جمعه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۴۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ضایعات کشاورزی نصف می‌شد اگر ...

ترویج کشاورزی عاملی مهم در کاهش ضایعات محصولات است؛ به طوری که این امر می‌تواند موجب افزایش 50 درصدی تولیدات کشاورزی شود.

همچنین باید این نکته را در نظر گرفت که افزایش بهره‌وری کشاورزی مستلزم سرمایه‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه است اما با توجه به اینکه درحال حاضر توجه چندانی به این امر نمی‌شود نمی‌توان خیلی به ارتقای سطح علمی کشاورزی کشور امید داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وضعیت ترویج کشاورزی در کشور ما تعطیل است؛ به این معنا که به علم تولید توجهی نمی‌شود و تولید کاملا سنتی و تجربی است در حالی که آموزش و بکارگیری علم در مزرعه تاثیر بسزایی در به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.

ترویج و آموزش کشاورزی نوعی آموزش غیر رسمی به روستاییان و استفاده از فناوری‌های نو جهت افزایش تولید و بهره‌وری و درآمد و ارتقای سطح زندگی تولیدکنندگان کشاورزی و رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستایی شناخته شده است.

بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی بر این باورند که ترویج آموزش‌ کشاورزی موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی و بهره وری می‌شود اما با این وجود اعتبار کافی به این بخش تخصیص داده نمی شود و حتی بخش ترویج وزارت جهاد کشاورزی فعالیت چندانی ندارد.

به گفته کارشناسان این حوزه، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی مستلزم سرمایه‌گذاری معنوی و مادی وزارت جهاد کشاورزی است به این معناکه باید اقدامات لازم برای گسترش امر ترویج و اعتبار کافی برای اجرا شدن یافته‌های ترویج وجود داشته باشد.

به طور کلی می توان یکی از عوامل کاهش بهره‌وری در ایران را نبود امر ترویج عنوان کرد و گفت اگر کارشناسان متخصص، امر ترویج را آموزش ببینند و اعتبار و وسایل لازم را برای ترویج یافته‌های خود داشته باشند، می‌توان نسبت به بهبود و ارتقای وضعیت کشاورزی کشور امید داشت.

در حال حاضر تعداد مروجان کشاورزی بسیار کم است در حالی که اگر کشاورز آگاهی کافی نسبت به شرایط محصول خود داشته باشد می‌تواند تولید خود را با حداقل ضایعات افزایش دهد.

بسیاری از مروجان و کارشناسان کشاورزی بر این باورند که با توسعه‌ علم ترویج می‌توان میزان تولیدات کشاورزی را تا 50 درصد افزایش داد و از آن جاکه کشاورزان آمادگی دریافت تمامی مطالبی که موجب افزایش سود و تولید آنها می‌شود را دارند انتظار است وزارت جهاد کشاورزی سرمایه گذاری ویژه ای را در این بخش انجام دهد چرا که این امر موجب افزایش تولید، صادرات و در پی آن افزایش ارز آوری می شود.

با توجه به اینکه ترویج کشاورزی به لحاظ فنی و نقش آن در پیشبرد اهداف بخش کشاورزی دارای اهمیت بسیاری است، می‌توان گفت بخش کشاورزی با تحت پوشش قرار گرفتن برنامه‌های آموزشی و ترویجی می تواند پاسخگوی مناسبی به نیازهای روزافزون غذایی کشور باشد.

به همین دلیل انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی توجه به این بخش را مهم تلقی کند و با تربیت مروجان و حضور فیزیکی آن ها در مزارع موجب افزایش علم روز کشاورز شود و با بکار گیری از تجربه های کشاورزان و ترکیب آن با علم روز موجب افزایش بهره وری و کاهش ضایعات شود.

ایسنا

(جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳) ۱۱:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها