شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۵
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۱۲۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

مردم از چاله غیر واقعی پالم به چاه تب مالت نیفتند

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر عاری بودن شیر و لبنیات تولیدی در کشور از روغن پالم گفت: مردم باید مراقب باشند که از چاله ساختگی پالم به چاه تب مالت نیفتند.

'حسین چمنی' شامگاه جمعه در نشستی با خبرنگاران رسانه های کشوری در محل کارخانه شیر پگاه فارس در شیراز افزود: برخی از مردم در هیاهوی مربوط به غائله پالم به مصرف شیر خام می پردازند که خطر ابتلا به تب مالت را به دنبال دارد.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفت: بنا بر اعلام اداره کل استاندارد استان تهران، استفاده ای از روغن پالم در شیر و ماست مشاهده نشده است و انتظار این بود که وزارت بهداشت با چند کارخانه محدود که در سایر مناطق کشور از پالم استفاده کرده اند برخورد می کرد و اعتماد عمومی به مصرف شیر را از بین نمی برد.

وی با اشاره به ساز و کارهای نظارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این وزارتخانه را صاحب صلاحیت در برخورد با موارد تخلف از توبیخ گرفته تا مجازات اعدام دانست و افزود: انتظار این بود که وزیر بهداشت اعلام می کرد که مردم از مصرف فرآورده های لبنی که در آنها پالم به کار رفته خودداری کنند نه این که این موضوع را به صورت کلی و در فضای عمومی جامعه مطرح می کرد.

چمنی بیان کرد: بحران های ساختگی کمر صنعت شیر را شکسته است، طرح مسایلی مانند افزودن مواد افزودنی، وایتکس، کم فروشی و گران فروشی در زمان اجرای هدفمندی یارانه ها از این بحران های ساختگی در گذشته بود و امروز پالم تیر خلاص به صنعت شیر ایران بود.

این صاحب نظر صنعت شیر گفت: در حالی صنعت شیر به کم فروشی متهم شد که در زمان اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها در دولت قبل به صنایع شیر اعلام شد که از حجم محصول و چربی شیر در بسته بندی ها بکاهند تا اثری روی قیمت محصول نداشته باشد.

وی با اشاره به حواشی موضوع پالم گفت: آقای دکتر هاشمی از وزرای خدمتگزار دولت هستند که در مدت زمان اندک وزارت خدمات ارزنده ای از خود به جای گذاشته اند اما در موضوع پالم این گونه مبحث را مطرح کرد که شیر پرچرب نخورید پالم دارد و در حالی که گزاره صحیح این بود که شیر پرچرب دارای پالم نخورید.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران افزود: این جمله کلی صنعت لبنیات ایران را زیرسووال برد و سرانه مصرف شیر را کاهش داد.

چمنی گفت: صنعت لبنیات چون اقتصادی نیست در معرض خطر تخلف قرار دارد اما با توجه به نظارت های گسترده بر این صنعت، امکان تخلف گسترده در این صنعت وجود ندارد مگر این که دستگاه های نظارتی به وظایف خود درست عمل نکنند یا اتفاق دیگری بیفتد.

وی افزود: در حالی موضوع پالم در کشور مطرح شد که مردم نمی دانستند پالم چیست و این گونه تصور شد که یک نوع سم است و حال آن که پیش از آن، هشت فرآورده صنعت شیر مانند برخی انواع پنیر پیتزا، پنیر آنالوگ، پنیر خامه ای، شیرخشک صنعتی، خامه قنادی و ... مجوز وزارت بهداشت را برای استفاده از پالم دریافت کرده بودند و در این زمینه ها، 450 پروانه ساخت از سوی این وزارتخانه برای تولید این محصولات صادر شده بود؛ از این رو پالم در صنعت لبنیات غیرمجاز نبود.

مشاور مدیرعامل صنایع شیرایران گفت: 760 هزار تن پالم وارد کشور شد که از این رقم، حدود 50 هزار تن به صنعت شیر راه یافته بود و این نکته را باید توجه داشت که در هیچ کشوری، پالم ممنوعیت ورود ومصرف ندارد همچنانکه آمریکا دو برابر ایران پالم وارد کشور خود کرده است.

وی افزود: واردات پالم از سر حسن نیت بوده و این که بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنند زیرا پالم وارد شد تا جایگزین اسید چرب ترانس شود که خیلی خطرناک تر از پالم است.

چمنی با اشاره به استفاده از روغن پالم در تولید روغن های سرخ کردنی گفت: پالم در آشپزخانه از سر و کولمان بالا می رود و حال این که در موضوع این شیر، این گونه حساسیت برانگیخته شد.

وی گفت: شرکت نستله به تازگی مجوز استفاده از پالم در حساس ترین غذا یعنی شیرخشک نوزاد را از مراجع نظارتی غذا در آمریکا گرفته است.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با قدردانی از موضع گیری وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با موضوع پالم گفت: باید توجه داشت که ملت بدون شیر و استفاده از فرآورده های لبنی یعنی ملتی بی دندان و آسیب پذیر، از این رو، باید همه کمک کنند اعتماد مردم به صنعت شیر بازگردد.

چمنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صنعت شیر با وجود اهمیت بسیار در سلامت و اقتصاد جامعه نه برنامه دارد و نه صاحب برنامه و متولی خاص که از صفر تا 100 در ارتباط با آن برنامه ریزی، جهت دهی و سیاستگزاری کند.

وی افزود: در این ارتباط چندین دستگاه مسوول هستند و هیچ یک در عمل مسوول نیستند و حال این که صنعت شیر باید صاحب برنامه و متولی مشخص باشد.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان این که فعالیت در صنعت شیر غیراقتصادی است، گفت: به استناد گزارش وزارت دادگستری، سود صنعت شیر کمترین سود در صنایع تولیدی و به میزان یک و نیم تا دو درصد است.

وی افزود: دولت در این صنعت در موضوعات مختلف بیش از حد دخالت می کند در حالی که با توجه به رقابتی بودن این صنعت و بلوغ آن نیازی به این همه دخالت نیست.

چمنی گفت: صنعت شیر علاوه بر اهمیت فراوان در حوزه سلامت، در موضوع اقتصاد و اشتغالزایی نیز نقش مهمی دارد چرا که امروز چهار میلیون فرصت شغلی دایم و پاره وقت با فعالیت یک هزار و 70 برند و نشان تجاری مختلف در کشور در صنعت شیر کشور ایجاد شده است و 200 هزار واحد صنفی در کشور فروشنده مستقیم فرآورده های لبنی هستند.

وی افزود: تولید شیر خام کشور سالانه هشت میلیون و 200 هزار تن است که با نرخ روز، گردش مالی سالانه شیر خام کشور 240 هزار میلیارد ریال می شود و فرصت های شغلی آن برای کشور 100 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

*هیچ یک از صنایع شیر فارس از پالم استفاده نکرده اند



رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز گت: در سطح اتان فارس و بنا بر تایید مراجع بهداشت و استاندارد، هیچ واحد تولیدی صنعت شیر از پالم در محصولات خود استفاده نکرده است و گزارشی از موارد استفاده پالم در صنعت شیر فارس تاکنون دریافت نشده است.

' علی همتی' در این نشست خبری افزود: بیاناتی درباره پالم سبب شد که صنایع لبنی دچار مشکلات و کاهش تولید شوند زیرا بازار محصولات آنها دچار تزلزل شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: در شرایطی که اشتغال برای ما حکم واجبات را دارد باید در گفتار و بیان خود بسیار دقت کنیم که در اثر این اظهارات، این فرصت های شغلی از بین نروند.

همتی افزود: در فضای تنگ و تاریک اشتغال که ناشی از رکود و بی تدبیری در گذشته است، باید صنعت شیر و فرآورده های لبنی را تقویت کنیم تا اشتغال بیشتری رادر این بخش شاهد باشیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در پاسخ به این سووال که آیا خسارتی به صنعت شیر بابت کاهش خط تولید در اثر طرح مساله پالم پرداخت خواهد شد یا خیر، افزود: اسم این موضوع را خسارت نمی گذارم زیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مورد نقش مخربی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد که با این حال دولت در چهارشنبه گذشته مصوبه ای برای حمایت 53 هزار میلیارد ریالی از بخش تولید داشته است که باید اجازه داد تا متن این مصوبه به دست ما برسد و مشخص شود که چه سهمی از این رقم به صنعت شیر تعلق می گیرد.

همتی گفت: در سال جاری 200 میلیارد ریال یارانه به دامداران استان فارس پرداخت شده است و پرداخت یارانه سه ماه دوم سال جاری نیز در دستور کار است.

وی از گره گشایی از مشکلات بخش تولید به عنوان اولویت کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت یاد کرد وگفت: مقام عالی این وزارتخانه با حساسیت زیادی که در مساله حمایت ازتولید دارند، شخصا پیگیر مسایل واحدهای صنعتی مشکل دار در کشور هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: آقای مهندس نعمت زاده تاکید دارد که مجموعه های تولیدی که در هفت، هشت سال گذشته دچار مشکل شده اند به فضای تولید و کسب و کار برگردد تا در اشتغال کشور نیز شاهد رونق دوباره ای باشیم.

همتی گفت: اگر یک واحد کوچک هم در نقطه ای دورافتاده دچار مشکل و توقف تولید شود هم امروز شاهد هستیم که شخص وزیر خودشان تماس می گیرند و تا رفع مشکل واحد تولیدی، پیگیر مسایل هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: با این نگاه حمایتی دولت تدبیر و امید از صنایع، تلاش های گسترده ای برای احیای صنایع تعطیل شده و مشکل دار این استان صورت گرفت که نخستین ثمرات آن از سرگیری فعالیت کارخانه های بزرگی چون آزمایش و کابلسازی ایران بود.

وی افزود: کارخانه آزمایش مرودشت در هفته دولت تولید یخچال را بعد از سال ها توقف خط تولید از سر گرفت و کارخانه کابلسازی ایران نیز به عنوان کارخانه ای زیرساختی و بزرگ به فضای تولید کشور بازگشت و سایر کارخانه های مشکل دار نیز در حال بازگشت به عرصه تولید هستند.

همتی گفت: در کنار این صنایع، 28 واحد تولیدی لبنی در استان فارس مشغول فعالیت هستند که بخش مهمی از اشتغال استان فارس را به خود اختصاص داده اند و برخی مانند شیرپگاه فارس، افزون بر 10 درصد محصولات خود را به خارج کشور صادر می کنند.

ایرنا

(شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳) ۱۰:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها