دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۳۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاهش درآمد 30 میلیارد تومانی چایکاران گیلان

استاندار گیلان گفت: به دلیل خشکسالی، حدود 30 میلیارد تومان از درآمد چایکاران استان کاهش یافت.

 دکتر محمدعلی نجفی در مراسم قدردانی از فرماندار پیشین و معارفه فرماندار جدید لاهیجان اظهار کرد: متأسفانه به دلیل خشکسالی، حدود 30 میلیارد تومان از درآمد چایکاران استان با کاهش 19 هزار تنی برداشت برگ سبز کاسته شده است.

وی با بیان اینکه درتلاشیم تا خسارت چایکاران جبران شود، افزود: در این زمینه فعالیت‌ها و رایزنی‌هایی را آغاز کرده‌ایم که انشاء الله پس از رسیدن به نتیجه نهایی، اعلام خواهد شد.

نجفی به توجه ویژه دولت در زمینه اختصاص بودجه برای خرید برگ سبز چای و به‌زراعی، به‌نژادی و هرس باغات اشاره کرد و گفت: امسال با اقدام دولت 60 میلیارد تومان در بخش هرس باغات چای اختصاص پیدا کرد اما متأسفانه تا امروز یک قدم برای استفاده از این تسهیلات برداشته نشده است.

وی با بیان اینکه باغدارانی که زمستان به هرس باغات خود پرداختند 30 درصد کمتر دچار خسارت شدند، افزود: تا زمانی که سازمان چای به عنوان خریدار بزرگ این محصول عمل می‌کند و در زمینه مسائل دیگر چای با قدرت وارد نمی‌شود مشکلات پابرجا می‌ماند.

استاندار گیلان گفت: باید در اصلاح باغات چای و آبیاری تحت فشار اقدامات اساسی انجام شود تا از میزان این آسیب‌ها در آینده کاسته شود.

نجفی با اشاره به اینکه گرمای هوا در زمان برداشت برنج برعکس خسارت چای، موجب افزایش میزان و کیفیت تولید این محصول شد، افزود: متأسفانه به دلیل واردات از گذشته، بازار برنج داخلی با رکود مواجه شده است. خوشبختانه با تصمیمات اخیر دولت در افزایش تعرفه واردات، ممنوعیت ورود برنج خارجی تا آذر ماه، جلوگیری از توزیع برنج وارداتی گذشته، خرید توافقی برنج کیفی، تامین نیاز دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها از برنج داخلی، شاهد رونق و شکوفایی بازار برنج خواهیم بود.

استاندار گیلان با بیان اینکه آمار تورم در 12 ماهه منتهی به مرداد در کشور 22.3 درصد اعلام شده است، گفت: در همین مدت این شاخص در گیلان از متوسط میانگین کشوری 2 درصد کمتر است. دولت تورم ناشی از سوء مدیریت و تحریم‌های ناجوانمردانه را کاهش داده است.

در این نشست، علیزاده، فرماندار سابق لاهیجان به ارائه گزارشی از عملکرد خود پرداخت و کاظم کسرایی، فرماندار جدید لاهیجان در مورد برنامه‌های آتی برای ارتقای معیشت و افزایش رفاه اقتصادی مردم شهرستان صحبت کرد.

ایسنا

(دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳) ۰۹:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها