نامبرده شد.

 در این دیدار سفیر اوگاندا در تهران مستحکم کردن ارتباط اقتصادی و افزایش سطح همکاری با دولت جمهوری اسلامی ایران را از مهمترین اولویت های کشورهای شرق قاره آفریقا یاد کرد و گفت:همه این کشورها به دنبال روابط اقتصادی گسترده و پایدار با ایران هستند.

'محمد احمد کیسوله' که در جریان بازدید سفرا و کارداران 10 کشور آفریقایی مقیم تهران از بندر شهید رجایی در بندرعباس مرکز استان هرمزگان سخن می گفت، افزود: به رغم سابقه دیرینه ایران در زمینه فعالیت های دریانوردی و تجارت بین المللی هنوز بسیاری از ظرفیت های اقتصادی ایران به درستی برای کشورهای آفریقایی تبیین نشده است.

وی با بیان این که بازدید از بندر شهید رجایی سبب شد تا در مورد ظرفیت این بندرنکات بسیاری برای تعمیق همکاری ها روشن شود ، گفت: ما به این سفر به عنوان نقطه شروع برای آغاز همکاری های کشورهای آفریقایی با جمهوری اسلامی ایران نگاه می کنیم و با پرداختن به جزییات در آینده وارد مراحل عملیاتی در این رابطه خواهیم شد.

علاوه بر بندر اراضی پشتیبانی، ترمینال های یک و دو کانتینری، ترمینال های کالاهای متفرقه و عمومی (جنرال کارگو) و بندر نفتی خلیج فارس از جمله بخش هایی بود که مورد بازدید این هیات دیپلماتیک قرار گرفت.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ایران نیز در جریان این بازدید به مقرون به صرفه بودن مسیر ایران برای ترانزیت غلات تولید شده در کشورهای آسیای میانه به کشورهای آفریقایی یاد کرد و گفت: در این میان بندر شهید رجایی با توجه به قرار گرفتن در راهبردی تری نقطه از کریدور شمال - جنوب مناسب ترین و بهترین بندر برای انجام این کار است.

'ابراهیم ایدنی' افزود: ظرفیت های مختلف سرمایه گذاری در دروازه طلایی اقتصاد ایران وجود دارد و سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلاری بخش خصوصی در این منطقه ویژه اقتصادی صورت گرفته است .

وی گفت: بندر شهید رجایی به دلیل برخورداری از مزایای منطقه ویژه اقتصادی، هیچگونه مشکلی در جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی کشورهای خارجی ندارد.

ایدنی وسعت فعلی بندر شهید رجایی را دو هزارو 400 هکتار عنوان کرد و گفت: با اضافه شدن اراضی جدید به همین میزان و سرمایه گذاری بخش خصوصی، این بندر به یک بندر نسل سوم تبدیل خواهد شد که علاوه بر عملیات تخلیه و بارگیری، فعالیت های لجستیکی دارای ارزش افزوده مانند فرآوری، بسته بندی و مونتاژ کالاها و صادرات مجدد نیز در آن انجام خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این دیدار از آمادگی بندر شهید رجایی برای انعقاد پیمان خواهر خواندگی با برخی بنادر آفریقایی به ویژه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ارایه خدمات فنی و مهندسی در ساخت بنادر این کشورها و همچنین انتقال تجربیات متخصصان ایرانی در زمینه آموزش های دریانوردی خبر داد.

بندر شهید رجایی با ظرفیت تخلیه و بارگیری 100 میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در سال، بزرگترین بندر تجاری ایران است که 60 درصد تجارت کشور را پشتیبانی می کند.

این بندر با 40 پست اسکله و بهره مندی از 18 دستگاه جرثقیل گنتری کرین و دیگر دستگاه های پیشرفته بندری در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

ایرنا

(شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳) ۰۹:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها