چهارشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۴۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صادرات سالانه دو میلیون نهال انار و زیتون ساوه به سراسر کشور

کارشناس مسئول باغبانی و گلخانه‌های جهاد کشاورزی ساوه گفت: 25 هزار نهال یارانه‌دار زیتون در بین باغداران این شهرستان توزیع شد.

علیرضا ارباب  افزود: توزیع نهال‌های زیتون یارانه‌دار اصلاح شده جایگرین درختان پیر با هدف توسعه کشت زیتون، اصلاح باغات و کمک به کشاورزان شهرستان با قیمت مناسب انجام شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان ساوه از مناطق عمده تولید زیتون در استان به شمار می‌رود، اظهار کرد: نظارت بر اجرای عملیات هرس در 900 هکتار از باغات زیتون، بررسی میزان خسارت وارده ناشی از سرمازدگی و خشکسالی به باغات، برپایی دوره‌های آموزشی و نظارت بر عملیات اصلاح باغات زیتون از اقدامات جهادکشاورزی در سال جاری است.

ارباب با بیان اینکه سالانه بیش از دو میلیون نهال انار و زیتون در این شهرستان تولید و به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود، افزود: هم‌اکنون پنج نهالستان تولید نهال با ظرفیت تولید 500 هزار نهال سالانه نیاز شهرستان و برخی از استان‌های همجوار را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نهالستان‌های زیتون این شهرستان توان تولید یک میلیون نهال در سال را دارند، افزود: با توجه به نبود مرکز روغن‌گیری زیتون و نبود مرکز خرید این محصول این نهالستان‌ها در ظرفیت واقعی خود فعالیت ندارند.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم برای خرید یک دستگاه روغن‌کشی با صرف هزینه‌ای بالغ بر 250 میلیون تومان از طریق تسهیلات اعتباری مکانیزاسیون اندیشیده شده است.

ارباب تصریح کرد: با راه‌اندازی دستگاه روغن‌کشی زیتون در سال جاری اشتیاق باغداران برای کشت زیتون در شهرستان افزایش خواهد داشت چرا که زیتون‌کاران پس از برداشت این محصول، برای انجام این امور شامل عملیات روغن‌کشی و عمل‌آوری زیتون متحمل هزینه‌های زیادی بوده و مشکلات فراوانی دارند.

به گفته ارباب، جهاد کشاورزی برنامه‌هایی را در خصوص توسعه باغات زیتون شهرستان در نظر دارد و با آغاز بکار کارگاه روغن‌کشی زیتون، شهرستان ساوه به قطب تولید روغن زیتون تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: درصد روغن استحصال شده زیتون در ساوه از میزان استاندارد بیشتر بوده و بالاترین میزان در کشور است.

ایسنا

(چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳) ۱۲:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها